name | autoweek.cz

IAA: nástup SUV pokračuje

IAA: nástup SUV pokračuje

17.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilky reagují na rostoucí zájem kupujících o SUV a crossovery. Své stávající modely nahrazují ještě atraktivnějšími a rozšiřují nabídku do dalších segmentů. Autosalon ve Frankfurtu tento trend plně potvrzuje. Vedle nových modelů byly k vidění i koncepty SUV ukazující co nás čeká.
Mezi nejvýznamnější novinky frankfurtských expozic patří druhá generace Volkswagenu Tiguan, příchod amerického Fordu Edge v evropské podobě, skvěle vypadající Kia Sportage, návrat slavné značky Borgward nově v čínské režii s modelem BX7, první crossover Jaguaru F-Pace a úplně na vrcholu Bentley Bentayaga.
 
Tajemství úspěchu SUV
SUV ve svých uživatelích vyvolávají pocit většího bezpečí v městském provozu - dnes už nikoho netrápí, že je to na úkor bezpečnosti ostatních účastníků provozu v čele s chodci. Vyšší výšku SUV oceňují jak maminky při ukládání dětí do dětských sedaček, tak především ti starší, pro které je nastupování do SUV mnohem snazší než do nízkých sedanů.
 
Automobilky tento trend podporují, protože SUV nebo CUV všech kategorií udržují svou cenu daleko lépe, než hatchbacky, které už dnes bez velké slevy nelze prodat prakticky nikde v Evropě. Jednoznačně to potvrzují analýzy Ferdinanda Dudenhöfera z institutu CAR university v Duisburgu. Při větší investici - SUV jsou vždy dražší než srovnatelné hatchbacky nebo kombi - jsou kupující ochotni připlatit i více za nadstandardní výbavu. Od kompaktní velikosti také většinou dávají přednost investici do pohonu všech kol.
 
SUV přitom mají dražší provoz, protože jejich spotřeba je vyšší vzhledem k většímu aerodynamickému odporu, danému nejen jejich tvarem, ale především podstatně větší čelní plochou. U vyšších kategorií se proto pozvolna stává nutností hybridní pohon. Ten u těchto těžkých vozů vrací emise CO2 zpět k přijatelným hodnotám z hlediska sledované fleetové spotřeby.
 
Bestseller a jeho tvrdý soupeř
Nový Volkswagen Tiguan, konstrukčně těžící z předností modulární platformy MQB, se řadí mezi typická městská kompaktní SUV. Do prodeje přijde v dubnu. Kupujícím nabídne větší vnitřní prostor a hospodárnější provoz. K dispozici bude nově i hybridní varianta s dobíjením, vystavená jako koncept GTE se solárními panely na střeše.
 
Nejprodávanější kompaktní SUV evropských trhů ale zdatní soupeři kam se jen po frankfurtském výstavišti podíváme. Mezi novinkami je to především mimořádně atraktivní nová generace vozu Kia Sportage. Tohle auto z žilinské produkce se svým designem skrytě stalo jednou z hvězd autosalonu.
 
Zkušení nováčci z Anglie
Do světa SUV či crossoverů nově vstupuje značka Jaguar s modelem F-Pace. Jeho definitivní podoba je sice méně atraktivní, než se čekalo, nicméně tento příbuzný Land Roverů a Range Roverů by měl vynikat svými schopnostmi jízdy za nepříznivých podmínek a původ u Jaguaru je zárukou vynikajících parametrů při jízdě na silnici.
 
Ještě mnohem výš míří první SUV značky Bentley. Tradiční anglická firma v majetku Volkswagenu slibuje rekordní parametry - nejrychlejší sériové SUV na trhu, nejlepší schopnosti pro jízdu v terénu a největší luxus v interiéru.
 
Bentley Bentayaga vychází konstrukčně z Audi Q7 a pohání jej šestilitrový motor VW W12. Výkonnostní parametry vozu s hmotností 2,4 t jsou skutečně mimořádné (maximální rychlost 301 km/h, 0-100 km/h za 4,1 s), ale zda skutečně v terénu předčí Range Rover je otázkou. Jisté je, že zkušenosti specialistů z Crewe jsou zárukou, že interiér obložený kůží a ušlechtilým dřevem nebude mít na trhu konkurenci po stránce luxusu a kvality zpracování.
 
Se základní cenou 208 500 euro se Bentley Bentayaga na německém trhu zařadí těsně nad vrcholný Range Rover SV Autobiography (200 000 eur), ale stále ještě zůstane pod Mercedesem-Benz AMG G65 (218 000 eur). V roce 2016 přijdou na řadu i turbodiesel V8 a hybrid se zážehovým motorem V6.
 
Borgward se vrací
Po 54 letech se ve Frankfurtu prezentuje značka Borgward s luxusním SUV BX7. Na zhodnocení projektu spojující čínského výrobce nákladních aut Foton s tradiční německou značkou si ale v Evropě musíme počkat až do roku 2017, kdy zde začne prodej tohoto vozu, protože přednost dostane nejen Čína, ale i Indie a Brazílie. Auto se bude vyrábět v Pekingu.
 
Při vší úctě k věhlasu značky, nudný design vystaveného BX7 a jeho sportovnější varianty BX7 TS působí opravdu hodně čínským dojmem. Ve Frankfurtu nový Borgward ukázal i základ pro připravovanou hybridní verzi s dobíjením.
 
Co se chystá na další roky
Frankfurtský autosalon současně ukázal i několik připravovaných SUV. Tyto koncepty někdy hodně věrně, někdy s větší uvolněností naznačují podobu modelů, které obohatí nabídku během příštích měsíců. Příkladem je Toyota C-HR, studie kompaktního třídveřového crossoveru, který v nabídce japonské automobilky hodně chybí, byť paradoxně před lety byla s modelem RAV4 průkopníkem tohoto segmentu. Ve Frankfurtu je k vidění modernizovaná podoba konceptu předvedeného před rokem v Paříži. Sériový vůz, vytvořený na nové platformě TNGA, tedy stejné jako 4. generace modelu Prius, má přijít do prodeje v roce 2016.
 
Jinou cestu ukázala Mazda. Její koncept Koeru je méně brutální reakcí na úspěch BMW X6 a Mercedesu GLE. Toto 1,5 m vysoké a 4,6 m dlouhé čtyřdveřové kupé vychází po technické stránce z modelu CX-5.
 
Podobnou cestou, tedy zkřížením sportovního kupé a terénního auta, šli i u Nissanu. Třídveřový koncept Gripz z produkce londýnského studia je ovšem mnohem radikálnější. Automobil připomínající buggy působí dojmem hodně vzdáleným sériové produkci, ale u Nissanu jeden nikdy neví… Vůz dlouhý 4,1 m v mnoha ohledech připomíná model Juke, ale pod jeho neortodoxními tvary se ukrývá elektrický pohon vycházející z modelu Leaf.
 
Podobu budoucích městských SUV ukázalo Audi s konceptem vozu e-tron quattro s elektrickým pohonem a dojezdem okolo 500 km. Nikterak přitom nezakrývá úmysl postavit se vozu Tesla Model X, který přijde do prodeje během pár měsíců.