name | autoweek.cz

I když dostal košem od GM, Marchionne hledá partnera

I když dostal košem od GM, Marchionne hledá partnera

13.06.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Poté, co padly naděje na uzavření přátelské dohody s GM, se šéf Fiat Chrysler Auto Sergio Marchionne poohlíží po jiných automobilkách, se nimiž by se mohl spojit.
Marchionne spolupracuje s poradenskou firmou, která posuzuje zájem investorů v rámci snahy o navázání kontaktu s FCA. Vzhledem k deklarovanému nezájmu detroitské jedničky GM hledá další potenciální kandidáty. Marchionneho poradci se rozhlížejí po jiných velkých automobilkách v rámci jeho plánu B. Jako nouzovou možnost zvažují PSA Peugeot Citroen. To je důvěrná zpráva od dvou nejmenovaných lidí, kterou zveřejnily Automotive News Europe.
 
Zatímco Marchionne se stále ještě nevzdal myšlenky nalákat GM k usednutí k vyjednávacímu stolu s pomocí tlaku akcionářů, jeho tým ví, že musí zvažovat víc možností, neboť šéfka GM Mary Barrová i její představenstvo dělají obstrukce. Marchionne se v rozhovoru vyjádřil, že dává přednost přátelské dohodě, pokud k ní může dojít, zejména při jednání s automobilkou, která má podobný výrobní program a nabízí tak více příležitostí k úspoře nákladů.
 
Barrová před výroční schůzí GM řekla, že nedávno od Marchionneho dostala mail a spolu s představenstvem jej zkoumá. Řekla ale také, že představenstvo nemá zájem debatovat o spojení s FCA.
 
Představenstvo GM považuje spojení s FCA za rozptylování ve vlastní snaze o efektivnější výrobu a vyřešení problémů, jako je ztrátová divize Opelu v Evropě. Připojení problematického působení FCA v Evropě a špatně prodejných značek by v USA by zvrátilo růst společnosti a posunulo jí o několik let zpět.
 
Marchionne při prezentaci pro investory řekl, že celý automobilový průmysl se potřebuje konsolidovat, aby rozložil obrovské náklady na vývoj nových modelů, účinnějších motorů a technologií na čistší emise na větší základnu prodeje. Pokud to neudělá, bude nadále zaostávat za jinými odvětvími z hlediska návratnosti kapitálu.
 
Marchionneho první volbou je GM, protože třetí největší automobilka světa po Toyotě a VW vyrábí hodně ve velkém a obě společnosti se v mnoha oblastech překrývají, což by umožnilo konsolidaci. GM, stejně jako Ford ovšem už veřejně projevily svůj nezájem o spolupráci s FCA.
 
Marchionneho proto poradci zvažují další možnosti. Uvažují o Volkswagenu, ale teprve poté, až budou veškeré možnosti jednání s GM vyčerpány. Problém, který FCA má s Volkswagenem je, že německá automobilka má ve zvyku převzít úplnou kontrolu nad společnostmi, které koupí, zatímco rodina Agnelliů, která ovládá FCA, nemá v plánu se svého podílu ve FCA zbavit. Chtějí si udržet třeba i oslabenou pozici v nové, spojené společnosti. Volkswagen navíc nedávno zopakoval, že nemá zájem o žádné nové dohody.

FCA by mohla oslovit i automobilky menší než je GM, jako jsou Mazda, Honda, Suzuki nebo Hyundai. Pokud vše ostatní selže, Marchionne by mohl oslovit i PSA Peugeot Citroen, jehož šéf Carlos Tavares právě realizuje záchranný plán. Tavares, jenž do francouzské automobilky nastoupil loni, požadoval nejméně šest měsíců na pokračování svého plánu předtím, než vstoupí do jakýchkoli rozhovorů o spojení nebo alianci. Neřekl, že by měl zájem o spojení s FCA. PSA nyní už pod jeho vedením vykazuje růst, protože svou ztrátu z roku 2013 ve výši 3,08 miliardy dolarů snížil na 259,4 milionů v roce 2014.
 
To Marchionnemu poskytuje čas na to, aby se poohlédl po větším nebo zdravějším partnerovi. PSA není volbou, které by dával přednost, neboť 2,9 milionů vozů, které automobilka loni prodala, z toho bylo asi 60 % dodáno v Evropě, mu neposkytuje tak masivní základ, který potřebuje. PSA má společné podniky v Čině, včetně jednoho s automobilkou Dongfeng Motor, která vlastní 14 % francouzské automobilky.
 
PSA není tak velkým hráčem jako GM nebo Volkswagen. Přesto jej asi Marchionne bude muset oslovit, neboť všichni asijští hráči jsou přinejlepším velmi nepřístupní k tomu, aby se dali přesvědčit k dohodě. Společnosti Honda a Hyundai nikdy neměly o dohody nikdy zájem a dávají přednost zůstat samostatné. Mazda je zase vázána na Toyotu, protože obě společnosti v květnu podepsaly dohodu o sdílení technologií na úsporu paliva.
 
V Suzuki vlastní 19,9 % Volkswagen a obě společnosti jsou v prodeji akcií blokovány právním sporem u londýnského arbitrážního soudu. Suzuki požaduje, aby mu největší evropská automobilka vrátila podíly, které drží, ale Volkswagen to odmítá udělat. Také GM kdysi v Suzuki vlastnilo podíl, ale partnerství mnoho ovoce nepřineslo. Je proto ne pravděpodobné, že by se japonská společnost chtěla pouštět do dalšího podobného dobrodružství.
 
Podle šéfa Renaultu a Nissanu Carlose Ghosna jej Marchionne neoslovil. Ghosn řekl, že před úplným spojením, po kterém volá Marchionne, dává přednost alianci.
 
Jednou z Marchionneho možností je získat aktivního investora, který by měl zájem o koupi podílu v GM a využil své pozice k tlaku na Barrovou a představenstvo. Marchionne údajně proto už kontaktoval některé velké institucionální investiční fondy. Významné investiční fondy a investiční firmy, které dříve nutily GM k odkoupení podílů, ale zatím údajně nebyly kontaktovány. Místo toho Marchionneho tým jednal s velkými institucionálními fondy, které vždy patřily mezi deset největších akcionářů koncernu.
 
„Aktivista by musel koupit pár akcií GM a riskovat jejich pád po oznámení spojení s FCA, protože přinejmenším velký počet akcionářů GM bude nápadem znepokojen,“ varuje profesor na Ross School of Business Michiganské university Erik Gordon. Nízké ziskové marže FCA z něj v tuto chvíli nečiní dobrého partnera pro silnější hráče, zatímco GM je velmi žádaný.