name | autoweek.cz

Ilmor připravuje revoluci - pětidobý motor

Ilmor připravuje revoluci - pětidobý motor

25.10.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Čtyřdobý motor, využívající Ottův cyklus, kraloval více než 130 let. U firmy Ilmor se domnívají, že je nejvyšší čas to změnit a přijít s hospodárnější technologií. I nadále ale sázejí na motor s vnitřním spalováním. Využívá ale jeden pracovní cyklus navíc. Jeho označení jako pětidobý je trochu zavádějící. Podle Ilmoru tento motor dosahuje hospodárnosti provozu vznětového motoru ovšem bez emisí pevných částic a s podstatně menšími emisemi NOx.

Společnost Ilmor Engineering byla založena v roce 1984 jako výrobce závodních motorů. V roce 2002 firmu převzal Mercedes, Který ji proměnil ve svou divizi Mercedes High Performances Engines. Zakladatel firmy Mario Illien společně s americkým obchodníkem Rogerem Penskem odkoupil část Special Projects a s několika bývalými spolupracovníky pokračuje jako nezávislá firma pod původním jménem. Kromě závodních aktivit se věnuje i několika vývojovým projektům, a to jak pro externí zákazníky, tak i vlastní. Nejedná se přitom jen o automobilové motory, ale také o činnost pro letecký či loďařský průmysl a armádní zakázky.
Jedním z vlastních projektů Ilmoru je tzv. pětidobý motor. Jeho koncept vychází z vynálezu Gerharda Schmitze. Na využití tohoto principu pracuje už téměř 20 let a až Ilmor jej nyní dovedl do stádia, kdy bylo možné jej představit na přehlídce Engine Expo ve Stuttgartu ve tříválcové podobě připravené k testování ve vozidlech.
Princip je poměrně jednoduchý. Dva válce pracují jako běžný zážehový motor. Výfukové plyny z nich odcházejí do třetího válce. Ten má větší vrtání a pracuje s mnohem menším pracovním tlakem, takže v něm okamžitě dochází k expanzi. Díky využití energie výfukových plynů v tomto nízkotlakém válci se dosahuje mnohem lepší účinnosti využití paliva. Pátý pracovní cyklus, tedy expanze v nízkotlakém válci, samozřejmě probíhá souběžně s pracovními cykly obou vysokotlakých válců. Ve skutečnosti tedy vysokotlaké válce pracují ve čtyřdobém cyklu a nízkotlaký válec paralelně s nimi ve dvoudobém cyklu, takže označení pětidobý neodpovídá skutečnosti (v originále je to 5 strokes, tedy pětizdvihový, což je úplný nesmysl). Každopádně toto označení vyvolává mediální pozornost, kterou si tento motor nepochybně zasluhuje.
Zkušební tříválec Ilmor s přeplňováním turbodmychadlem má zdvihový objem 700 cm3 ovšem výkon je 97 kW (130 k) při 7000/min, tj. 138 kW/l (185 k/l), a největší točivý moment 166 N.m při 5000/min. Po dokončení vývojových prací na dynamometru, týkajících se doladění rozvodu a turba by měl dosahovat 112 kW (150 k). Podle Steveho O\'Connora od Ilmoru je motor teprve na začátku vývoje. Ilmor zatím nezveřejnil údaje o složení emisí. K uvedeným výkonnostní parametrům je třeba dodat, že prototyp měl olejové a vodní čerpadlo poháněna nezávisle elektricky.
Motor pracuje se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců a konvenčním rozvodem s ventily ovládanými pružinami. Vačkový hřídel vysokotlakých válců pracuje s polovičními otáčkami klikového hřídele, zatímco vačkový hřídel nízkotlakého válce se otáčí otáčkami klikového hřídele.
Celkový expanzní poměr motoru je 14,5:1, což v tomto případě není totéž jako kompresní poměr, a přetlak od turbodmychadla je 3 bar. Specifická spotřeba je 226 g/kW.h, což je o 10 % více než u čtyřdobého motoru o stejném výkonu. Konstrukce přináší úsporu hmotnosti asi o 20 % v porovnání se stejně výkonným konvenčním motorem. Přitom nový motor přináší zásadní výhodu v tom, že jde o zcela konvenční koncepci nevyžadující použití žádných nových výrobních technologií.
Předvedení motoru na Engine Expu bylo prvním krokem k nejdůležitějšímu kroku, totiž k nalezení partnera mezi automobilkami, s nímž by bylo možné dovést tuto koncepci do podoby pohonné jednotky automobilu. Podle Iliena by bylo ideální tento motor využívat v hybridních pohonných jednotkách.