name | autoweek.cz

Japonské automobilky po přírodní katastrofě
26.03.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Toyota kvůli přerušení výroby ve svých 18 továrnách odložila představení kombi verze hybridního modelu Prius, plánované na konec dubna. Stejně tak bude odložena i pozdější prezentace minivanu odvozeného z Priusu. Zatím nelze odhadnout o jakou dobu se proto posune i uvedení tohoto vozu v Evropě.
Podle posledních zpráv by se ale od pondělí 28. 3. měla opět rozeběhnout výroba hybridního modelu Prius v závode Cucumi v Toyota City a Lexusů HS 250h a CT 200h v závodě Kjúšú. Zprvu ale půjde o dokončení už rozpracovaných vozů pro něž už byly všechny komponenty dodány dříve. Mezi poškozenými ale byla i společnost Primearth EV Energy, společný podnik Toyoty a Panasonicu sídlící v provincii Miyagi. Jde o dodavatele 27 % akumulátorů pro hybridní vozy vč. Priusu. Prius je nejprodávanějším modelem Hondy v Japonsku a také v USA jeho obliba roste.
Toyota zatím jen prověřuje stav vážně poškozeného závodu v Miyagi s nímž stále ještě není v kontaktu. Toyota do tohoto závodu vyslala 38 kamionů s materiálem pro záchranáře, pitnou vodou a benzinem, takže o brzkém obnovení výroby nemůže být ani řeči. Ostatní závody Toyoty včetně výroby motorů ale zůstaly bez větších poškození. Toyota rovněž nabídla své budovy pro nouzové ubytování evakuovaných lidí z nejvíce postižených oblastí.
O pravděpodobných výpadcích dodávek vozů a dílů už Toyota oficiálně informovala své výrobní závody a prodejce e Spojených státech s tím, že předčasné odhadovat jak dlouho tyto výpadky budou trvat. Vyloučit nelze ani zastavení výroby v americkém závodě Toyoty v San Antoniu.
V nejvíc poškozené provincii Miyagi má poškozené továrny společnost Keihin patřící Hondě, pro níž dodává mnoho komponent. Honda sdělila nový termín spuštění výroby v japonských závodech - 3. duben. Honda rovněž přesouvá některé činnosti z vážně poškozeného vývojového střediska v Točigi.
Výrobní závody Toyoty a Hondy na jihu Číny údajně mají dostatek dílů z Japonska pro udržení normální produkce do poloviny dubna. Jejich čínští partneři proto už začali vyjednávat s japonskými dodavateli vyrábějícími v jiných zemích.
Šéf Nissanu Carlos Ghosn oznámil, že problémy má asi 40 jeho japonských dodavatelů. Už nyní se začínají projevovat problémy s nedostatkem elektronických komponent, plastů a pryže. Většina z těchto dodavatelů ale není partnery jen Nissanu, ale pracuje i pro jiné automobilky. \"Je to velmi vážné a stále je ještě obtížné odhadovat dosah těchto problémů,\" řekl Ghosn. Ghosn nekomentoval jak se problémy japonských dodavatelů projeví na výrobě Renaultu.
Nissan se snaží opravit poškozený závod Iwaki v prefektuře Fukušima. Závod, kde se vyrábějí motory, ale má problémy s poškozenou infrastrukturou a nedostatkem vody. Problémy v Japonsku hodlá Nissan řešit dodávkami komponent z USA. Chybějící motory ze závodu Iwaki by měl nahradit dovoz z Decherdu v Tenessee v USA.
Fuji Heavy (výrobce vozů Subaru) má problémy s přerušováním e-mailového spojení přes server ve městě Omiya a výpadky dodávek proudu ve svém ústředí v Tokiu. Výroba aut i komponent pro závody v USA se ale v omezeném rozsahu rozeběhla.
Suzuki část výroby na půl směny na čas spustila, ale poté posunula zahájení výroby ve svých třech továrnách o další týden, protože nemá dostatek dílů pro výrobu.
Mazda ve snaze udržet omezenou výrobu ve svém závodě Hofu pozastavila dodávky komponent pro americké výrobní závody a některých náhradních dílů. Výroba v Hirošimě pokračuje jen v poněkud omezeném rozsahu.
Mitsubishi už částečně výrobu obnovilo.
Analytici si všimli i jedné zajímavosti - k dispozici nejsou k dispozici žádné fotografie z poškozených japonských továren.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz