name | autoweek.cz

Itálie chce dřívější revizi zákazu spalovacích motorů

Itálie chce dřívější revizi zákazu spalovacích motorů

28.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Italský ministr Adolfo Urso požaduje urychlenou revizi zákazu spalovacích motorů, který má v EU vstoupit v platnost od roku 2035. Revize by podle měla proběhnout už příští rok místo plánovaného roku 2026. Urso tvrdí, že pro svůj návrh získal podporu devíti zemí včetně České republiky.

V pondělí Adolfo Urso oznámil, že předloží požadavek přezkoumat zákaz EU pro vozidla se spalovacími motory od roku 2035 už v roce 2025. Přezkoumání je v současnosti naplánováno na rok 2026. Nyní Urso věří, že má dostatečnou podporu členských států EU, aby mohl tento krok uskutečnit. Itálie si pro návrh ministra Adolfa Ursa pro revizi právních předpisů EU o emisích automobilů z roku 2026 do roku 2025 údajně zajistila podporu devíti zemí EU. Celkový počet členských států EU, které by mohly podpořit Ursův návrh, tak činí deset (včetně Itálie).

 

„Několik zemí v Radě již vyjádřilo své názory ohledně našeho návrhu. Zatímco některé tak učinily na dvoustranných jednáních, která jsem pořádal - mám konkrétně na mysli Rumunsko, Slovensko, Lotyšsko, Maltu, Kypr, Polsko, Českou republiku - hovořil jsem včera také se Španělskem a Německem,“ řekl Urso po zasedání Rady EU pro konkurenceschopnost.

 

„Domnívám se, že existuje dostatečná většina zemí, která je připravena prostřednictvím zprávy, kterou připravujeme, požádat, aby doložka o revizi – v současnosti stanovená na konec roku 2026 – byla uplatněna dříve. Navrhneme její přesunutí na první polovinu roku 2025,“ dodal Urso.

 

Italský návrh nezpochybňuje samotný zákaz spalovacích motorů od roku 2035, ale požaduje víc společných finančních zdrojů na podporu zeleného přechodu, ponechává prostor pro biopaliva – proti kterým se v současnosti staví EK i Německo – a vodík, což by mělo přispět k technické neutralitě při přechodu na elektrická vozidla.

 

Vláda premiérky Giorgie Meloniové již dlouho projevuje skepsi ohledně Zeleného údělu, zejména vyřazení spalovacích motorů do roku 2035. Německá vláda nicméně byla nadále odhodlána směřovat k tomuto cíli. Tento postoj se zřejmě mění po Ursově schůzce s německým vicekancléřem Robertem Habeckem. Přestože německý ministr hospodářství Sven Giegold ohledně setkání Ursa s Habeckem hovořil o nedorozuměních, která je třeba vyjasnit, Urso novinářům řekl, že k žádnému nedorozumění nedošlo. „Diskutovali jsme o těchto opatřeních s Habeckem a on zopakoval, že pro Německo musí cíl do roku 2035 zůstat cílem, jejich vlajkovou lodí. Ve skutečnosti mluvíme o hlavní cestě, která by mohla tento cíl udržet, ale také vytvořit podmínky pro jeho dosažení,“ řekl Urso.

 

„Přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory musí proběhnout dříve, aby byla udržena konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, zachována pracovní místa a zajištěna dostupnost dopravy. Požadujeme, aby revize tohoto zákazu proběhla již v roce 2025, namísto původně plánovaného roku 2026. Chceme o tom jednat s novou Evropskou komisí. Připravujeme poziční dokument, pro který bychom chtěli získat koalici podobně smýšlejících států, tak jak tomu bylo v případě revize normy Euro 7,“ připojil se k italské iniciativě i český ministr dopravy Martin Kupka.

 

„Naším cílem musí být udržet konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a zároveň zabránit tvorbě bariér, které by znemožnily nákup nových cenově dostupných automobilů. Máme ambici být lídry snah o změnu nastavení evropských plánů týkajících se spalovacích motorů,“ zdůraznil ministr dopravy Kupka, který před tímto prohlášením v Berlíně jednal s německým ministrem dopravy Volkerem Wissingem. Připomeňme, že zákaz prodeje nových osobních aut a dodávek v EU od roku 2035 aktivně pomohla vyjednat česká vláda v době českého předsednictví ve druhé polovině roku 2022 a na jaře 2023 patřila Česká republika k  zemím, které jej schválily.

 

Ilustrační foto: BMW