name | autoweek.cz

Jak funguje STK v zahraničí?

Jak funguje STK v zahraničí?

16.11.2017 | | Autoservis

Pracovníci ÚAMK byli s odborníkem na problematiku měření emisí Liborem Fleischhansem podívat se v Rakousku, jak to tam chodí na STK při měření emisí. Rakouská kontrola na silnici vám může zabavit auto ve špatném technickém stavu!
V první řadě je jako u nás vizuální kontrola. Ta se může zaměřit i na naměřené hodnoty kouřivosti mimo tuto zkoušku. To znamená, že když technik rakouského SME vidí několikanásobek hodnoty kouřivosti, tak přesto, že na štítku je dvojnásobná hodnota vozidlo vyřadí. Když tedy vůz z 50 % plní štítkovou hodnotu, kterou předepisuje homologace vozidla, tak to vozidlo stejně vyřadí, protože stejná vozidla tohoto typu s DPF/FAP mají řádově nižší emise. Čili štítková hodnota je tady přežitek z dávné minulosti, kdy DPF ještě neexistovalo.
 
Jestli auto kouří 20x nebo 30x víc než je obvyklé, tak je někde technický problém ve vozidle. Takže ho technik SME vyřadí kvůli poškození vozidla i když vyhovuje štítková hodnota!
 
Co se stane, kdyby takové špatné auto prošlo dále?
„Tam se stane to, že rakouský centrální sběrný systém měření emisí zahlásí problém při porovnání dat s obvyklým stavem vozidel daného modelu a v řádu hodin je na daném místě měření emisí státní kontrola.“
 
Co tedy oni respektují při měření emisí?
„Oni nerespektují štítkovou hodnotu danou výrobcem, ale respektují to, že když je DPF zdravý a funkční, tak má vozidlo kouřit v setinách a ne v desetinách.“
 
Co se mě jako řidiči stane, když bych jel s poškozeným DPF do Rakouska?
„První kontrola na silnici zjistí, že máte špinavý výfuk. Pak se vozidlo pošle na kontrolu do STK a SME. Tam se zjišťuje o jakou závadu jde. Pokud bylo s vozidlem jakkoliv manipulováno mimo zákon, tak o vozidlo ihned přijdete, jelikož je to doličný předmět a dostanete ho tak za tři měsíce s vyrozuměním, že šlo o podvod a že budete platit náklady na opravu, STK, SME a pokutu ve výši až 5000 eur.“
 
Takže se může stát to, že pojedu vlakem z Vídně domů?
„Ano, to se stává a dokonce eviduji už asi tři takové případy Čechů.“
 
Na celý rozhovor s Liborem Fleischhansem se podívejte zde.