name | autoweek.cz

I březnový prodej aut byl v Evropě špatný

I březnový prodej aut byl v Evropě špatný

03.04.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropský prodej automobilů v březnu opět poklesl. Po problematickém roce 2012 evropským automobilkám hrozí další ztráty. Při snaze o restrukturalizaci výroby ale narážejí na odpor vlád, které samy realizují tvrdě restriktivní opatření.

Spotřebitele v recesi postižených zemích eurozóny stále více odkládají nákup nového auta. S nezaměstnaností v eurozóně na rekordně vysoké úrovni a bez reálného výhledu na zlepšení se ukazuje, že v západní Evropě prodej nových aut klesne hluboko pod hranici 11,5 milionu vozidel. Přitom vloni se prodej aut v EU za celý rok propadl o 8,2 % na 12,05 milionu vozidel, což bylo nejméně za 17 let.

Jestliže vedoucí politici EU doporučují v současné krizi tvrdá úsporná opatření, logicky se nákup nových aut stává tím prvním, na čem se, vyjma státních institucí, dá ušetřit. Jenže v důsledku toho jsou evropské automobilky nuceny propouštět a nezaměstnanost dále roste. Je to začarovaný kruh. Je jen otázkou času, kdy bude postižena i dosud odolávající německá ekonomika. Ta je zaměřena výrazně exportně a pokud se německá auta přestanou kupovat v jiných zemích, což už nastává, pak se do problémů dostane i největší ekonomika eurozóny a krize se ještě více prohloubí.

Krize eurozóny prohlubuje dlouhodobý problém s nadbytečnou výrobní kapacitou. Automobilky reagují na pokles poptávky omezováním výroby, ale jejich snaha o restrukturalizaci naráží na odpor ze strany vlád, obávajících se rostoucí nezaměstnanosti. Je to paradoxní situace - všude šetřící vlády brání soukromým společnostem reagovat na pokles prodeje obdobným způsobem.

Prodej aut v Itálii v březnu klesl jen o 4,9 %, což je menší pokles než v posledních měsících, ale jen proto, že před rokem stávka dopravců srazila údaje na březen 2012.
Předseda italského sdružení prodejců aut Filippo Pavan Bernacchi řekl, že trend v Itálii směřuje k prodeji 1,3 milionu vozů v letošním roce. To by podle něho bylo o 35 % méně, než hranice 2 milionů vozů, což je považováno za minimální úroveň potřebnou pro přežití automobilového průmyslu v Itálii.
Podej aut ve Francii klesl podle CCFA v březnu o 16,4 % a celkově v prvním čtvrtletí o 14,7 %. Březnový pokles ale odráží i menší počet dnů než v březnu minulého roku. Po očištění o tyto kalendářní vlivy, registrace osobních automobilů ve Francii klesly v břenu o 12,5 % minulý měsíc a o 12 % za první čtvrtletí.
Španělsko s děsivou mírou nezaměstnanosti a nemožností zajistit si jakoukoliv formu financování samozřejmě vykazuje nadále klesající prodej automobilů - podle asociace ANFAC v březnu meziročně o 13,9 %, což bylo více, než pokles o 9,8 % v únoru jako důsledek ukončení vládního dotačního programu.

Také předběžné výsledky z Německa vykazují pokles. Vzhledem k úbytku dvou pracovních dnů oproti loňskému březnu pravděpodobně bude větší než únorový pokles o 10,5 %.
 

Zatímco Evropa se propadá do stále hlubší krize, prodej na dvou největších automobilových trzích světa, ve Spojených státech a Číně, roste.

V USA prodej lehkých vozidel v březnu vzrostl o 3 % na 1,45 milionu kusů. To je mírně pod původními odhady, nicméně je tento údaj vnímán jako pozitivní signál pro jarní prodejní sezónu, protože šlo o nejlepší měsíc od srpna 2007.
Celkově prodej osobních automobilů poklesl o 1 % na 759 172 kusů, zatímco prodej užitkových vozidel (sem patří nejen trhu dominující pick-upy, ale i minivany a SUV) vzrostl o 9 % na 693 866 kusů. General Motors a Ford Motor hlásí nárůst ve výši 6 % a Chrysler Group o 5 %. Obecně slabý byl březen pro největší automobilky Japonska. Jen Honda Motor zaznamenala růst o 7 %. Zajímavostí je, že nejprodávanějším osobním autem byl Nissan Altima následovaný Toyotou Camry a Hondou Accord.