name | autoweek.cz

Jak dlouho vydrží akumulátory v elektromobilu?

Jak dlouho vydrží akumulátory v elektromobilu?

28.08.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Akumulátory v hybridech a elektromobilech vydrží často i deset let.
Legendární vídeňský taxikář Manfred Dvorak za osm let se svojí Toyotou Prius najezdil více než milion kilometrů, aniž by pohonný systém potřeboval jakýkoli zásah. Hybridní vozy mají také dlouhé záruční lhůty na díly pohonného systému, včetně trakčního akumulátoru. Například Toyota a Lexus poskytují na akumulátory ve svých hybridních vozech záruku až 10 let. Tesla za své elektromobily ručí osm let.
 
Akumulátory vydrží tisíce nabíjecích cyklů
Čím to je, že akumulátory vydrží tak dlouho? K jejich výrobě se používají články, které jsou mnohem citlivější na opakované nabíjení a vybíjení, než je tomu u běžné elektroniky. Díky tomu ustojí tisíce nabíjecích cyklů, aniž by zásadně ztratily na své kapacitě.
 
Akumulátory jsou navíc sestrojeny tak, že pracují bez rizika přílišného vybití, přebití nebo přehřívání, což obvykle ničí běžný typ akumulátorů. V podstatě se jedná o speciální počítač zabudovaný do akumulátoru, který obklopuje články celou sítí čidel. Hlídá, aby úroveň vybití nepoklesla pod určité minimum (zhruba 30 %) a nepřekročila bezpečné maximum (80 %). Články se nepřehřívají ani během ostré jízdy nebo rychlého nabíjení. Navíc jsou vybaveny vlastní klimatizací - v hybridech Toyoty jsou chlazeny vzduchem, v elektromobilech speciální kapalinou.
 
Druhý život
Někdy se ale stane, že akumulátor doslouží už během provozu auta. Většinou v případě, že se vozidlo používá v extrémních podmínkách, třeba v prostředí s velmi vysokými teplotami. V případě elektromobilů může být příčinou náročný provoz a každodenní dobíjení. Životnost akumulátoru končí v okamžiku, kdy jeho kapacita klesla o 30 %, což v případě elektromobilu znamená snížení dojezdu z 500 na 350 km. Zůstává ovšem 70 % kapacity, které lze stále využít jinak. A to se také děje.
 
Opotřebené trakční akumulátory se využívají k akumulování elektrické energie vyráběné z obnovitelných zdrojů, například fotovoltaickými nebo větrnými elektrárnami. Příkladem je projekt, který už několik let funguje v sídle ředitelství Yellowstonského národního parku v USA. Poblíž zástavby tu jsou namontované solární panely propojené se sadou částečně opotřebených trakčních baterií z hybridních Toyot Camry a Lexusů.  Systém plně pokryje spotřebu elektřiny v ředitelství parku, které tak mohlo rezignovat na generátor se spalovacím motorem a zcela eliminovat emise i nutnost kupovat a přepravovat palivo.
 
Po úspěchu tohoto projektu se Toyota a Chubu Electric Power rozhodly začít budovat systémy skladování energie na průmyslové úrovni. V roce 2020 má vzniknout instalace o výkonu 10 000 kW (10 MW). Zpočátku se v ní budou používat akumulátory, které se v současné době obvykle využívají v hybridních vozech Toyoty. Kolem roku 2030 je v plánu přechod na lithio-ionové akumulátory, které dnes využívá hybridní model Prius Plug-in a elektromobily.
 
Na skládce neskončí, je z cenných surovin
Jednoho dne ale každý akumulátor úplně doslouží. Neskončí na skládce, protože se to prostě nevyplatí. Obsahuje totiž cenné kovy, zejména nikl, lithium a kobalt, jejichž cena s narůstající poptávkou rostou. Kilogram kobaltu dnes stojí 80 dolarů, cena niklu je více než deset dolarů za kilogram. Akumulátor elektromobilu obsahuje několik kilogramů kobaltu a několik desítek kilogramů niklu. Proto je čeká stoprocentní recyklace.