name | autoweek.cz

Jaké kvóty pro elektromobily plánuje EU pro vozové parky?

Jaké kvóty pro elektromobily plánuje EU pro vozové parky?

17.11.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.

V Bruselu se za zavřenými dveřmi připravuje plán, který by mohly způsobit kolaps evropského automobilového trhu. V tomto odvětví se však o něm překvapivě málo diskutuje.

 

Plán EU zřejmě předpokládají povinnou kvótu pro elektromobily pro vozové parky. To znamená, že společnosti s vozovými parky by byly nuceny přejít na alternativní pohon. A to poměrně rychle.

 

Obecně je rozumné, že Evropská komise chce snížit emise CO2 ve vozových parcích. Zajistit to mají vysoké kvóty pro elektromobily – a to je jednorozměrnost konceptu. I když by měly být povoleny i jiné alternativní pohonné systémy, v současné době jich je k dispozici jen velmi málo.

 

Plán by se měl vztahovat nejen na firemní vozové parky, ale na všechny nové registrace užitkových vozidel. Říká se, že kvóty pro elektromobily by mohly do roku 2027 dosáhnout až 50 % a do roku 2030 vzrůst na 90 %, ​​což by v podstatě znamenalo zákaz vozidel se spalovacím motorem ve vozových parcích.

 

Je to chytrý tah. Koncoví zákazníci zatím nepřijali nárůst elektromobility. Brusel proto chce kontroverzní zákaz spalovacích motorů přesunout na provozovatele vozových parků. Například v Německu tvoří komerční a vozové parky víc než polovinu všech registrací nových vozidel.

 

Vzhledem k současné situaci budou důsledky pravděpodobně závažné. V některých evropských zemích nemají elektromobily dobrou pověst. Nabíjecí infrastruktura prakticky neexistuje. Navíc je potřeba velké množství elektromobilů, které musí být trh schopen dodat. Toho lze v konečném důsledku dosáhnout pouze s čínskými dodavateli, kteří mají také kontrolu nad surovinami. To by mohlo vést k triumfálnímu postupu Číny v Evropě – je tohle tím, co EU chce?

 

Kvóty nikdy nejsou v souladu s volným trhem; pracují proti trhu. Výsledné deformace uvidíme za několik let.

 

Foto: Škoda Auto via Autoren-Union