name | autoweek.cz

IATA zpřísnila pravidla pro přepravu lithiových akumulátorů
03.05.2015 | Tiskové zprávy
Převážet akumulátory na letech s cestujícími je složitější. Nové podmínky komplikují dovoz akumulátorů. Emirates i British Airways jejich dopravu zakázaly.
Dovozci akumulátorů se v letošním roce musejí vypořádávat s novými podmínkami pro leteckou dopravu. Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA zpřísnila pravidla pro přepravu lithiových akumulátorů. Nově není možné akumulátory běžně převážet na letech s cestujícími. Nové podmínky omezují zejména množství převážených akumulátorů v jednom balení.
Prodejcům akumulátorů se tímto krokem komplikuje logistika a narůstají náklady na leteckou přepravu. V letošním roce proto plánují využívat ve větší míře lodní dopravu, která je 5x levnější než ta letecká.
„Uvedené změny byly zavedeny za účelem zvýšení bezpečnosti letů s cestujícími. Důvodem jsou výsledky prováděných testů. Ty prokazují, že lithio-kovové akumulátory, které nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné či nesprávně zabalené jsou náchylné k přehřátí a samovznícení. Dále testy prokázaly, že i správně zabalené a odbavené lithium-kovové akumulátory se mohou rovněž vznítit následkem zahřátí od jiného zdroje,“ vysvětlila Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR.
Od 1. dubna 2015 zakázaly letecké společnosti Emirates i British Airways dopravu lithiových akumulátorů. Prodejcům akumulátorů se tímto krokem komplikuje logistika a narůstají náklady na leteckou přepravu.
"Tento krok významně komplikuje dovoz akumulátorů a mobilních zařízení s bateriemi do České republiky. Řešením je využívání alternativních leteckých společností či lodní dopravy. To však znamená prodloužení doby doručení zboží,“ sdělil Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz.
Podmínky pro přepravu lithiových akumulátory se ocitly v hledáčku regulátorů letecké dopravy již před dvěma lety. Podle IATA totiž baterie nemohou být přepravovány jako běžné zásilky, tedy general cargo, ale spadají do kategorie nebezpečného zboží. Kvůli změně zařazení a stále přísnějším pravidlům se však domácí prodejci akumulátorů a elektroniky potýkají s růstem nákladů. Cena letecké přepravy akumulátorů totiž v roce 2013 vzrostla až o 45 %.
Experti navíc upozorňují, že kromě vyšších finančních výdajů se znásobila také agenda spojená s leteckou přepravou akumulátorů. Zvýšené nároky na dovozce odstartovalo právě zařazení akumulátorů a dalších zařízení do kategorie nebezpečného zboží. Důvodem je zvýšené riziko elektrického zkratu. Ke zkratu může dojít při kontaktu přístroje s jinými akumulátory, případně kovovými předměty.
Prodejcům akumulátorů se tímto krokem komplikuje logistika a narůstají náklady na leteckou přepravu. V letošním roce proto plánují využívat ve větší míře lodní dopravu, která je 5x levnější než ta letecká.
„Uvedené změny byly zavedeny za účelem zvýšení bezpečnosti letů s cestujícími. Důvodem jsou výsledky prováděných testů. Ty prokazují, že lithio-kovové akumulátory, které nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné či nesprávně zabalené jsou náchylné k přehřátí a samovznícení. Dále testy prokázaly, že i správně zabalené a odbavené lithium-kovové akumulátory se mohou rovněž vznítit následkem zahřátí od jiného zdroje,“ vysvětlila Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR.
Od 1. dubna 2015 zakázaly letecké společnosti Emirates i British Airways dopravu lithiových akumulátorů. Prodejcům akumulátorů se tímto krokem komplikuje logistika a narůstají náklady na leteckou přepravu.
"Tento krok významně komplikuje dovoz akumulátorů a mobilních zařízení s bateriemi do České republiky. Řešením je využívání alternativních leteckých společností či lodní dopravy. To však znamená prodloužení doby doručení zboží,“ sdělil Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz.
Podmínky pro přepravu lithiových akumulátory se ocitly v hledáčku regulátorů letecké dopravy již před dvěma lety. Podle IATA totiž baterie nemohou být přepravovány jako běžné zásilky, tedy general cargo, ale spadají do kategorie nebezpečného zboží. Kvůli změně zařazení a stále přísnějším pravidlům se však domácí prodejci akumulátorů a elektroniky potýkají s růstem nákladů. Cena letecké přepravy akumulátorů totiž v roce 2013 vzrostla až o 45 %.
Experti navíc upozorňují, že kromě vyšších finančních výdajů se znásobila také agenda spojená s leteckou přepravou akumulátorů. Zvýšené nároky na dovozce odstartovalo právě zařazení akumulátorů a dalších zařízení do kategorie nebezpečného zboží. Důvodem je zvýšené riziko elektrického zkratu. Ke zkratu může dojít při kontaktu přístroje s jinými akumulátory, případně kovovými předměty.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz