name | autoweek.cz

Japonský plán rychlého přechodu k elektromobilitě

Japonský plán rychlého přechodu k elektromobilitě

11.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Japonské automobilky urychlují investice do akumulátorů, elektromotorů a montáže, protože globální závod o trhy s elektromobily přeřadil na vyšší rychlostní stupeň. Upozorňuje na to Scott Foster v analýze pro Asia Times.

Japonské společnosti jsou v oblasti elektromobility známé svým zaostáváním, ale plány na urychlení montáže vozidel a výroby akumulátorů, elektromotorů a elektronických součástek by je měly rychle vrátit do boje o čelní pozice. To by mělo přinést další tlak na cenu elektromobilů, urychlit přechod od spalovacích motorů a obecně prospět spotřebitelům.

 

Toyota v současné době prodává více automobilů než kterákoli jiná společnost na světě a také Honda i Nissan se pohybují vysoko v celosvětových žebříčcích prodeje osobních automobilů. Přesto je Nissan, a to jen prostřednictvím aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, jediným japonským výrobcem, který patří mezi 15 největších výrobců vozidel s elektrickým pohonem (vč. plug-in hybridů). V roce 2022 se Aliance umístila na 10. místě s méně než pětinou produkce vedoucí společnosti BYD.

 

Pokud chtějí Toyota a Honda zůstat v čele automobilového průmyslu, musí své velké globální aktivitu a svou popularitu u spotřebitelů proměnit ve významný podíl na trhu s elektromobily. Není důvod, proč by to obě společnosti neměly dokázat.

 

Honda oznámila, že hodlá do roku 2040 převést celou svou produktovou řadu automobilů na elektromobily a elektromobily s palivovými články. Na cestě k tomuto cíli plánuje do roku 2030 vyrábět více než dva miliony elektromobilů ročně. V USA chce v roce 2024 uvést na trh dva modely s elektrickým pohonem vyvinuté společně s GM a v roce 2025 model využívající vlastní platformu. Akumulátory bude kupovat od GM a ze společného podniku založeného se společností LG Energy Solution. V Číně plánuje uvedení 10 elektromobilů do roku 2027 a 100% prodej vozidel s elektrickým pohonem do roku 2035. V plánu je i rozšíření spolupráce s čínským výrobcem akumulátorů CATL. V Japonsku Honda připravuje uvedení čtyř elektromobilů na trh do roku 2026.

 

Honda, japonský výrobce akumulátorů GS Yuasa a japonské ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu METI oznámily plán investovat 434 miliard jenů (3,2 miliardy USD) do nové japonské továrny na akumulátory. Víc než 35 % nákladů pokryjí státní dotace, protože japonská vláda prohlásila akumulátory za strategický produkt. Zahájení výroby je plánováno na rok 2027.

 

Toyota plánuje představit 10 nových modelů elektromobilů s akumulátory a zvýšit roční výrobu elektromobilů na 1,5 milionu kusů do roku 2026 a 3,5 milionu do roku 2030. Její dodavatel akumulátorů v Japonsku, společnost Prime Planet Energy & Solutions, je z 51 % vlastněn Toyotou a ze 49 % společností Panasonic. Vyrábí akumulátory i pro Teslu, zatímco CATL a BYD dodávají akumulátory Toyotě v Číně.

 

V loňském roce se na prodeji Toyoty podílela 27 % vozidla s hybridním pohonem, většinou se však jednalo o full hybridy, jen několik z nich byly plug-in hybridy, u nichž může být hlavním zdrojem energie z významné části akumulátor. Full hybridy se nepočítají do bilance vozidel s elektrickým pohonem, zatímco hybridy s vnějším dobíjením (plug-in hybridy) ano.

 

Společnost Nidec vstoupila na trh elektromotorů v roce 2018 s plánem dosáhnout obrovské úspory z objemu produkce a získat velký podíl na trhu, protože klesající ceny znemožňují menším a finančně slabším automobilkám vyrábět vlastní motory. Realizace tohoto plánu je v plném proudu. V loňském roce Nidec prodal 949 000 svých systémů E-Axle (elektrický trakční motor se souvisejícími komponentami), z toho 86 % v Číně a 14 % v Evropě. Dodávky se oproti předchozímu roku zvýšily 2,8x a za poslední tři roky téměř 20x. V letošním fiskálním roce Nidec očekává, že prodá 1,7 milionu kusů a dosáhne rentabilitu. Ve fiskálním roce 2025 plánuje prodat víc než 3 miliony kusů a v roce 2030 už 10 milionů kusů, což by to znamenalo podíl na celosvětovém trhu 26 %.

 

Trh s elektromotory je přeplněný. Nidec čelí konkurenci společností Hitachi a Aisin, které jsou v Japonsku partnery společností Toyota, Bosch, v Německu Continental a Daimler, v USA Borg-Warner a Dana, v Číně BYD, Shaanxi Automobile a Hepu Power a několika dalších po celém světě. Celosvětová konkurence neustále snižuje ceny elektrických vozidel i elektromotorů a pro přežití je nezbytné dosažení úspor. Z tohoto důvodu - a také proto, být blízko svým zákazníkům a vyhnout se obchodním bariérám - Nidec vyrábí motory pro elektromobily v Číně i Evropě a staví továrnu v Mexiku. Její elektromotory pro elektromobily a systémy E-Axle byly dosud použity v 15 různých modelech vyráběných půl tuctem výrobců automobilů, včetně společností Guangzhou Auto Group (GAC) a jejích společných podniků s Toyotou, Hondou, Mitsubishi, Geely a Smartem.

 

Japonský výrobce elektronických součástek TDK oznámil, že plánuje zdvojnásobit výrobu magnetorezistivních senzorů TMR v továrně Asama Techno v Naganu. Zvýšení výroby by se mělo projevit v první polovině roku 2025. Senzory TMR se vyznačují vysokou přesností, spolehlivostí a nízkou spotřebou energie. Jsou velmi žádané v automobilovém průmyslu pro řídicí jednotky motorů, elektrifikovaných náprav a posilovačů řízení, v brzdových systémech a jako proudové senzory pro řízení činnosti akumulátorů. Používají se také v robotech a dalších průmyslových strojích. Vloni společnosti TDK vzrostly tržby společnosti TDK o 15 % zejména díky elektrifikaci vozidel, dodávkám systémů ADAS a výrobě elektromobilů, což vedlo k nárůstu počtu komponent na jedno vozidlo.