name | autoweek.cz

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

12.10.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Cebia provedla pravidelnou čtvrtletní analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za období prvních 3. čtvrtletí 2016. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodaných a prověřovaných ojetých vozidel a byly doplněny z veřejně dostupných zdrojů.
Již od počátku roku 2015 roste počet dovážených ojetin. V letošním roce pokračuje růst, ale jeho tempo se postupně snižuje. Letos se podle údajů Svazu dovozců automobilů v období od ledna do září dovezlo do ČR 123 837 ojetých vozidel, což bylo v meziročním srovnání o 10 % více. V polovině letošního roku činil nárůst 13 % a v roce 2015 činil nárůst za první 3 čtvrtletí meziroční 24 %.
 
„Špatnou zprávou je, že se dováží stále větší množství starých ojetin. Podíl dovážených ojetých vozidel starších 10 let činí již 51,5 %. Tato skutečnost nepochybně přispívá stárnutí českého vozového parku, který dosáhl podle posledních údajů průměrného stáří 14,9 let,“ komentuje dosavadní vývoj ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. V polovině roku 2016 bylo v ČR registrováno 5 274 554 osobních vozidel.
 
Původ vozidel
Vlivem nárůst počtu individuálně dovážených ojetých vozidel do ČR postupně klesá podíl vozidel českého původu. Zatímco v průběhu roku 2016 činil podíl českých ojetin 70 %, ve statistice za první tři čtvrtletí 2016 podíl klesl na 68 %.
 
Oproti výsledku za první polovinu letošního roku se snížil i podíl vozidel dovážených z Německa ze 17 % na 15 %, a to ve prospěch vozidel dovážených z jiných zemí, hlavně z Itálie.
 
Navíc je třeba vzít v úvahu, že auta původem ze zemí s globálními ekonomickými problémy v rámci EU (např. z Řecka, Španělska nebo Itálie) a mimo EU ze zemí východní Evropy (země bývalého Sovětského bloku a bývalé Jugoslávie) se často před dovozem do ČR krátce zaregistrují v SRN, kde dostanou německý technický průkaz a registrační značky a v ČR jsou pak zaregistrována jako dovoz ze SRN. Tato vozidla pak získají zdánlivý německý původ, který je pro české zákazníky důvěryhodný. Proto je důležité nechat si prověřit původ vozidla v zahraničí, kde se zjišťuje, zda a jak dlouho bylo vozidlo v dané zemí registrováno.
 
Udávaný stav najetých kilometrů
Meziročně výrazně vzrostl počet vozidel s udávaným stavem tachometru nad 200 000 km, a to z 16 % na 26 %. Znamená to, že prodejci častěji přiznávají vyšší najetý stav tachometru a motoristé je častěji kupují. Průměrný udávaný stav tachometru byl v prvních 3 čtvrtletích tohoto roku 161 000 km. Pokud vezmeme v úvahu, že zhruba 40 % vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 000 km, skutečný stav najetých kilometrů překračuje 200 000 km.
 
Servisní kniha a počet majitelů
Začali jsme sledovat i další parametry prodávaných ojetin – existenci servisní knihy a udávaný počet předchozích majitelů. Zajímavé je, že v nadpoloviční většině případů byla k vozidlu dodávána servisní kniha (54 %). Vzhledem ke známé praktice falšování servisních knih, resp. vytváření fiktivních servisních záznamů, je otázkou, zda předávané servisní knihy dokládají skutečnou servisní historii vozidel a neobsahují falšované servisní záznamy neexistujících servisů. Počet servisních knih, které skutečně dokládají servisní historii vozidla, bude zřejmě podstatně nižší.
 
Rovněž nadpoloviční většina vozidel je prodávána po prvním majiteli zapsaném v technickém průkazu, konkrétně 53 %. Je otázkou, ke kolika vozidlům byl před prodejem vystaven duplikát technického průkazu, v němž pak figuruje jen jeden poslední majitel.
 
Prodejní cena
Průměrná prodejní cena ve sledovaném období mírně klesla ze 192 200 (stav v polovině letošního roku) na 191 800 korun. Klesl podíl vozidel do 100 000 korun ze 30 % na 27 %. Naopak stoupl podíl vozidel s cenou od 100 000 do 300 000 korun, celkem o 3 %, konkrétně z 38 na 39 % (100 001 – 200 000 Kč) a z 15 na 17 % (200 001 – 300 000 Kč). Nejprodávanější (39 %) jsou vozy v ceně 100 001 až 200 000 Kč.
 
Doba prodeje
Patrně vlivem letních dovolených došlo k prodloužení doby prodeje z 59 na 65 dní. Do měsíce se prodalo 45 % aut, do 2 měsíců dalších 22 % a plná třetina aut se prodávala déle než 2 měsíce. Stále roste využívání systému Cebia Report pro podporu inzerce, který zkracuje dobu prodeje průměrně o 10 dní.
 
Nejprodávanější modely
K zajímavým posunům došlo i z pohledu nejvíce prodávaných modelů ojetých vozidel. Zvýšil se podíl nejprodávanějšího modelu – Škoda Octavia z 9,5 % na 10,2 % a naopak klesly podíly řady dalších modelů vč. Škody Fabia ze 7,2 % na 6,8 %. Klesly i podíly Volkswagen Passat a Golf (ze 4,5 % na 4,1 %, resp. 3,1 % na 2,8 %). Naopak si shodně polepšily korejské značky: Hyundai i30 z 1,2 % na 1,4 % a Kia cee`d z 1,3 % na 1,5 %.