name | autoweek.cz

Jaguar Land Rover si posvítí na výmoly

Jaguar Land Rover si posvítí na výmoly

01.07.2015 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Výzkum společnosti Jaguar Land Rover Pothole Alert by mohl pomoci motoristům každoročně ušetřit miliardy korun na defektech, poškození vozu a nehodách.
Výzkumný Range Rover Evoque umí identifikovat polohu, velikost výmolů a rozbitých poklopů kanalizace. Podle toho vůz během milisekund dokáže přizpůsobit i nastavení podvozku. Inženýři navíc vyvíjejí technologii na sdílení těchto informací prostřednictvím cloudu. To by ve výsledku znamenalo, že by všichni řidiči mohli být varováni před nebezpečnými výmoly.
 
Pokud vůz dokáže od jiného vozidla přijmout varování o velkých výmolech nebo rozbitých poklopech kanalizace s předstihem, řidiči by měli být schopni zpomalit a vyhnout se nebezpečí. Popřípadě by mohl vůz přizpůsobit nastavení podvozku tak, aby omezil náraz. Systém by také mohl pomoci omezit pravděpodobnost defektu, poškození ráfku nebo vozidla či dokonce havárii.
 
Jaguar Land Rover úzce spolupracuje s městskou radou v Coventry na způsobu, jak by sdílená data mohla správa silnic využít také k urychlení oprav vozovek. Škody každoročně způsobené výmoly dosahují ve Velké Británii odhadem výše 2,8 miliard liber.
 
„Range Rover Evoque a Discovery Sport vybavené systémem MagneRide disponují senzory, které vozidlu dovolují monitorovat povrch vozovky pod koly a rozeznat výmoly, vyvýšené poklopy kanalizace nebo rozbité kryty odvodňovacích kanálů. Na základě sledování pohybu vozidla a změn výšky zavěšení je vůz schopen průběžně upravovat charakteristiku podvozku a poskytnout tak pasažérům komfortnější jízdu na nerovném a rozbitém povrchu silnice. Tato technologie by pak mohla zabránit mnohamiliardovým škodám na vozidlech a urychlit opravy silnic,“ řekl Dr. Mike Bell, Global Connected Car Director Jaguar Land Rover.
 
MagneRide je poloaktivní systém tlumení podvozku, který na základě informací ze snímačů, které monitorují pohyby karoserie a kol, reaguje na jízdní podmínky a stav vozovky.  Systém může okamžitě reagovat díky speciální kapalině v tlumičích, která obsahuje magnetické částice. Když jsou částice v magnetickém poli, je možné zvětšit nebo zmenšit viskozitu kapaliny a tím podvozek přitvrdit nebo změkčit.
 
„V tuto chvíli získáváme nejpřesnější data, když vůz přejede přes výmol nebo poklop. Proto také zkoumáme, jak bychom mohli zlepšit měření a přesnost detekce výmolů prostřednictvím skenování silnice před vozem tak, aby automobil dokázal včas odhalit případná nebezpečí,“ dodal Mike Bell.
 
„Snímání silnice před vozem a posuzování rizika je klíčovým krokem na naší cestě k vozům s autonomním řízením. Snažíme se vyvinout systém, který by v budoucnu vozidlům umožnil vyhnout se výmolům, aniž by vybočil ze svého jízdního pruhu a ohrozil ostatní řidiče. Pokud by výmol představoval příliš velké riziko, bezpečnostní systém by mohl vůz zpomalit nebo dokonce zastavit, aby náraz co nejvíce omezil. Budoucí autonomní řízení se tak může stát bezpečnou a příjemnou realitou,“ říká Mike Bell.