name | autoweek.cz

Inovativní elektromobil ECOmove QBEAK

Inovativní elektromobil ECOmove QBEAK

07.08.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Elektromobil dánské firmy ECOmove, který k dosažení nízké hmotnosti využívá technologie inrekor, slibuje revoluci systémem prodlouženého dojezdu pomocí zcela nových článků MECc (Modular Energy Carrier) na bázi biometanolu.

 

Dánská firma ECOmove vytvořila koncept elektromobilu QBEAK. Jde o městské vozítko s délkou 3 m, v němž může být až šest sedadel nebo podle potřeby lze sedadla vymontovat a vytvořit tak nákladový prostor. Místo řidiče je umístěno uprostřed a protože dveře jsou posuvné, může řidič vystupovat podle potřeby na obě strany.

Variabilní je i počet akumulátorů ve voze. Akumulátory jsou sestavovány do modulů, jichž může být ve voze až šest. Karoserie vozidla je z recyklovatelných plastů, které lze v případě poškození při drobných kolizích snadno vyměnit.

Významnou roli při vývoji a výrobě šasi elektromobilu QBEAK sehrála kompozitní technologie inrekor, díky níž se podařilo snížit hmotnost základní konstrukce vozu o 30 %. Inovativní šasi je tvoří panely z lehkého materiálu ARPRO, který se hojně využívá v automobilovém průmyslu. Pěna na bázi polypropylenu je v tomto případě sevřená dvěma tenkými hliníkovými plechy. Společnost inrekor zjistila, že je materiál ARPRO díky svým vlastnostem vhodný pro její vrstvený panel, protože jej lze snadno lisovat, dobře izoluje a absorbuje energii.

Technologie inrekor vyniká vynikajícím poměrem pevnosti ku hmotnosti. Nabízí tak dokonalé spojení vysoké bezpečnosti a nízké hmotnosti. Díky tomu má QBEAK bez akumulátorů hmotnost přibližně 400 kg, tedy asi polovinu hmotnosti srovnatelných aut v této kategorii. To v tomto případě přispívá k delší výdrži baterií. Elektromobil QBEAK proto má dojezd až 300 km, což je téměř dvojnásobek oproti ostatním elektromobilům. Přitom dosahuje největší rychlost až 120 km/h.

Materiál inrekor má také skvělé izolační vlastnosti, což je zvláště u elektromobilů velmi důležité. Snižuje tak spotřebu energie na vytápění a klimatizaci a i tím přispívá k větší výdrži baterie. Je také prokázáno, že materiál ARPRO tlumí hluk, vibrace a rázy (NVH) a zvyšuje tak jízdní komfort. Výrobce materiálu ARPRO je společnost JSP.

Společnost ECOmove pro koncepční elektromobil QBEAK získala prestižního ocenění 2012 European Electric Vehicles Early Stage Investment Opportunity Award, které jí udělila mezinárodní výzkumná a konzultační společnost Frost & Sullivan v rámci každoročního udílení cen Best Practice Awards. Společnost ECOmove cenu získala na základě výjimečně vysokého hodnocení v pěti kategoriích: zkušenosti a odborná kvalifikace řídicího týmu, konkurenční výhoda trvale udržitelné technologie, servis a údržba, tržní růst a příležitosti pro diferenciaci a umístění na trhu.

Freddy Page-Roberts ze společnosti inrekor řekl: „Partnerství se společností, jako je ECOmove, je vzácné, ale velmi naplňující. Jejich lidé sdílí naše nadšení pro ekologičtější dopravu při zachování skvělých jízdních vlastností. Jsme nadšení, že odborná veřejnost uznává kvality vozu QBEAK a udělila mu toto prestižní ocenění, které je potvrzením značného úsilí a nejmodernějších zdrojů, které jsme do konceptu vložili.“

Uvedení modelu QBEAK na trh se plánuje na rok 2013.

V rámci společného projektu společností ECOmove, Insero E-mobility a Serenergy se připravuje rozšíření tohoto projektu tak, aby elektromobil QBEAK mohl dosáhnout dojezdu dokonce až 800 km. K tomu mu má dopomoci dobíjení akumulátorů pomocí zcela nových článků MECc (Modular Energy Carrier) na bázi biometanolu. Základem vzduchem chlazeného dobíjecího systému je vysokoteplotní polymerní elektrolytická membrána HTPEM (High Temperature Polymer Electrolyte Membrane) vyvinutá společností Serenergy. Reakce v palivovém článku proměňuje bioetanol ve stejnosměrný proud pro dobíjení akumulátorů, přičemž uvolněné teplo lze využít k vyhřívání interiéru. Články mají výkon 2,5 kW, ale díky jeho modulární konstrukci je možné je spojovat do větších celků, takže lze dojezd vozu prodloužit až na čtyřnásobek. Přitom doplnění nádrže z bioetanolem trvá asi tři minuty a pro čerpání lze bez problémů využívat stávající síť čerpacích stanic. Projekt vede Insero E-Mobility, které se podařilo zabezpečit finanční podporu dánské vlády.