name | autoweek.cz

Investoři zpochybňují plán aby Blume vedl VW i kotaci Porsche

Investoři zpochybňují plán aby Blume vedl VW i kotaci Porsche

27.07.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel Porsche Oliver Blume se stane generálním ředitelem Volkswagenu, ale ponechá si dosavadní funkci, což někteří investoři to kritizují kvůli plánovanému IPO Porsche. Tvrdí, že to přispívá k obavám o správu a řízení společností.
Páteční oznámení, že generální ředitel skupiny Herbert Diess bude nahrazen šéfem Porsche Blume, znovu vyvolalo obavy investorů z problémů s řízením největší evropské automobilky, které podle některých akcionářů ovlivňuje hodnotu jejích akcií.
 
Investoři Volkswagenu se obávají, že nastupující generální ředitel Oliver Blume bude mít potíže při současném vedení koncernu Volkswagen i automobilky Porsche s její kotací akcií na burze. Volkswagen plánuje zalistovat svou divizi luxusních vozů ve čtvrtém čtvrtletí.
 
„Blume se nemůže postarat o všechno. To jen podtrhuje špatné podnikové řízení ve Wolfsburgu. Pro IPO Porsche je to špatné,“ řekl Ingo Speich, šéf udržitelnosti a podnikového řízení v top 20 investorovi Volkswagenu Deka Investment.
 
„Věříme Blumemu při vedení skupiny, ale je těžké si představit, že bude schopen dlouhodobě plnit dvojí roli, a to zvládat řízení jako generální ředitel Porsche AG a Volkswagen Group,“ řekl Hendrik Schmidt, expert na správu a řízení společnosti ve společnosti Asset Manager DWS. Schmidt uvedl, že jedním z důvodů pro to, co označil za problematická rozhodnutí, je nedostatek nezávislých členů v dozorčí radě Volkswagenu. Podle Eikonu DWS vlastní přibližně 2 % preferenčních akcií Volkswagenu.
 
Jak uvedla minulý týden agentura Reuters, pokud se Porsche AG rozhodne pokračovat v kotaci, bude zřejmě muset vstoupit na burzu s výraznou nižší cenou, protože se množí ekonomické překážky. Tyto obavy nyní umocňují obavy jak Blume zvládne svou dvojitou roli. Jen několik dní předtím, než bylo oznámeno jeho jmenování, Blume a další manažeři Porsche AG uvedli připravovanou kotaci jako prostředek k zajištění větší nezávislost i podnikatelské svobody výrobce sportovních vozů a zároveň k získání finančních prostředků pro skupinu. „Jenže Blumeho dvojí role tuto nezávislost zpochybňuje,“ uvedli analytici Stifel a UBS.
 
„Takový dvojitý mandát může existovat pouze dočasně v nouzové situaci. Nebude fungovat dlouhodobě,“ řekl Ulrich Hocker z Německé asociace pro ochranu cenných papírů DSW, která zastupuje drobné investory.
 
Někteří, včetně veterána automobilového průmyslu Ferdinanda Dudenhoeffera, spekulovali o tom, že vedení v Porsche by nakonec mohl převzít finanční šéf Porsche Lutz Meschke. Meschke z Porsche AG je členem představenstva společnosti Porsche Automobil Holding SE, největšího akcionáře Volkswagenu a vlastníka více než poloviny jeho hlasovacích práv, zatímco předseda dozorčí rady Volkswagenu Hans Dieter Poetsch je jeho generálním ředitelem.
 
Cena akcií Volkswagenu od března 2021 klesla téměř na polovinu a za stejné období překonala 17% pokles indexu STOXX Europe 600 Automobiles & Parts. „Špatné podnikové řízení nutí mnoho investorů se společnosti vyhýbat,“ řekl loni na výroční valné hromadě automobilky Janne Werning, který vede ESG Capital Markets & Stewardship ve společnosti Union Investment, která patří mezi top 10 akcionářů Volkswagenu.
 
Automobilka se zodpovídá složité síti investorů a její dozorčí radě, kontrolované zástupci zaměstnanců, regionální samosprávy a holdingové společnosti vlastněné rodinami Porsche a Piech, částečně doplněné vedoucími pracovníky Volkswagenu. Napětí ohledně toho, kdo vlastně ve Wolfsburgu tahá za nitky, už dřív předznamenalo konec několika vedoucích pracovníků Volkswagenu. Bývalý generální ředitel Bernd Pischetsrieder a bývalý šéf značky Volkswagen Wolfgang Bernhard byli nuceni opustit svá místa na konci roku 2006 po opakovaných střetech se závodní radou.
 
Herbert Diess naplní svou smlouvu, která trvá do října 2025, ale v poradní funkci. Diessovi jsou přisuzovány zásluhy za to, že se Volkswagen přiklonil k elektrifikaci a pozvedl automobilku z reputačního krachu po skandálu Dieselgate do vedoucí pozice na evropském trhu s elektromobily. Jenže jeho problémy s řízením, vyvolávané jeho konfrontačním přístupem, nakonec převážily, a k tomu se přidal propad hodnoty akcií VW AG.