name | autoweek.cz

Já jsem guma, ty jsi lepidlo
13.06.2025 | Aktuality
Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od Nicka Careyho, evropského automobilového korespondenta z Londýna. Tentokrát o tom, že už se nemají rádi, o panice kvůli čínským vzácným kovům a jak čínští rivalové útočí na BYD.
Uprostřed veškerého toho hluku – a v posledním týdnu ho bylo hodně, zejména díky intenzivní veřejné hádce, ke které se brzy dostaneme – se mohou menší příběhy ztratit.
Jeden z nich, který krátce vynikl, byl, že Maserati představí nový obchodní plán krátce poté, co se koncem tohoto měsíce oficiálně ujme své funkce nový generální ředitel Stellantisu Antonio Filosa. Investoři budou pozorně sledovat, co Filosa udělá se ztrátovým Maserati a rozsáhlým portfoliem Stellantisu, které zahrnuje 14 značek.
Součástí Filosova nového úkolu bude zjistit, která z těchto mnoha značek má životaschopnou budoucnost a která nakonec bude opuštěna, jako to udělal General Motors s Pontiacem a Saturnem během svého vládou vedeného bankrotu při velké recesi v roce 2009. Ať už bude výsledek jakýkoli, vypadá to, že Filosa se do toho pustí okamžitě.
Důsledky hádky
Kdo mohl předvídat, že se dva z předních světových alfa samců a rváčů na sociálních sítích někdy pohádají a budou si vyměňovat posměšky na hřišti? Tedy… kromě nás všech.
V intenzivním veřejném sporu mezi bývalými nejlepšími kamarády Donaldem Trumpem a Elonem Muskem – údajně kvůli Trumpovu daňovému zákonu, který Musk nazval „odpornou ohavností“ – nebylo nic neočekávaného, protože veřejné spory jsou tím, co oba dělají a kým jsou. Zdá se však, že si Musk spletl svůj obrovský vliv jako nejbohatšího muže světa a majitele X se skutečnou mocí.
Shodou okolností má Trump veškerou moc a prokázal zálibu v pomstě. Tato fakta neunikla investorům Tesly, kteří se laserově soustředili na velmi reálný způsob, jak by Trump mohl ukončit vládní zakázky nebo dotace, čímž americký president skutečně pohrozil. Automobilka ztratila hodnotu 150 miliard dolarů za jediný den, když se obchodníci zbavovali jejích akcií jako horkého bramboru.
Poté, co Musk dříve navrhl, aby byl Trump odvolán, se odmlčel. Možná si, stejně jako jiní před ním, uvědomil, že americký president nikdy neprohrává boj s bývalými spojenci. Jeho otec agentuře Reuters řekl, že k boji došlo, protože Musk byl pod silným stresem.
Není to poprvé, co se oba muži pohádali. V roce 2022 Musk prohlásil, že Trump je příliš starý na to, aby znovu kandidoval na presidenta, a že potřebuje „plout do západu slunce“. Je tedy docela možné, že se znovu usmíří. Je ale pravděpodobné, že to bude za Trumpových podmínek.
Fiasko s prvky vzácných zemin
Experti z oboru již léta varují před čínskou dominancí v oblasti klíčových surovin v automobilovém průmyslu i dalších odvětvích a před důsledky, pokud by druhá největší ekonomika světa zavřela kohoutky. Přesně to Čína udělala s prvky vzácných zemin, kde kontroluje 70 % těžby a 90 % globální rafinérské kapacity, když v dubnu zavedla kontroly vývozu v reakci na Trumpova cla.
Cla byla popisována jako tupé nástroje v obchodě způsobující širokou a poměrně nerozlišující bolest. Reakce Si Ťin-pchinga je však velmi cílená a navržená tak, aby způsobila maximální škodu. Magnety vyrobené z prvků vzácných zemin se používají ve všem, co má v autě elektromotor, od zpětných zrcátek přes sedadla, senzory olejového čerpadla, klimatizaci až po reproduktory. Jak to vyjádřili chytří lidé z poradenské firmy AlixPartners: „Bez prvků vzácných zemin se nedá postavit moderní auto.“
Ale nebojte se, automobilky a dodavatelé se jistě poučili z nedostatku v dodavatelském řetězci během pandemie koronaviru, stejně jako totéž učinili po katastrofě ve Fukušimě v roce 2011, a včas si nashromáždili spoustu prvků vzácných zemin, že?
Ne tak moc.
Zdá se, že mnoho dodavatelů a automobilek propadá panice, protože jim v polovině července dojdou zásoby a dojde k rozsáhlým odstávkám. To může být důvod, proč Trump tak moc dychtil po telefonátu se Si Ťin-pchingem. Je příznačné, že po rozhovoru Trump prohlásil, že je třeba problém s vzácnými zeminami vyřešit. Čínská vláda se o tom ani nezmínila.
BYD snáší kritiku od konkurence
Někdy je těžké zůstat přáteli, když jste největší. BYD se dostal pod novou kritiku od konkurence, která tvrdí, že dva hybridní modely této nejvýznamnější čínské automobilky nesplňují emisní normy. Toto tvrzení původně pocházelo od společnosti Great Wall Motors, která BYD nahlásila regulačním orgánům již v roce 2023.
O víkendu se však ozval jeden z vedoucích pracovníků jiné čínské automobilky Geely s tím, že jeho společnost provedla vlastní emisní testy vozů BYD a dospěla ke stejnému závěru. Jeden z vedoucích pracovníků BYD tato tvrzení popřel.
Tato nejnovější hádka mezi konkurenčními automobilkami a společností BYD přichází uprostřed známek toho, že dlouhodobá cenová válka elektromobilů v Číně se možná vymkla kontrole. Napětí mezi BYD a dalšími čínskými automobilkami se projevilo minulý měsíc, když předseda představenstva Great Wall Wei Jianjun varoval, že cenová válka poškozuje zisk v celém odvětví.
Čínská hrozba pro Teslu
Čínské automobilky již Teslu předčily ve výrobě dostupnějších elektromobilů, ale nyní společnost Elona Muska předbíhají i v závodě o výrobu autonomních vozidel. Kromě lídra čínského trhu BYD nabízejí čínské společnosti Leapmotor a Xpeng systémy schopné autonomního řízení na dálnici i ve městě ve vozidlech za 20 000 USD (430 000 Kč).
Jak vyplývá z analýz provedených pro Reuters společnostmi, které pro automobilky demontují a analyzují vozidla, náklady na hardware pro asistované řízení od BYD jsou mnohem nižší než u Tesly. Rostoucí konkurence ze strany čínských výrobců elektromobilů je jedním z hlavních problémů, kterým čelí generální ředitel Tesly, jejíž prodej vozidel letos celosvětově klesl.
Rychlá kola
Globální ratingová agentura Moody's snížila ratingové hodnocení společnosti Nissan z Ba1 na Ba2 a uvedla, že výhled japonské automobilky je negativní, přestože pracuje na restrukturalizaci svého podnikání.
Společnost Porsche uvedla, že neplánuje přesunout žádnou část svého výrobního procesu do Spojených států poté, co agentura Bloomberg tvrdila, že Porsche zvažuje takový krok ke zmírnění dopadů cel.
Vietnamský výrobce elektromobilů VinFast vykázal šesté po sobě jdoucí čtvrtletní čistou ztrátu, protože nadále zvyšuje výdaje na zvýšení objemu prodeje.
Výrobce pneumatik Michelin do konce letošního roku uzavře závod ve státě Querétaro ve středním Mexiku.
Společnost Stellantis zahájila dobrovolný plán propouštění pro 610 zaměstnanců ve svém závodě Mirafiori v italském Turíně.
Foto: whitehouse/US gov a Maserati
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz