name | autoweek.cz

Jak čínští výrobci elektromobilů plánují dobýt Evropu

Jak čínští výrobci elektromobilů plánují dobýt Evropu

01.06.2024 | | Aktuality

Specialista agentury Reuters na světový automobilový průmysl Joseph White naposled přináší spoustu novinek ze světa aut.

Nejvyšší manažeři evropských automobilek a generální ředitel Tesly Elon Musk bijí na poplach kvůli nástupu čínských výrobců elektromobilů. Nový pohled agentury Reuters na strategie, které čínští výrobci automobilů v Evropě používají, ukazuje, že mají dobrý důvod křičet „Zima se blíží!“

 

Čínští výrobci automobilů jako BYD, Chery a značka MG šanghajského SAIC se připravují na velký útok na evropský automobilový trh s využitím lekcí od japonských a jihokorejských výrobců automobilů, stejně jako informací o trhu od jejich evropských poradců a prodejců, kteří touží po postupu o patro výš.

 

Čínské značky elektromobilů otevřely v Evropě hlavní prostor s vozidly navrženými pro Čínu a vyváženými z Číny. Podle agentury Reuters nyní čínští výrobci automobilů vyvíjejí modely speciálně s ohledem na evropské řidiče, vyhledávají evropské dodavatele i výrobní závody a chodí do školy poučit se o tom, jak se na evropském trhu auta prodávají (nebo častěji poskytují na leasing).

 

Mnoho Evropanů si svá auta pořizuje prostřednictvím leasingových programů firemních vozů, které propagují elektromobily, aby prosazovaly firemní cíle zodpovědného a udržitelného přístupu ESG (environmental, social a governance). Dobrá zpráva pro Chery a další čínské hráče: Tesla otrávila svůj vztah s evropskými leasingovými společnostmi tím, že snížila ceny a podkopala tím zůstatkové hodnoty aut při dalším prodeji.

 

Ale počkejte! Nenapodobí regulační orgány Evropské unie Washington a neuvalí ochromující cla na čínská elektricky poháněná vozidla, aby ochránili pracovní místa v automobilkách jejich domovských týmů? Možná. Vyjednavači z Pekingu a Bruselu by se však mohli dohodnout aby odvrátili obchodní válku, která by mohla zvýšit ceny elektromobilů pro spotřebitele, poškodit evropské zaměstnavatele a podkopat snahy EU o podporu zelených technologií a snížení emisí CO2. Jak uvedla agentura Reuters, představitelé EU se nyní rozhodli odložit rozhodnutí o clech na elektromobily až po červnových volbách.

 

Čínští výrobci elektromobilů jdou po stopách japonských a jihokorejských značek, které rovněž čelily hrozbám ochranných cel. Toyota a Hyundai začaly v Evropě s dováženými vozy a minimální znalostí jejich jména. Dnes dohromady představují 16 % evropských registrací nových osobních vozidel. Větší podíl na trhu mají podle statistik ACEA pouze skupiny VW a Stellantis.

 

Cla neukončí tlak na západní výrobce automobilů ze strany nízkonákladových čínských technologií a dodavatelských řetězců pro elektromobily, protože západní výrobci mohou využít čínské dodávky. Tesla je již nyní jedním z největších vývozců vozidel čínské výroby do Evropy a na další trhy.

 

Renault uvedl, že bude spolupracovat s čínským partnerem na vývoji evropského konkurenta pro BYD, který by se mohl prodávat za méně než 20 000 eur. Jeho rival Stellantis plánuje uvést na trh v Evropě i jinde nízkonákladová elektrická vozidla založená na technologii svého čínského partnera Leapmotor. „Sami se pokusíme být Číňany,“ řekl generální ředitel Stellantis Carlos Tavares...

 

Vysoká cena levných elektromobilů

Přechod na elektrická vozidla by přinesl značnou zátěž na dodavatele automobilek, zatímco západní výrobci automobilů se snaží snížit náklady a čelit čínským konkurentům. Řekl to generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares. Uvedl, že problémem, jemuž automobilky čelí, je prodávat elektromobily, jejichž výrobní náklady jsou o 40 až 50 % vyšší, za stejnou cenu jako ekvivalentní modely na benzin. To je nutí snižovat náklady na všech úrovních svých operací, včetně dodavatelských řetězců a logistiky.

 

„Uvidíte obrovský posun dodavatelské základny. Získávání zdrojů se přesune ze západního světa do zemí s nejnižšími náklady. Závod o elektromobily se stal závodem o snižování nákladů,“ řekl Tavares během konference Bernstein Strategic Decisions.

 

Tavares, šéf společnosti, mezi jejíž značky patří Fiat a Peugeot, uvedl, že přechod na elektromobily brzdí cenová dostupnost a zákazníci se zdráhají kupovat drahé elektromobily pokud je nepodporují vlády prostřednictvím dotací. „Západní spotřebitel říká vládě západního světa, dobrá, je tu problém globálního oteplování, v pořádku, ale pokud nepomůžete vy mně, nepomohu vám,“ řekl.

 

Stellantis bude i nadále sázet na multienergetické platformy vytvořené pro elektromobily, ale které mohou také podpořit hybridní vozidla s pohonem na benzin aby si zachovaly flexibilitu ve své nabídce. „Dnes jsou multi-energetické architektury dobré pro čelení nejistotě,“ řekl Tavares. Stellantis má také společný podnik s čínským Leapmotor, který mu umožní prodávat model T03 svého čínského partnera v Evropě za méně než 20 000 eur.