name | autoweek.cz

Jak Brexit ovlivní automobilový průmysl
28.06.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality
V souvislosti s referendem, v němž občané Velké Británie rozhodli o odchodu země z EU, se vyrojila řada úvah o tom, jaký to bude mít dopad na britský automobilový průmysl.
Zatím ještě nebyla ani zahájena jednání o tom, jakým způsobem Velká Británie opustí EU, a už řada expertů vyhrožuje tím, jak katastrofální dopad bude mít Brexit na britský ale i náš automobilový průmysl. Jakékoliv úvahy přitom zatím nemají žádný smysl.
Šéf řídící organizace britského automobilového průmyslu SMMT (The Society of Motor Manufacturers and Traders) Mike Hawkes k tomu uvedl: „Britská veřejnost zvolila novou budoucnost v odchodu z Evropy. Vláda teď musí zajistit ekonomickou stabilitu a zajistit obchodní dohodu s EU, která zajistí zájmy automobilového průmyslu Velké Británie. To zahrnuje zajištění bezcelního přístupu na evropské i další světové trhy, což nám zabezpečí, a bychom mohli získávat talentované pracovníky z EU a zbytku světa a učinit Velkou Británii nejvýhodnějším místem v Evropě pro investice do automobilového průmyslu.“
Samozřejmě, že EU může zatížit vozy vyvážené z Velké Británie clem ve výši 10 %, a podobně zatížit clem i díly dovážené z Velké Británie. Pokud by se v Bruselu našel šílec ochotný něco takového učinit a zahájit tak hospodářskou válku se Spojeným královstvím, případná odvetná opatření by dopadla na evropské automobilky v mnohem závažnější míře, protože dovoz aut z EU značně převyšuje export. Mělo by to vážný dopad i na německé a japonské automobilky, protože právě ty jsou vlastníky velkých výrobních závodů na britských ostrovech.
K postiženým by se přidal indický koncern Tata, který kontroluje největší britskou automobilku Jaguar Land Rover. Ten ale buduje velký výrobní závod na Slovensku, jehož kapacita může zcela nahradit dovoz z Británie, zatímco auta vyrobená v Castle Bromwich, Halewoodu a Solihullu budou nadále směřovat především do USA, na Střední východ a do Ruska.
V roce 2015 bylo ve Velké Británii vyrobeno 1 587 677 automobilů, což bylo nejvíc za posledních 10 let, ale stále ještě o 23 % méně, než v rekordním roce 1972. Poprvé byla překonána úroveň výroby před hospodářskou krizí, ale stále nepřekonala produkci roku 2005 (1 595 697 aut).
Z uvedeného množství našlo 359 796 vozů své kupce na domácím britském trhu a 1 227 881 aut bylo vyvezeno. Největší podíl na vývozu měl export do zemí EU - plných 57,5 % (706 032 aut). Ve Velké Británii bylo v roce 2015 zaregistrováno 2 633 503 nových automobilů, což znamená, že na britské ostrovy bylo dovezeno 2 273 707 aut. Největší podíl na dovozu aut na britské ostrovy měly německé automobilky.
Velmi pravděpodobným dopadem Brexitu na automobilový průmysl bude pravděpodobné zablokování jednání o dohodě TTIP, kterou nekompromisně prosazují německé automobilky.
Nejvýznamnější výrobci aut ve Velké Británii, sídlo ústředí a poslední oficiální údaj o roční výrobě
Šéf řídící organizace britského automobilového průmyslu SMMT (The Society of Motor Manufacturers and Traders) Mike Hawkes k tomu uvedl: „Britská veřejnost zvolila novou budoucnost v odchodu z Evropy. Vláda teď musí zajistit ekonomickou stabilitu a zajistit obchodní dohodu s EU, která zajistí zájmy automobilového průmyslu Velké Británie. To zahrnuje zajištění bezcelního přístupu na evropské i další světové trhy, což nám zabezpečí, a bychom mohli získávat talentované pracovníky z EU a zbytku světa a učinit Velkou Británii nejvýhodnějším místem v Evropě pro investice do automobilového průmyslu.“
Samozřejmě, že EU může zatížit vozy vyvážené z Velké Británie clem ve výši 10 %, a podobně zatížit clem i díly dovážené z Velké Británie. Pokud by se v Bruselu našel šílec ochotný něco takového učinit a zahájit tak hospodářskou válku se Spojeným královstvím, případná odvetná opatření by dopadla na evropské automobilky v mnohem závažnější míře, protože dovoz aut z EU značně převyšuje export. Mělo by to vážný dopad i na německé a japonské automobilky, protože právě ty jsou vlastníky velkých výrobních závodů na britských ostrovech.
K postiženým by se přidal indický koncern Tata, který kontroluje největší britskou automobilku Jaguar Land Rover. Ten ale buduje velký výrobní závod na Slovensku, jehož kapacita může zcela nahradit dovoz z Británie, zatímco auta vyrobená v Castle Bromwich, Halewoodu a Solihullu budou nadále směřovat především do USA, na Střední východ a do Ruska.
V roce 2015 bylo ve Velké Británii vyrobeno 1 587 677 automobilů, což bylo nejvíc za posledních 10 let, ale stále ještě o 23 % méně, než v rekordním roce 1972. Poprvé byla překonána úroveň výroby před hospodářskou krizí, ale stále nepřekonala produkci roku 2005 (1 595 697 aut).
Z uvedeného množství našlo 359 796 vozů své kupce na domácím britském trhu a 1 227 881 aut bylo vyvezeno. Největší podíl na vývozu měl export do zemí EU - plných 57,5 % (706 032 aut). Ve Velké Británii bylo v roce 2015 zaregistrováno 2 633 503 nových automobilů, což znamená, že na britské ostrovy bylo dovezeno 2 273 707 aut. Největší podíl na dovozu aut na britské ostrovy měly německé automobilky.
Velmi pravděpodobným dopadem Brexitu na automobilový průmysl bude pravděpodobné zablokování jednání o dohodě TTIP, kterou nekompromisně prosazují německé automobilky.
Nejvýznamnější výrobci aut ve Velké Británii, sídlo ústředí a poslední oficiální údaj o roční výrobě
Výrobce | majitel | produkce 2015 |
Jaguar Land Rover | Tata Motors (Indie) | 489 000 |
Nissan UK | Nissan Motor (Japonsko) | 476 000 |
Mini | BMW Group (Německo) | 354 325 |
Toyota Manufacturing UK | Toyota Motor (Japonsko) | 190 000 |
Vauxhall Motors | Adam Opel (Německo) | 187 000 |
Honda UK Manufacturing | Honda Motor (Japonsko) | 119 382 |
GM Manufacturing | Adam Opel (Německo) | 77 836 |
Bentley Motor | VW Group (Německo) | 11 302 |
Rolls-Royce Motor Cars | BMW Group (Německo) | 3828 |
Aston Martin | AM Lagonda (Velká Británie) | 3149 |
McLaren Automotive | McLaren Group (Velká Británie) | 1498 |
Morgan Motor | Morgan Motor (Velká Británie) | 507 |
MG Motor | SAIC (Čína) | neuv. |
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz