name | autoweek.cz

Jak byl sesazen šéf VW

Jak byl sesazen šéf VW

25.07.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Klíčoví akcionáři Volkswagen AG spojili své síly s odborovými lídry aby sesadili generálního ředitele Herberta Diesse uprostřed jeho úsilí přeměnit německou automobilku ve špičkového výrobce elektricky poháněných vozidel.
Odcházející generální ředitel Herbert Diess se opakovaně střetával s odbory, které mají polovinu křesel v dozorčí radě. Až dosud ovšem měl plnou podporu rodin Porsche a Piëch, které vlastní více než polovinu hlasovacích práv a 31,4 % akcií ve VW AG.
 
Náhlá změna v mínění rodiny
Dynamika k odstranění Diesse před letní přestávkou začala narůstat minulý víkend během individuálních diskusí mezi osmičlenným prezidiem dozorčí rady. Zatímco nejvyšší představitel koncernu byl v USA, kde největší evropský výrobce automobilů dlouhodobě zaostává, klíčoví představitelé hlavních zainteresovaných stran začali uvažovat o tom, kdo by ho mohl nahradit.
 
Několik hodin poté, co se Diess ve čtvrtek vrátil z Chattanoogy, byl seznámen s rozhodnutím, že hlavní akcionáři společnosti a zástupci zaměstnanců jej chtějí propustit. Dostal 24 hodin na odpověď. Po konzultaci s právními poradci se rozhodl, že je čas odejít. V pátek dopoledne o tom informoval předsedu dozorčí rady VW Hanse Dietera Poetsche.
 
Na žádost klanu Porsche-Piëch se v pátek odpoledne sešla dozorčí rada na mimořádném zasedání. Zde její předseda a klíčový spojenec dědiců Ferdinanda Porscheho Hans Dieter Pötsch ohlásil dohodu přijatou prezidiem při schůzce s nejvyššími představiteli odborového svazu IG Metall. Poté všech 20 členů dozorčí rady odsouhlasilo odstranění Diesse s platností od 1. září.
 
Bez vysvětlení
Diess věřil, že jeho konfrontační přístup je jediným možným způsobem, jak pohnout kolosem VW a zajistit jeho budoucnost. Jeho úspěchy, především uvedení prvních elektrických vozidel VW jako součásti investice 52 miliard eur, mu vloni od dozorčí rady vynesly předčasné prodloužení smlouvy.
 
Až donedávna dozorčí rada viděla v Diessových manažerských schopnostech víc silných stránek než slabých. Jenže v pátek všichni její členové hlasovali pro jeho odvolání a nedali mu šanci se hájit. Nikdo z vedení společnosti nicméně nepodal vysvětlení proč se Diessova pozice náhle stala neudržitelnou. Každopádně rodina Porsche-Piëch v posledních týdnech dospěla k přesvědčení, že prodloužení Diessova kontraktu byla chyba.
 
Šéfka podnikové rady Daniela Cavallo uvedla, že softwarová divize VW Cariad, za kterou Diess převzal osobní odpovědnost, nefungovala dobře, což nutilo prémiové značky Audi a Porsche spoléhat se na vlastní systémy. Ještě důležitější podle ní ale byl nevýrazný výkon VW v Číně, která byla po desetiletí motorem růstu společnosti a jejím zdaleka největším a nejziskovějším trhem. „Nová elektrická vozidla řady ID se v Asii neprodávají tak dobře, jak společnost doufala i proto, že se nepodařilo uspokojit preference místních spotřebitelů.“
 
Sezení na dvou židlích netěší akcionáře
Jakmile se členové rodiny rozhodli, že Diess musí odejít, oslovili Olivera Bluma aby tuto funkci převzal. Blume, který se v roce 2015 stal generálním ředitelem Porsche, je vnímán jako člověk se vstřícnější osobností i stylem řízení a v Porsche má úspěch. Blume s návrhem souhlasil.
 
„Oliver Blume se po mnoho let těší naší plné důvěře. Jsme přesvědčeni, že bude pokračovat v úspěšném rozvoji koncernu Volkswagen a rázně zavede nezbytná opatření,“ uvedli mluvčí rodiny Wolfgang Porsche a Hans Michel Piëch v prohlášení zastřešující holdingové společnosti VW Porsche SE.
 
Oliver Blume je považován za „člověka konsensu“. Jenže mu chybí strategické myšlení člověka, kterého nahrazuje. Blume úspěšně uvedl na trh elektricky poháněný model Taycan, který už je úspěšnější než legendární 911, ale také prosazuje rozvoj zařízení pro syntetická paliva. Je v Německu terčem kritiky kvůli tomu, že se údajně domlouval s německým ministrem financí Christianem Lindnerem, aby pomohl prosadil syntetická paliva do koaliční dohody nastupující Spolkové vlády.
 
„Oliver Blume prokázal své provozní a strategické schopnosti na různých pozicích v rámci skupiny a v několika značkách a řídil Porsche AG z finančního, technologického a kulturního hlediska s velkým úspěchem již sedm let po sobě,“ řekl Pötsch. Dodal, že Blume bude i po případném uvedení Porsche na burzu pokračovat ve funkci generálního ředitele Porsche.
 
Zatímco Oliver Blume byl již dřív zmiňován jako možný nástupce Diesse, v současné době se věnuje komplikovaného procesu plánovaného uvedení Porsche na burzu. Nemůže proto opustit Porsche uprostřed této delikátní záležitosti. Zarážející je, že vedení koncernu Volkswagen urychlilo odstranění Diesse aniž by mělo připraveno plán co dál. Skutečnost, že Blume bude muset nyní současně řídit značku Porsche i koncern Volkswagen investory velmi znervózňuje.
 
„Pokud se snažíte poskytnout Porsche AG větší nezávislost, tak tento krok působí přesně opačně. Nemyslíme si, že je to dobrý nápad, protože obě organizace budou v nadcházejících měsících potřebovat jasné vedení. A pro vytváření neklidu je v současnosti podle našeho názoru špatná doba,“ řekl analytik společnosti Bernstein Daniel Roeska.
 
Čtyřiapadesátiletý Blume má výhodu v tom, že se narodil nedaleko Wolfsburgu v Braunschweigu a svou kariéru strávil ve skupině VW - na rozdíl od Bavoráka Diesse, který přišel z BMW v roce 2015. Ve VW ovšem nedojde k úplně novému startu, protože za každodenní chod skupiny bude zodpovědný finanční šéf Arno Antlitz, bývalý konzultant McKinsey, který byl povýšen na provozního ředitele.