name | autoweek.cz

Jaguar Land Rover zkouší autonomní jízdu v terénu

Jaguar Land Rover zkouší autonomní jízdu v terénu

04.08.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilka Jaguar Land Rover investovala několik milionů liber do výzkumu autonomní jízdy v terénu. Cílem projektu je vyvinout autonomní automobil, který bude využitelný v nejširší možné škále skutečných jízdních situací jak na silnici, tak i v terénu, a to za jakéhokoli počasí.
Společnost Jaguar Land Rover představila výzkum řady inovativních technologií. Výzkumný projekt autonomní jízdy v terénu (Autonomous all-terrain driving) umožní budoucím autonomním vozidlům samostatnou jízdu na jakémkoli povrchu i v terénu.
 
Monitorovací technologie nové generace se stanou očima budoucích terénních autonomních vozů. Ultrazvukové senzory detekují stav cesty 5 m před vozem. Rozpoznají trávu, štěrk, písek a sníh dříve, než na ně vůz najede. Pokud detekují hrbolatý terén nebo stojatou vodu, automaticky zpomalí vozidlo. Senzory jsou neustále aktivní a vidí lépe než řidič. Díky tomuto monitorování může vozidlo samo přemýšlet a plánovat trasu na jakémkoli povrchu.
 
Autonomně na dálnici i v terénu
„Náš výzkum autonomní jízdy v terénu se nezabývá jen tím, že se auto samo řídí na dálnici nebo v extrémních terénních situacích. Hlavním cílem je pomoci řízeným i autonomním vozidlům bezpečně zvládnout jakýkoli terén nebo jízdní situaci. Nechceme omezit budoucí vysoce automatizované a plně autonomní technologie jenom na asfalt. Chceme, aby fungovaly, i když řidič jede mimo silnici. Pokud na začátku své cesty využíváte na dálnici autonomní udržování v jízdním pruhu, tak chceme, abyste v budoucnosti mohli tuto funkci využívat celou cestu až do vašeho cíle, a to dokonce i na hrbolaté cestě nebo na šotolině,“ řekl Tony Harper, Head of Research Jaguar Land Rover.
 
„Ať už jde o opravovanou silnici s kuželi a protisměrným jízdním pruhem, zasněženou silnici v horách nebo rozblácenou lesní cestu, tato vyspělá funkce by byla dostupná řidiči i autonomnímu vozidlu. Pokud by si řidič nebyl jistý, jak nejlépe překonat překážku nebo nebezpečí, mohl by přenechat řízení vozidlu,“ říká Tony Harper,
 
Kombinace snímačů poskytuje 360° přehled
Další výzkum v oblasti Identifikace povrchu a 3D monitorování trasy (Surface Identification and 3D Path Sensing) kombinuje kamerové, ultrazvukové, radarové a LIDAR senzory, díky kterým má vozidlo 360° přehled o světě kolem sebe. Senzory budou natolik vyspělé, že vozidlo dokáže rozpoznat charakter povrchu až po šířku pneumatiky, a to i při dešti nebo sněžení. Díky tomu bude moci plánovat optimální trasu.
 
„Hlavním předpokladem autonomní jízdy v jakémkoli terénu je schopnost vozu monitorovat a předvídat 3D trasu, kterou se chystá projet. To znamená, že bude moci skenovat a analyzovat nejen povrch, po němž jede, ale také jakákoli nebezpečí na vozovce nebo vedle ní. Mohou mezi ně patřit zábrany na parkovištích, kořeny stromů a balvany nebo přečnívající větve, dále také materiály a topografie daného terénu,“ dodal Tony Harper.
 
Sledování změny povrchu před vozem
Ultrazvukové senzory identifikují díky skenování oblasti až 5 m před vozidlem vlastnosti povrchu, takže nastavení systému Terrain Response se změní automaticky dříve, než vůz přejede z asfaltu na sníh nebo z trávy na písek.
 
Pro získání kompletní 3D trasy je potřeba zjistit také výskyt větví přečnívajících nad cestou nebo bariér omezujících výšku na parkovišti, aby senzor vozu mohl určit, zda je průjezd volný. Asistent sledování výšky nad vozidlem využívá ke zjištění možných překážek technologii stereo kamer. Řidič do systému naprogramuje výšku vozidla, která může zahrnovat střešní boxy nebo jízdní kola, a vozidlo v případě nedostatečné podjezdné výšky upozorní řidiče jednoduchou zprávou na dotykovém displeji multimediálního systému.  
 
Senzory by se mohly využívat ke skenování nerovnosti silnice nebo cesty před vozidlem. Rychlost vozidla by se pak upravila na základě daných podmínek. Systém nastavení rychlosti v závislosti na terénu Terrain-Based Speed Adaption (TBSA) díky kamerám rozpozná hrbolatý terén včetně nerovné nebo zvlněné vozovky, výmoly či stojatou vodu. Dokáže následně předvídat vliv těchto povrchů na jízdu vozidla a automaticky upraví rychlost pro zachování maximálního komfortu cestujících.
 
Komunikace mezi vozidly (V2V)
Dalším klíčovým aspektem úspěšné autonomní jízdy v terénu je schopnost vzájemné komunikace mezi vozidly, zejména pokud jsou mimo dohled za zatáčkou nebo na druhé straně terénní překážky.
 
Jaguar Land Rover ve světové premiéře při ukázce propojil dva Range Rovery Sport pomocí technologie vyhrazené komunikace krátkého dosahu DSRC (Off-Road Connected Convoy) a vytvořil „terénní technologicky propojenou kolonu“. Tento systém vzájemné bezdrátové komunikace mezi vozidly (V2V) pomáhá okamžitě sdílet informace zahrnující polohu vozidla, prokluzování kol, změny výšky zavěšení a sklon kol, stejně jako nastavení systémů All-Terrain Progress Control (ATPC) a Terrain Response.
 
 „Tento systém V2V komunikace dokáže propojit vozidla v jakémkoli terénním prostředí. Pokud některé vozidlo zastaví, ostatní vozidla v konvoji budou upozorněna. Pokud kola zapadnou do díry nebo na obtížném balvanu proklouznou, tyto informace budou přeneseny do všech ostatních vozidel. V budoucnosti by řada autonomních vozidel využívala tyto informace k automatické úpravě nastavení nebo dokonce změně trasy, aby se vyhnula nebezpečné překážce,“ dodal Tony Harper.