name | autoweek.cz

IFR Aspid - revoluční sporťák

IFR Aspid - revoluční sporťák

28.11.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Sportovní automobil Aspid nabízí pokrokové technologie, mimořádné výkonnosti a jedinečný design.

Společnost IFR Automotive byla založena v roce 2003, aby vyvíjela nové odlehčené automobily a technologie, které by se daly používat v běžnějších ve velkém vyráběných vozidlech. Společnost sídlí v regionu Cataluna na severu Španělska ve městě Reus poblíž Barcelony.

Revoluční technologie Aspidu pocházejí od konstrukční poradenské firmy IFR Automotive.

Projekt inicioval zakladatel společnosti a současně konstruktér vozu Ignacio Fernández, který sestavil inovační tým a vytvořil konstrukční poradenskou firmu, která automobil postavila. \" Ti, kteří obdivují rychlé vozy, mají přirozenou náklonnost k technickým inovacím. Aspid jako ukázka odlehčené technologie by měl proto zaujmout,\" říká Fernández. \"Naše high-tech konstrukce jsme umístili do kompaktního luxusního sportovního automobilu, abychom ukázali, jak je možné podpořit dynamiku vozidla a celkovou výkonnost. Například neodpružená hmota vozu odpovídá hmotnosti monopostu formule 1, a přesto jsme toho dosáhli s ocelovými brzdovými kotouči a hliníkovým zavěšením. Je to naše ztvárnění moderního dvoumístného vozu pro 21. století. Vůz má poloviční hmotnost než většina superautomobilů a rozvor má menší než městský automobil. Přesto je navržen tak, aby se do něj vešel dokonce i ten nejvyšší řidič nebo cestující. Hlavním cílem tohoto vozu je poskytnout co největší radost z jízdy, aby jej řidič mohl s potěšením využívat každý den a přitom měl k dispozici velkou výkonnost na trati.\"

Ovladatelnost a výkonnost vozu vysoce oceňují testovací a závodní jezdci, které láká přesné řízení a mimořádná přilnavost kombinovaná s vynikající akcelerací, chováním v zatáčkách a brzdicí schopností.

Aspid zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,8 s, což jej řadí do světa superbiků. Impozantní je i jeho zrychlení z 0 na 160 km/h za 5,9 s. Z jízdy touto rychlosti dokáže zastavit za pouhé 3,1 s. Přilnavost v zatáčkách je nepochybně ještě úžasnější. Boční zrychlení dosahuje 1,6 g.

I přes odlehčenou konstrukci je Aspid lépe vybaven než většina superautomobilů o dvojnásobné hmotnosti. V klimatizované kabině je umístěn sofistikovaný elektronický systém, který zahrnuje dotykovou obrazovku ve středové konzoli, která ovládá vše od citlivosti posilového řízení až po integrální záznam dat. Další obrazovka, umístěná na volantu, zobrazuje všechny důležité údaje jednoduchou a jasnou formou.

Třebaže Aspid je především silničním automobilem, nabízí vynikající hodnoty závodního automobilu. Je tomu tak zásluhou vyspělé technologie, volantu s vestavěnými funkcemi ovládání ve stylu F1, zavěšení jako u závodních monopostů s vestavěnými tlumiči, vysoký poměr výkonu k hmotnosti.

Malá hmotnost znamená, že na kteroukoli část vozidla působí menší síly, takže dochází k menšímu opotřebení dílů, jako je zavěšení, brzdy a pneumatiky. To zjednodušuje celkovou údržbu a vlastnictví vozu.

Elektronické systémy umožňují diagnostikovat vůz mimo továrnu kdekoli na světě.

Cena modelu Aspid Supersport je 107 000 eur včetně daní.