name | autoweek.cz

ID.3 spotřebuje v zimě o 28 % víc energie než v létě

ID.3 spotřebuje v zimě o 28 % víc energie než v létě

26.11.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na příkladu Volkswagenu ID.3 Universita ve Wismaru testovala jak moc se mění spotřeba elektromobilu v závislosti na ročním období. ID.3 za rok v testu najezdil 30 594 km. Jako srovnávací vůz posloužil Volkswagen Golf TDI, který byl ve stejném období ujel 31 916 km.

Testovaný ID.3 v ročním průměru spotřeboval 14,4 kWh/100 km. V letních měsících - od června do srpna - byla spotřeba nižší - 13,3 kWh/100 km. V zimě od prosince do února stoupla na 17,0 kWh/100 km. To je o 28 % víc než v létě. Podle toho se samozřejmě měnil i dojezd: v letních měsících akumulátor s kapacitou 62 kWh umožnil ujet v průměru 404,8 km, v zimě jen 317 km. Homologovaná data podle WLTP jsou dojezd 416-426 km a spotřeba elektrické energie 15,4-16,9 kWh/100 km.

 

To, že ID.3 spotřebuje v zimě více než v létě, je způsobeno především zvýšeným využíváním topné techniky v chladném období. Kromě vnitřního prostoru pro cestující je nutné zahřát i trakční akumulátor aby dosáhl optimální teplotu pro provoz. Na rozdíl od spalovacího motoru, kde se na tepelném výkonu podílí teplo z motoru, využívá elektromobil energii z akumulátoru.

 

Podle testu nemají roční období na spotřebu nafty téměř žádný vliv: v létě Golf TDI spotřebuje 49,7 kWh/100 km a v zimě 52,2 kWh/100 km. Dojezd s nádrží na 52 l nádrží je 1084 km v létě a 1026,5 km v zimě. V průměru Golf TDI za rok spotřeboval 50,7 kWh/100 km. Pro naftu se udává energetická hustota 10,7 kWh/l. Uvedené hodnoty spotřeby tedy odpovídají spotřebě nafty 4,6 l/100 km v létě resp. 4,9 l/100 km v zimě a průměru 4,7 l/100 km. Normovaná spotřeba podle WLTP je 3,7 l/100 km, tedy 39,6 kWh/100 km. Za celý rok Golf TDI v testu spotřeboval 3,5x víc energie než ID.3, zatímco podle WLTP to mělo být jen 2,5x víc. Je tedy zřejmé, že řidiči testovaného Golfu používali podstatně odlišný způsob jízdy nebo se tento vůz využíval k výrazně jinému typu jízd než v případě ID.3. 

 

„Z energetického hlediska vychází ID.3 z tohoto srovnání jako jasný vítěz, aniž by bylo nutné akceptovat nějaká významná omezení v každodenním ježdění,“ uvedl profesor elektrotechniky Ansgar Wego, který vedl testy. Pokud jde o efektivitu, elektrická vozidla si podle něho vedou výrazně lépe.

 

Pro energetický mix v Německu (493 g CO2/kWh) vychází, že ID.3 způsobil emise 71 g CO2/km (podle WLTP by to bylo 79,6 g CO2/km), zatímco Golf TDI 123,5 g CO2/km (podle WLTP to mělo být 92 g CO2/km).

 

Pozn. Autoweek.cz: Ve výsledcích testu uváděné hodnoty průměrného dojezdu pro oba vozy neodpovídají poměru spotřeby a kapacity akumulátoru resp. objemu nádrže.