name | autoweek.cz

Italská premiérka se pustila do boje se Stellantisem

Italská premiérka se pustila do boje se Stellantisem

28.01.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Italská premiérka Meloniová chce, aby koncern Stellantis v Itálii vyráběl 1 milion vozidel ročně, i když je stále více pod tlakem kvůli snižování nákladů.

Italská premiérka Giorgia Meloniová vytkla společnosti Stellantis snahu přesunout výrobu automobilů do zemí s nižšími náklady v době, kdy se automobilový průmysl snaží přejít na elektrifikaci: „Pokud chcete prodávat automobil na mezinárodním trhu tím, že je inzerujete jako italský klenot, pak se tento automobil musí vyrábět v Itálii.“

 

„Chceme hájit národní zájmy a navázat vyvážený vztah se společností Stellantis, abychom bránili výrobu v Itálii,“ řekl Meloniová v Římě.

 

Automobilový gigant se sídlem v Amsterdamu, který vznikl v roce 2021 spojením italsko-amerického Fiat-Chrysler a francouzské skupiny PSA, vlastní 14 značek včetně italských Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth a Maserati. Pod palbu kritiky se dostal v souvislosti se zprávami, že svým italským dodavatelům zaslal dopis upozorňující na investiční příležitosti v Maroku, zemi, na kterou se několik společností z automobilového průmyslu obrací kvůli levnější výrobě elektromobilů.

 

Meloniové vláda chce, aby Stellantis vyráběl v Itálii milion vozidel ročně, přičemž společnost je stále víc pod drobnohledem kvůli snižování nákladů. Generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares (65), který se nikdy nevyhýbá kritice politiků, řekl, že tvrdý postoj Itálie k pobídkám pro elektromobily znamenal v uplynulém roce ztrátu výroby v závodě Mirafiori. Na konkrétní dotaz ohledně úterního dopisu italským dodavatelům Tavares odpověděl, že dodavatelé, stejně jako výrobci automobilů, musí být kreativní pokud jde o způsoby, jak snížit náklady vzhledem k nákladné transformaci, které čelí automobilový průmysl. Tavares řídí Stellantis pevnou rukou a neúnavným snižováním nákladů jej dovedl k rekordní ziskovosti.

 

„Mám na mysli údajnou fúzi mezi FCA a francouzskou skupinou PSA, za kterou se ve skutečnosti skrývala francouzská akvizice historické italské skupiny. Není náhodou, že průmyslová rozhodnutí skupiny zohledňují francouzské požadavky mnohem víc než italské,“ prohlásila Meloniová. Meloniové výroky následují po roztržkách s Francií. Její vztahy s prezidentem Emmanuelem Macronem jsou od začátku jejího mandátu napjaté. V Římě se také dlouhodobě projevuje nevraživost vůči Paříži kvůli francouzským obchodním akvizicím v Itálii. Tavares se ovšem v minulosti dostal do střetu i s francouzskou vládou, zejména v otázce výroby elektromobilů.

 

„Stellantis je pevně zavázán Itálii. Společnost investovala do italských provozů několik miliard eur na nové výrobky a výrobní závody,“ uvedl Stellantis v e-mailové odpovědi.

 

Rovnováha mezi Itálií a Francií v představenstvu Stellantisu byla v minulosti předmětem třecích ploch mezi oběma zeměmi. Francie vlastní prostřednictvím státní společnosti Bpifrance 6,1 % akcií společnosti Stellantis a má své zástupce v představenstvu společnosti. Itálie v ní nemá žádný podíl ani žádné zástupce.