name | autoweek.cz

Jak týmy F1 udržují svá data v bezpečí před kyberútoky?

Jak týmy F1 udržují svá data v bezpečí před kyberútoky?

29.12.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Problematice ochrany aut před kyberútoky se věnujeme velmi často. Jak se ale s tímto nebezpečím vyrovnávají týmy formule 1, které mezi svými monoposty a počítači v boxech přenášejí obrovská množství dat?

V honičce od jedné velké ceny ke druhé to není téma, jemuž by se média věnovala. K útokům na počítače týmů ale dochází i ve formuli 1. V době konání kontroverzní Velké ceny Bahrajnu 2012, kdy nejrůznější organizace bojující za ochranu lidských práv protestovaly proti chování vládní dynastie vůči opozici, hackerská skupina Anonymous prostřednictvím útoku DDoS krátce vyřadila i oficiální stránku F1, F1.com.

 

Během předsezónního testování v Bahrajnu byl tým Marussia zasažen virem Trojského koně a jeho vozy musely po celý jeden den stát, což tým stálo cenný čas, jenž mohl strávit na trati a samozřejmě i spoustu peněz.

 

James Allen, sledující dění v zákulisí velkých cen, popsal zajímavé setkání s výkonným ředitelem společnosti Kaspersky Lab Alexandrem Mojsejevem. Jeho společnost s ročním obratem 600 milionů eur se stará o ochranu dat pro automobilku Ferrari i její tým F1 Scuderia Ferrari.

 

„Stala se z toho technologická válka,“ konstatoval Mojsejev. „Jsou tu i oběti. Před deseti lety jste měl partu dobrých programátorů a kodérů, kteří si řekli: Dokážeme vám, že se umíme dostat do vašeho systému a ukázat jak funguje. Jednalo se spíše o zkoušku koncepce než o velký obchod. Pak se z toho ale stal obchod, neboť se dokázali dostat do systému a získat údaje o účtech, dokázali shromáždit spoustu dat a začalo jít o velké peníze. Dnes jde ještě o něco více. Je tu slavný příklad útoku Stuxnet na jadernou elektrárnu v Íránu. Zločinci jsou tvořiví, dokáží vytvořit geniální software, jenž je možné používat jako zbraň. Musíme se snažit je zastavit a oblast zranitelnosti zmenšit na minimum.“

 

Ani týmy F1 nejsou proti útokům hackerů imunní. „Existuje spousta útoků zvenčí,“ řekl Mojsejev. „Jde o cílené útoky lidí, kteří hledají případné skuliny. Ve skutečnosti si můžete z internetu stáhnout aplikaci a ztratit cenný den na trati, protože váš počítač je zablokovaný. V případě Marussie to byl klasický případ, neboť nedošlo k vymazání jejich dat, ale počítače se zasekly. My chráníme prostor Ferrari, chráníme továrnu, počítače, ale ani to nestačí. Je třeba analyzovat, odkud útoky přicházejí, a zákeřné lidi odrážet. Týmy F1 pracují s obrovskými rozpočty. Kyberzločince pohání vidina peněz. Jen málo z nich to dělá z idealismu.“

 

Firma Kaspersky v současnosti zaměstnává deset lidí určených pro práci s automobilovou divizí Ferrari a týmem F1 Scuderia Ferrari.

 

„Když jsme s Ferrari začali pracovat, první co nám ukázali, byla rychlost přenášených údajů, které analyzují. Je to neuvěřitelné. Data přitom musí být zabezpečená, rychlá a netknutá. To byl náš první úkol: zajistit bezpečnost dat, aniž je zpomalíme,“ říká Mojsejev, sám nadšený amatérský závodník s vozy GT.

 

„Strávili jsme spoustu času prohlídkou jejich továrny, počítačů a serverů v kancelářích, v nichž vznikají výkresy. Představte si, jaké tam je intelektuální vlastnictví. Je proto zcela zásadní chránit továrnu před všemi útoky zvenčí. Používáme k tomu inteligenci, studujeme, jak se hrozby vyvíjejí, od koho přicházejí, na koho jsou zacílené. Dokážeme se učit z uskutečněných pokusů o útoky a sdělovat společnostem, které dveře je nutné zavřít. Nemůžete žít se všemi dveřmi zavřenými, lidé by měli mít možnost zaklepat a vstoupit jako hosté. Pokud však očekáváte chlápka se zbraní, tak když víte, kterými dveřmi se chystá vejít, tak je zcela jistě necháte zavřené,“ konstatoval Mojsejev.