name | autoweek.cz

Japonské automobilky zkouší alternativní paliva

Japonské automobilky zkouší alternativní paliva

15.08.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V rámci japonského šampionátu vytrvalostních závodů zkouší Toyota, Subaru a Nissan spalovací motory s uhlíkově neutrálními palivy.

Zatímco ostatní výrobci automobilů přecházejí na elektrická vozidla, japonské automobilky nechtějí opustit spalovací motory. Řešení pro ně hledají v uhlíkově neutrálních palivech ve shodě s tím co tvrdí Akio Toyoda: „Nepřítelem je uhlík, nikoli spalovací motor.“ Toyoda, který je nejen šéfem Toyoty, ale i předsedou vlivné Asociace japonských výrobců automobilů, tvrdí, že spalovací motor by nakonec mohl poskytnout udržitelnější cestu pro přechod od automobilů spalujících fosilní paliva. „Měli bychom přemýšlet o způsobech, jak okamžitě snížit emise aniž bychom se spoléhali na vládní dotace,“ řekl Toyoda a dodal, že od strategie se zaměřením pouze na elektřinu se odklánějí i další společnosti.

 

Použití alternativních paliv se testuje v extrémních podmínkách vytrvalostních závodů na japonských okruzích v sérii Super Taikyu, určené pro vozidla, která jsou ve volném prodeji. V letošním roce Toyota do série Super Taikyu, zahrnující i 24hodinový závod na okruhu Fuji, nasazuje tři vozidla vybavená pohonnými jednotkami, které používají různá paliva. Další takový vůz těžící ze společného vývoje nasazuje Subaru. Letos se proti nim staví i automobil od největšího rivala Nissanu.

 

Toyota zkouší ve spalovacích motorech vodík

Toyota spolu se společnostmi Isuzu, Denso, Hino Motors a Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) uzavřela dohodu o společném výzkumu a vývoji spalovacích motorů na vodík pro těžká nákladní vozidla. Nákladní doprava patří k významným znečišťovatelům ovzduší a zároveň má určitá specifika, která omezují využití některých alternativních pohonů. Cílem je najít možnosti budoucího využití spalovacích motorů v rámci uhlíkové neutrality. Pětice japonských firem se domnívá, že řešením by mohly být právě spalovací motory na vodík, které neprodukují žádný oxid uhličitý. Chtějí proto sdílet technologie a know-how, které v posledních letech v této oblasti nashromáždily.

 

Toyota přitom vychází z vlastního vývoje spalovacího motoru na vodík pro malá osobní auta. Součástí tohoto vývoje je i speciální závodní verze vozu Toyota GR Corolla H2 Concept. S tímto vozem v závodech Super Taikyu dokonce osobně startuje Akio Toyoda pod pseudonymem Morizo.

 

Corolla vybavená motorem na vodík jezdila už ve čtyřech závodech loňské sérii Super Taikyu. Během šesti měsíců vývoje mezi prvním a posledním startem se výkonnost motoru zlepšila na úroveň srovnatelnou s motory na benzin s 24% nárůstem výkonu a 33% nárůstem točivého momentu spolu s úspěšnou kontrolou nad klepáním. Toyota uvádí, že se dojezd Corolly s vodíkovým pohonem od loňska prodloužil o 20 % a výkon motoru může porazit vůz na benzin. Toyota doufá, že tuto technologii využije i pro sériové automobily pro masový trh. Otázkou ovšem je, zda energetické společnosti budou ochotny vyrábět vodík v potřebném objemu.

 

Toyota a Subaru zkouší i uhlíkově neutrální syntetické palivo

Počínaje letošním rokem Toyota nasazuje také nové vozidlo na bázi GR86, které využívá uhlíkově neutrální palivo jako pokus o rozšíření možností paliva pro spalovací motory. Pohání jej motor 1,4 l turbo vyvinutý z motoru GR Yaris stejně jako motor na vodík. Uhlíkově neutrální palivo využívá oxid uhličitý přítomný v atmosféře, takže výsledkem je nulový nárůst CO2, a také skutečnost, že je možné využívat stávající infrastrukturu a technologii vozidel.

 

Toyota GR86 soutěží ve třídě ST-Q se značkou Subaru. Její vůz BRZ CNF Concept je ovšem prakticky identický s Toyotou GR86 CNF, i když má poněkud odlišné nastavení motoru. Získané zkušenosti obě značky využívají ke  společnému vylepšování obou vozů. Toyota navíc ve stejné kategorii nasazuje i standardní vůz BRZ na benzin, což přináší zajímavé třístranné sourozenecké soupeření.

 

Nissan sází na vyspělé biopalivo

Soupeřem Akia Toyody na závodní trati se nově stal i provozní ředitel Nissanu Ashwani Gupta. Také Nissan zkouší uhlíkově neutrální palivo, v tomto případě jde o biopalivo. Biopalivo pro pohon vozu Nissan Z se vyrábí ze surovin, jako jsou odpadní potraviny a dřevěné štěpky. Při vysvětlování přechodu na biopalivo pro závodní použití Ashwani Gupta řekl: „Očekáváme, že získáme cenné znalosti pro vývoj vysoce konkurenceschopných motorů pro uhlíkově neutrální paliva.“

 

Také Nissan připravil dva vozy Z – druhý používá standardní benzin. Cílem je získat potřebná data pro porovnání obou způsobů pohonu za účelem dalšího vývoje.

 

Rovněž Subaru a Toyota zkoušejí uhlíkově neutrální palivo s využitím biomasy a Mazda nedávno používala bionaftu vyrobenou z použitého kuchyňského oleje a mikrořas.

 

Toyoda uvítal úsilí Nissanu: „Je uklidňující mít v této iniciativě více přátel a ukázat, že existuje mnoho možností pro uhlíkovou neutralitu.“ Gupta na to odpověděl: „Nissan chce posílit průmysl tím, že bude konkurovat a zároveň spolupracovat.“

 

Japonsko nesází jen na elektromobilitu

Jedním z argumentů Toyoty proti unáhlenému přechodu na elektrický pohon je znečištění ovzduší, které vzniká, pokud je zdrojem elektřiny fosilní palivo. V Japonsku jen asi 20 % elektřiny pochází z obnovitelných zdrojů ve srovnání se 40 % v EU. Dlouhodobý nedostatek elektrické energie v Japonsku je varováním před urychleným přechodem k elektromobilitě. Kromě toho Japonsku chybí dostatek nabíjecích míst. Proto prodej elektromobilů v Japonsku v roce 2021 představoval pouze 1 % proti celosvětovému průměru 9 %.

 

Naopak největším problémem pro spalovací motory jsou vysoké náklady na ekologické alternativní pohonné hmoty.