name | autoweek.cz
Itálie chce rychlou revizi zákazu spalovacích motorů
26.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Italský ministr chce v Bruselu žádat rychlou revizi zákazu spalovacích motorů pro osobní a lehké užitkové automobily od roku 2035.
Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035, který přijala Evropská unie v rámci Zeleného údělu (Green Dealu), způsobil evropským automobilkám vážnou krizi a musí být urychleně přepracován. Listu Financial Times to řekl italský ministr průmyslu Adolfo Urso.
Pokud Brusel nezmírní své ambiciózní ekologické cíle pro automobilový průmysl, jsou podle ministra ohroženy ve výrobě aut v Evropě statisíce pracovních míst. Chce proto využít jednání na vysoké úrovni v Bruselu k tomu, aby požadoval urychlenou revizi emisních pravidel a zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Plán by podle něj měl být odložen a zmírněn, aby se umožnil prodej jiných vozů s čistými technologiemi, včetně aut využívajících biopaliva nebo syntetická paliva.
„Plán zelené dohody tak, jak byl navržen, už prokázal své rozpory v podobě kolapsu evropského trhu s automobily a vážné krize evropských automobilek. Údaje mluví samy za sebe. Už teď je jasné, že ten plán není udržitelný,“ řekl Urso.
Ministr Urso také řekl, že v poměru k příjmům Evropanů a Italů jsou elektromobily příliš drahé. Varoval také, že snaha o rychlé zavedení elektromobilů v EU bez toho, aby se nejprve rozvinul místní dodavatelský řetězec, by mohla způsobit, že region bude příliš závislý na Číně. „Hrozí, že od závislosti na ruských fosilních palivech přejdeme k závislosti na kritických surovinách pocházejících z Číny, které tam byly vyprodukovány nebo zpracovány,“ řekl Urso. Evropa podle něj musí zvážit strategickou autonomii svých výrobních kapacit pro případ další války nebo pandemie.
Proti Ursovu návrhu na přesunutí revize zákazu spalovacích motorů z roku 2026 na rok 2025 se staví italská opozice, konkrétně Hnutí pěti hvězd. Podle jeho poslankyně Valentiny Palmisano nemůže Evropa měnit svůj postoj k elektromobilitě každé dva roky. „Vytváří to zmatek pro výrobce automobilů, kteří místo toho potřebují jasné a stabilní předpisy. Vyzýváme proto všechny členské státy, aby bojkotovaly Ursův návrh, který je krokem zpět,“ uvedla Valentina Palmisano.
Snaha Italů přichází v době, kdy v Evropě sílí znepokojení ze hroucení automobilového průmyslu jakmile začne platit zákaz spalovacích motorů. Už teď je přitom odvětví pod tlakem hrozícího dovozu levnějších čínských elektromobilů.
Automobilka Stellantis, která je největším výrobcem aut v Itálii, přerušila do poloviny října výrobu modelu 500e ve svém závodě Mirafiori v Turíně kvůli malé poptávce po tomto elektromobilu. Jeho cena činí 30 000 eur (v ČR od 689 000 Kč), zatímco cena hybridní verze je 17 700 eur (v ČR od 339 900 Kč). Německá automobilka Volkswagen nedávno varovala, že už nebude moci poskytnout zaměstnancům garanci pracovních míst. V italském automobilovém průmyslu pracuje 165 000 lidí a v německém 780 000.
Evropská komise má v plánu revizi zákazu nových aut se spalovacími motory v roce 2026. Urso věří, že předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vzhledem k hrozícímu nebezpečí ztráty pracovních míst tento proces urychlí. „Pokud bude EK trvat na splnění cíle zákazu aut se spalovacími motory, měla by poskytnout významné ekonomické zdroje, aby navržený přechod urychlila. Průmyslová politika a environmentální politika se musejí sladit. Souhlasíme s přechodem na elektromobily, pokud to bude udržitelné,“ uvedl Urso.
Foto (Adolfo Urso): EC - Audiovisual Service
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz