name | autoweek.cz

Investoři trestají Ferrari

Investoři trestají Ferrari

15.10.2025 | Aktuality

Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od jejího evropského korespondenta Nicka Careyho z Londýna. Akcie Ferrari klesají, GM a Ford ruší prodloužení úvěru na elektromobily a Tesla s „dostupným“ autem neohromila.

Německý automobilový průmysl jasně vyjádřil svou touhu změnit, odložit nebo jednoduše zrušit zákaz prodeje nových automobilů na fosilní paliva, který Evropská unie uplatní do roku 2035. Německý kancléř Friedrich Merz nyní jasně uvedl, že podporuje automobilový průmysl v zemi a prohlásil, že pokud k tomu bude mít možnost, „v roce 2035 k takovému tvrdému zákazu nedojde.“

 

Stejně jako ekonomicky důležitý německý automobilový průmysl, i Merz říká, že je pro to, aby se různé technologie zahrnující spalovací motory, jako jsou plug-in hybridy a prodlužovače dojezdu elektromobilů, mohly rozvíjet i po roce 2035.

 

Německo po mnoho let dostávalo vše, co chtělo, pokud šlo o EU, a to i proto, že platí velkou část účtů bloku. Uvidíme, do jaké míry bude Evropská komise ochotna ustoupit od svých klíčových klimatických závazků.

 

Akcie Ferrari v propadu

S tučnými maržemi a bohatou zákaznickou základnou, ochotnou utratit pytle peněz za auta, která začínají na více než 200 000 dolarech, je Ferrari dlouhodobě oblíbeným lákadlem investorů. Až do minulé středy byla jeho tržní kapitalizace ekvivalentní například Porsche a Mercedes-Benz dohromady.

 

Ale na dlouho očekávaném dni kapitálových trhů v sídle Ferrari v Maranellu se prognóza tržeb automobilky pro rok 2030 ocitla pod očekáváním trhu a její akcie klesly o víc než 16 %, což smazalo 13,5 miliardy eur z její tržní kapitalizace. Au.

 

Klesající cena akcií společnosti zastínila pomalé odhalování prvního elektromobilu Ferrari – ukázala se technologie pro něj, ale ne samotné auto.

 

Ferrari také snížilo svá očekávání ohledně toho, jak velká část jeho modelové řady bude do roku 2030 plně elektrická. Ne že by se o to investoři tolik starali, protože prodeji společnosti budou ještě dlouho dominovat modely se spalovacími motory.

 

GM a Ford ruší daňový kredit na elektromobily

Krátce před vypršením federální daňové slevy na elektromobily ve výši 7500 dolarů (155 000 Kč) v USA na konci září přišly společnosti General Motors a Ford na chytrý způsob, jak udržet večírek v chodu. Obě automobilky zavedly pro maloobchodníky programy, v rámci nichž jejich finanční divize vydávaly zálohy na elektromobily prodejců, čímž GM a Ford získaly daňový kredit a prodejcům umožnily nabízet leasing těchto vozů maloobchodním zákazníkům za dotovanou sazbu.

 

Jak však následně informovala agentura Reuters, GM byla nucena od tohoto programu upustit poté, co republikánský senátor Bernie Moreno z Ohia, bývalý prodejce automobilů, který je aktivní v automobilové politice, ohledně programu vyjádřil obavy. O den později se k tomuto kroku přidal i Ford, ačkoli není zcela jasné proč. Ford a GM vypracovaly své strategie po diskusích s daňovými úředníky, nicméně jen proto, že je to legální, to nedělá politicky korektní.

 

Nejlevnější auto od Tesly?

Po všech těch řečech Elona Muska o cenově dostupném elektromobilu Tesla, který by měl rozšířit masovou atraktivitu značky, automobilka místo toho uvedla na trh verze svých modelů Model Y a Model 3, které… nejsou ve skutečnosti levné. Namísto převratných novinek jsou nové verze asi o 5000 dolarů levnější než ty stávající, což zasáhlo akcie Tesly.

 

Automobilka, která léta definovala svět elektromobilů technologií, jíž se nikdo nemohl rovnat, se zdá být trochu zaseklá. Co podle rostoucího počtu analytiků a automobilových expertů Tesla potřebuje, pokud chce vyhrát na konkurenčním trhu, je aplikovat svou skvělou technologii na víc modelů a ne donekonečna předělávat stávající modely.

 

To platí jak v Číně, tak v Evropě, kde Tesla potřebuje pomoc. Tesla letos v Evropě trpěla a „cenově dostupný“ Model Y čelí velkému, rostoucímu davu levnějších a novějších elektromobilů od čínských i evropských automobilek.

 

Stellantis zpět na správné cestě?

Po těžkém období, kdy byl odvolán předchozí generální ředitel, zaznamenala společnost Stellantis v prvním čtvrtletí pod vedením nového šéfa Antonia Filosy nárůst globálních dodávek vozidel o 13 % oproti třetímu čtvrtletí roku 2024. Růst byl obzvláště výrazný v Severní Americe – zdroji problémů společnosti Stellantis v loňském roce, kde dodávky prudce vzrostly o 35 %, částečně díky uvedení na trh vysoce ziskového modelu Ram 1500 s motorem V8.

 

Stellantis však ještě není z nejhoršího venku, protože čtvrtá největší světová automobilka odložila odhalení svého nového strategického plánu na druhé čtvrtletí příštího roku (namísto prvního čtvrtletí, jak bylo dříve oznámeno) aby dala společnosti Filosovi více času na řešení hlavních nejistot na klíčových trzích.

 

Rychlá kola

Porsche zaznamenalo ve třetím čtvrtletí pokles globálních dodávek o 6 %, jak ukázaly výpočty založené na devítiměsíčních a pololetních datech, zatímco tržby v Číně klesly přibližně o 20 % a v Severní Americe o 5 %.

 

Čínská automobilka BYD, která je jedničkou mezi výrobci elektromobilů, považuje Španělsko za svého hlavního kandidáta na třetí automobilku pro evropský trh. Sdělily to agentuře Reuters dva zdroje informované o této záležitosti. Společnost se tak snaží zvýšit prodej na kontinentu.

 

Společnost General Motors ponese ve třetím čtvrtletí poplatek ve výši 1,6 miliardy dolarů, protože po zrušení daňového kreditu na elektromobily v USA přehodnocuje svou strategii v oblasti elektromobilů, což pravděpodobně utlumí poptávku.

 

Požár v newyorské hliníkárně, který by měl po několik měsíců ovlivnit výrobu nákladního vozu Ford F-150, podle analytiků Evercore ISI připraví automobilku na zisku až o 1 miliardu dolarů.

 

„Někteří z největších světových výrobců automobilů manipulovali s testy emisí naftových motorů, protože raději podváděli, než aby dodržovali zákon.“ Tvrdí to právníci více než 1,6 milionu žalobců u londýnského Vrchního soudu na začátku rozsáhlého soudního procesu.

 

Foto: Ferrari, Stellantis, Tesla