name | autoweek.cz

Jasný postoj ministra dopravy

Jasný postoj ministra dopravy

18.12.2025 | Aktuality

Ministr dopravy Ivan Bednárik: Zákaz spalovacích motorů je potřeba zcela zrušit, nestačí ho pouze omezit!

Evropská komise představila balíček k budoucnosti automobilového sektoru. Prostřednictvím revize standardů CO2 se navrhuje zrušení úplného zákazu prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035. Od roku 2035 budou muset výrobci automobilů splnit cíl snížení emisí z výfuků o 90 %, zbývajících 10 % emisí bude nutné kompenzovat využitím nízkouhlíkové oceli vyrobené v Unii nebo e-paliv a biopaliv. Česká republika tento návrh považuje za zcela nedostatečný a bude prosazovat úplné zrušení zákazu.

 

„Nepodporuji, stejně jako celá naše vláda, zákaz výroby nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Domnívám se proto, že by bylo nejlepší celý zákaz spalovacích motorů zcela zrušit, nikoliv jej pouze kosmeticky omezit, jak navrhuje Evropská komise,“ říká ministr dopravy Ivan Bednárik.

 

Problematické také je podle Ministerstva dopravy stanovení povinných cílů pro státy, aby zajistily, že velké firmy budou kupovat pouze elektrovozidla či vozidla na alternativní paliva. Zároveň je zaváděna definice malého dostupného evropského elektrického vozidla. Za výrobu takovéhoto vozidla budou výrobci zvýhodněni prostřednictvím tzv. superkreditů. Stanovené parametry těctoh vozidel považuje Česká republika za příliš svazující a odmítá též zavedení povinných kvót pro firmy

 

„Evropský automobilový průmysl je už zatížen množstvím regulací a norem. Nepovažuji za přínosné, abychom na něj uvalovali další omezení a zákazy. Ve výsledku by to přineslo více škody než užitku: automobily by se staly méně dostupné, mnoho lidí by si nemohlo dovolit pořídit nový vůz, vozový park by dále stárnul a životnímu prostředí bychom tím prokázali medvědí službu,“ dodává ministr.

 

Návrhy podle vyjádření Komise vycházejí z Akčního plánu pro automobilový průmysl a podnětů od průmyslu a klíčových zúčastněných stran získaných během Strategického dialogu pod vedením předsedkyně von der Leyenové od ledna 2025. Představené legislativní návrhy Evropské komise budou nyní projednány v Radě a Evropském parlamentu. Česká republika bude usilovat o zásadní změnu navrženého balíčku a bude v tomto směru hledat spojence mezi členskými státy, tak jak tomu bylo při projednávání předešlých evropských legislativ v oblasti automotive.

 

„Evropskou komisí představené kosmetické změny v rozhodnutí o zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035 jdou sice konečně aspoň trochu normálním směrem, ale rozhodně to nestačí! Jsem přesvědčen, že nejlepší by bylo celou myšlenku zákazů zcela opustit a raději podpořit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Ten je už teď zatížen množstvím regulací a norem a nevidím nic prospěšného na tom, že mu hodíme na hrb další zákazy. Na konci to způsobí více škody než užitku: auta budou pro lidi méně dostupná, dále nám bude stárnout vozový park a způsobíme tak životnímu prostředí jen medvědí službu,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik.

 

Foto: MD ČR