name | autoweek.cz

Interaktivní návrat do budoucnosti

Interaktivní návrat do budoucnosti

28.10.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Autosalon v Tokiu býval pro japonské automobilky tradičně příležitostí prezentovat svoje často hodně bláznivé představy o dopravě v budoucnosti. Po několika letech nudy se fantazie do Tokia vrátila.
Představy tvůrců konceptů, připravených pro letošní autosalon v Tokiu, ukazují, že se auta budou používat k ledasčemu, jen ne k řízení, dokonce snad ani ne k dopravě. Japonské automobilky se po letech opravdu zase vydaly do světa fantasie, takže autosalon připomíná více zázemí s rekvizitami pro sci-fi film nebo ještě více v Japonsku nesmírně populární comicsy. Nebo se skutečně jedná o představy automobilového průmyslu o budoucnosti dopravy?
 
O možnostech připojení a o tom, co vše lze ovládat přes dotykové obrazovky, ani nemá cenu mluvit. Překvapující není ani to, že auta budoucnosti motoristy promění v cestující, jimž se postarají o zábavu a během cesty jim zajistí dokonalé spojení se světem. Proč potom ale s touto výbavou vůbec někam jezdit?
 
Z hlediska reálné dopravy v nejbližších letech stojí za zmínku, že stále více se, zatím alespoň u konceptů, rozšiřuje elektrický pohon využívající vodíkové palivové články.
 
Nissan sází na autonomní řízení
„Sdílející generace bude auta používat auty způsobem, jaký si ani neumíme představit. Především jej bude vnímat jako něco víc, než jen základní dopravní prostředek,“ tvrdí hlavní plánovač Nissanu Hidemi Sasaki.

Nissan se pokusil této generaci, vyrůstající ve světě sociálních médií, vyjít vstříc a ve svém konceptu Teatro for Dayz proměnil městské vozítko kategorie Kei-Car v digitální zábavné centrum (Dayz je jméno sériového Kei caru Nissan s motorem 600 cm3). Interiér je vybaven několika kamerami, aby cestující mohli neustále své přátele informovat o všem, co právě dělají.

V čistě bílém interiéru chybějí jakékoliv ukazatele a ovládací prvky vyjma dvou pedálů a volantu, protože bílá plocha kolem volantu je ve skutečnosti dotykovou obrazovkou, která vše zajišťuje. Pokud se vám zdá bílá barva nepříjemná, vše se snadno změní díky možnosti měnit barvu nasvícení interiéru a samozřejmě s využitím všudypřítomných LED dotykových displejů. Podobně se dá s využitím LED osvětlení měnit vnější podoba vozu podle okamžité nálady těch uvnitř. Samozřejmě to vše pohání bezemisní elektrický pohon.
 
Podstatně reálnější podobu auta blízké budoucnosti, nicméně vycházející z obdobných principů jako Teatro for Dayz, představuje designová studie Nissan IDS - opět s elektrickým pohonem napájeným z Li-Ion akumulátorů se zdvojnásobenou kapacitou. Počet laserů se u něj snad ani nedá spočítat. Zdánlivě je toto auto určeno k tomu, aby bylo řízeno - ale jen do té chvíle, než se elektronika naučí jízdní styl řidiče a tomu uzpůsobí veškeré funkce. Do své kalkulace navíc zahrne i dopravu po cestě, protože tento vůz komunikuje s ostatními auty i infrastrukturou, a poté převezme kontrolu nad vozem a zasune volant, aby měl řidič víc místa pro jinou činnost. Podle Nissanu bude takovýto systém autonomního řízení připraven pro sériovou produkci do roku 2020.
 
Toyoty s palivovými články
Toyota předvedla dvoumístné vozidlo FCV Plus s pohonem pomocí palivových článků, využívajících ke své činnosti vodík uložený v nádrži mezi zadními koly. I když připomíná vozidla z ulic sci-fi filmů, nese nejen obdobný systém pohonu, ale i designové prvky současného průkopnického modelu Mirai. Opačným extréme při využití palivových článků u Toyoty je luxusní sedan Lexus LF-FC, naznačující současně i podobu příští generace vrcholného modelu značky LS.
 
Toyota izolovanost jednotlivců bere skutečně až do extrému, takže její Coms Connect, poháněný elektromotory v kolech, je jen jednomístný. Veškeré ovládání je zde bezdrátové pomocí joysticku. Po vyjetí se Coms Connect spojí s jinými podobnými individuálními vozítky, takže už ovládání nepotřebuje a řidič se může také propojit - přes internet se svými přáteli.
 
Toyota pro stále více izolované jednotlivce, jejichž život se pozvolna přesouvá do virtuálního světa a komunikující už jen prostřednictvím sociálních sítí, poskytuje i osobní kontakt prostřednictvím robotických společníků Kirobo Mini reagujících na gesta a nabízejících to, čeho se dnes nejvíc nedostává - úsměv.
 
Velmi netradiční pohled na bezpečnost předvedla Toyota Gosei, což je dodavatel komponent pro společnost Toyota Motor. Její koncept Fresby má karoserii vytvořenou uretanovou pěnou pokrytou airbagy, které se v případě nehody nafukují. Vozidlo bylo postaveno za účelem prozkoumat možnosti jak ušetřit při opravách poškození karoserií při drobných střetech.
 
Toyota dokazuje, že jako největší výrobce aut na světě musí vycházet vstříc všem svým zákazníkům. Proto v konceptu Kikai připravila úplný protiklad ke všemu, co je v Tokiu k vidění všude kolem. Zde nejsou žádné dotykové obrazovky, žádné možnosti připojení, dokonce ani viditelný počítač, jen staromódní ukazatele, knoflíky a páčky. Toto 3,4 m dlouhé vozidlo ve stylu hot-rodů nemá dokonce ani karoserii, takže všichni kolem mohou vidět, jak se řidič vyrovnává s řízením tohoto unikátu. Především ale mohou obdivovat perfektní dílenské zpracování všech komponent podvozku.
 
Rozmanitá Honda
Honda předvedla nejnovější vývojový stupeň vozidla Clarity FCV s pohonem pomocí palivových článků. Toto vozidlo má na jedno natankování vodíku dojezd téměř 700 km a elektrickou energii, generovanou palivovými články vozidla, lze využívat i v domácnosti. Do prodeje má přijít v roce 2016.
 
Ve shodě s jinými Honda také připravila nový pohled na individuální dopravu v podobě jakési dvoumístné telefonní budky na kolech s elektrickým pohonem a ovládáním joystickem Wander Stand.
 
Vize Mercedesu - autonomní a na vodík
Mercedes-Benz svůj 4,8 m dlouhý koncept nazval vskutku originálně Vision Tokyo. Originalitu si ponechal pro jeho poněkud odpudivý vzhled, ani vzdáleně nepřipomínající eleganci vozů této značky ale spíš dodávku s výrazem mořského ďasa. Jeho podobu lze oživovat změnou zabarvení LED osvětlení nejen na přídi a podél karoserie, ale dokonce i v kolech.
 
Zajímavý interiér podává představu o životě v budoucnu - na cestách při sledování obří LED obrazovky obklopující celý interiér s ovládáním gesty prostřednictvím interaktivních hologramů. Výhled ven není třeba, protože toto vozidlo se řídí zcela autonomně. Pohon samozřejmě pracuje palivovými články, které mu poskytují dojezd až 790 km a dalších 190 km přidává plně nabitá baterie.
 
Z konceptů bližších realitě ukazuje kupé RX-Vision , že to u Mazdy s motorem Wankel stále nevzdávají a vytvořili jeho novou podobu SkyActiv-R. Dokonce by se tento vůz měl někdy po roce 2017 dokonce dostat do sériové produkce.
 
Motocyklům se na našich stránkách obvykle nevěnujeme, nicméně jedna novinka dokonale zapadá do toho, o čem píši na předchozích řádcích. Yamaha totiž vzala autonomní řízení do extrému a na svůj silniční motocykl 1000 R1M posadila humanoidního robota. Motobot tak činí člověka zbytečným dokonce i na stroji, který si vytvořil především pro zábavu. Vlastně zatím ještě ne. Yamaha chce Motoboty využívat pro testování nových strojů a zlepšování bezpečnosti živých motocyklistů.