name | autoweek.cz

Itálie se postavila proti leteckým společnostem

Itálie se postavila proti leteckým společnostem

29.08.2023 | | Doprava

Vítejte na stránkách nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, které připravili Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff.

Mezi italskou vládou a nízkonákladovou leteckou společností Ryanair propukl spor poté, co stát přistoupil k omezení cen letů mezi italskou pevninou a ostrovy. Tato sága vyvolává složité otázky pro Brusel, který musí postavit cenově dostupné spojení proti právům soukromých podniků.

 

Vláda premiérky Giorgie Meloniové předložila opatření o omezení počtu letů, které zajistí, že cena cesty na Sicílii nebo Sardinii a zpět nepřekročí 200 % průměrné roční ceny. Řím tvrdí, že prudký nárůst cen, k němuž došlo v létě, podkopává spojení v Itálii a představuje nepřijatelnou formu zdražování.

 

Ryanair, letecká společnost, které se tento krok týká nejvíce, podle očekávání vyjádřila rozhořčení a tvrdí, že je v rozporu s evropským právem. Společnost také v podstatě pohrozila, že stáhne lety během levnějších zimních měsíců aby zajistila, že průměrná cena zůstane vysoká. Eddie Wilson, výkonný ředitel letecké společnosti, přirovnal tento krok k Sovětskému svazu a v rozhovoru pro italský list La Repubblica jej označil za směšný a nelegitimní.

 

Italská vláda odmítla výkřiky rozhořčení společnosti Ryanair a ujistila novináře, že opatření je plně v souladu s pravidly EU. Přesná vědecká podstata algoritmického stanovování cen letenek, na které se právní předpisy konkrétně zaměřují, je poněkud záhadná. Pro konečné číslo se přihlíží k mnoha faktorům, i když stále platí stará známá poučka z učebnic ekonomie - rostoucí poptávka zdražuje letenky.

 

Domácí turisté, kteří chtějí lenošit na plážích jednoho ze dvou hlavních ostrovů a popíjet Ichnusu nebo Messinu, zaznamenali v posledních měsících prudký nárůst cen, protože Evropa se vzpamatovává z cestovního propadu způsobeného covid-19.

 

O tom, zda je opatření podle práva EU legální, bude muset nakonec rozhodnout Evropská komise. Úředníci EU zatím pouze požádali Řím, aby poskytl více informací.

 

Případ představuje složité vyvažování, neboť úředníci EU budou muset zvážit svobodu soukromých podniků stanovovat ceny v souladu s tržními silami, pravomoc členských států regulovat své vlastní území a obavy, aby byla zachována svoboda pohybu v rámci unie. Důležitý je také environmentální aspekt, neboť snahy o zlevnění letů v době klimatické krize pravděpodobně vzbudí rozpaky.

 

Naopak ekologičtí aktivisté chtějí, aby byla přijata opatření, která by létání zdražila ve snaze snížit poptávku. Mezi tato opatření patří snížení povolenek na trhu s uhlíkem pro leteckou dopravu, zdanění kerosinu a zvýšení množství ekologických leteckých paliv, která musí být použita, a také zavedení poplatku za časté létání.

 

Z pohledu Říma jde však kromě voličsky populární hry, kterou je převzetí zahraniční letecké společnosti, o větší, filozofičtější věc. Je třeba se bránit všemu, co narušuje soudržnost Itálie - země, která se pravděpodobně teprve duchovně sjednocuje v jednotný stát. Takový argument pravděpodobně bude dobře znít v Bruselu, který rovněž usiluje o zlepšení propojení napříč kontinentem, částečně ve snaze přispět k posílení evropského ducha.

 

A tak se z jednoduchého právního vyjasnění stává složitější záležitost, která se týká obchodních zájmů, státní autonomie, svobody pohybu a emisí uhlíku. V daném případě jde sice o usnadnění cesty Italů na domácí ostrovy, ale to, zda Brusel rozhodnutí požehná nebo zablokuje, vyšle širší signál.

 

Poslanci Evropského parlamentu vyjadřují solidaritu se stávkou řidičů kamionů v Gräfenhausenu

Již podruhé v tomto roce stávkují řidiči nákladních automobilů v německé zastávce Gräfenhausen nedaleko Frankfurtu na protest proti tomu, že jim polský zaměstnavatel nevyplácí mzdu. Pracovníky, kteří většinou pocházejí ze zemí mimo EU, jako jsou Uzbekistán a Gruzie, podpořila poslankyně EU Gaby Bischoffová (S&D), která stávkující navštívila.

 

„Jako Evropský parlament jsme změnili zákon o silniční dopravě abychom zajistili, že k takovému vykořisťování nebude moci docházet, že řidiči když pracují v Evropě dostanou důstojnou mzdu bez ohledu na to, kde pracují,“ řekla Bischoffová novinářům.

 

V roce 2020 přijali zákonodárci EU nová pravidla pro vysílání pracovníků v silniční dopravě, která stanovují pravidla pro řidiče, kteří projíždějí jednou nebo několika jinými zeměmi, než v níž jsou zaměstnáni.

 

„Ale sebelepší zákony by neměly žádný účinek, pokud by nebyly dodržovány nebo kontrolovány. Evropský trh práce nefunguje, pokud nezajistíme, aby k takovému vykořisťování a krádežím mezd v Evropě nemohlo docházet,“ dodala Bischoffová.

 

V dřívějších vyjádřeních, poskytnutých deníku taz, Bischoffová rovněž vyzvala Evropskou komisi, aby se blíže zabývala tím, jak Polsko uplatňuje pravidla EU. „A v případě potřeby zahájit proti Polsku řízení pro porušení práva,“ dodala.

 

S podobnou výzvou vystoupil i europoslanec Dennis Radtke ze středopravicové frakce EPP, který polského zaměstnavatele obvinil z kriminálního jednání. „Úřady musí odpovídajícím způsobem reagovat," řekl Radtke v rozhovoru pro taz.

 

Anarchie ve Spojeném království

X, sociální síť dříve známá jako Twitter, byla zaplavena příběhy o strastech po technické závadě, která narušila lety přes Velkou Británii. Výpadek počítačových systémů britského řízení letového provozu vedl k omezení letů do vzdušného prostoru Spojeného království, což způsobilo značná zpoždění a řadu zrušených letů ve Spojeném království i v širší Evropě.

 

Uvádí se, že došlo k poruše automatického zpracování letových plánů, což znamenalo, že řídící letového provozu museli provádět zpracování ručně. Běžně docházelo ke zpoždění letů o 8 až 12 hodin. Letiště se začala plnit tisíci cestujících, kteří kvůli technickému problému neodletěli podle plánu.

 

Cestující na X psali o tom, že přespávají na letištích přes noc, protože nemohou na poslední chvíli najít ubytování. Sociálními sítěmi se šířily příběhy o zmeškaných lékařských prohlídkách, sportovních zápasech a plánech na dovolenou.

 

Lidé, kteří se v době závady nacházeli na startovací dráze, si stěžovali, že zůstali několik hodin na letištní ploše, protože úřady se snažily zajistit, aby lety mohly bezpečně odstartovat.

 

Problém byl mezitím odstraněn, ale letištní úřady upozorňují, že bude nějakou dobu trvat, než se situace vrátí do normálu a přerušení letů bude ještě nějakou dobu pokračovat. Těm, kteří odlétají, se doporučuje, aby se na letišti objevili pouze v případě, že je potvrzeno, že jejich let odlétá.

 

Britský ministr dopravy Mark Harper oznámil, že bude provedena nezávislá kontrola, aby se problém neopakoval.

 

Systémy certifikace biopaliv jsou kritizovány za neschopnost zastavit podvody

Opatření k zajištění integrity biopaliv dovážených na jednotný trh EU neodpovídají svému účelu, tvrdí jeden z výrobců v EU. Tvrdí, že certifikační systémy podporované EU nedokáží zabránit podvodům.