name | autoweek.cz

Jde v případu Renaultu opravdu o emise?

Jde v případu Renaultu opravdu o emise?

19.01.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Francouzské orgány začaly vyšetřovat automobilku Renault kvůli údajnému zkreslování údajů o emisích NOx u jejích automobilů. Okolnosti tohoto případu jsou ale přinejmenším zvláštní.
Předběžné výsledky testů techniků ministerstva energetiky ve Francii naznačují, že emise vozů Renault Captur, Espace a ještě jednoho nespecifikovaného modelu této značky, stejně jako vozů Ford C-Max, Mercedes-Benz třídy S a Opel Zafira překračují emisní limity týkající se NOx.
 
Francouzské orgány se zaměřily především na Captur, protože se jedná nový model, který má splnit emisní standard Euro 6, zatímco u ostatních modelů Renaultu jde o vozy homologované podle standardu Euro 5. Limit emisí NOx pro Euro 6 je 80 mg/km, zatímco pro Euro 5 180 mg/km.
 
Jaký standard vlastně není plněn?
Zpráva neuvádí přesnější výsledky, jen konstatování, že výsledky měření u Mercedesu byly nestálé, Ford překročil limit pětinásobně a Renault měl být ještě mnohem horší, což působí dojmem, že u Capturu mohlo dojít k nespecifikované poruše.
 
Prvním problémem ovšem je, že výsledky mají vycházet ze tří postupů měření - kromě laboratorního podle metodiky EU NEDC a prověření, zda vozy nepoužívají nějakou metodu k ovlivnění výsledků měření emisí, také z testu emisí v běžném provozu. Ten ovšem není standardizován a v EU není vyžadován. Výsledky tohoto nestandardního testu tedy těžko mohou sloužit k obvinění výrobce, že je neplní.
 
Inspektoři francouzské vlády už od propuknutí aféry Volkswagenu s podváděním při měření emisí NOx v USA prověřují 100 vozidel, přičemž testy 22 vozidel už byly ukončeny. Mezi testovanými vozy byly také Volkswagen Tiguan a Audi Q3 vybavené softwarem ovlivňujícím měření. U vozů Peugeot 208, BMW řady 3 a nespecifikovaného modelu značky Toyota mělo být vše v pořádku.
 
Automobilky Renault, Mercedes-Benz a Ford už byly vyzvány, aby zjištěné nesrovnalosti vysvětlily. Ministryně energetiky a životního prostředí Ségoléne Royalová prohlásila, že u Renaultu nebylo objeveno žádné zařízení nebo software umožňující podvádění při měření emisí. Současně ale řekla, že Renault musí urychleně zajistit, aby jeho vozy plnily všechny standardy.
 
Renault zveřejnil prohlášení, v němž striktně odmítá podezření, že by ve svých vozech používal jakoukoliv nelegální metodu umožňující podvádění při měření emisí. Výsledky měření zatím nekomentoval.
 
Ford vydal oficiální zprávu, že všechny jeho vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy platnými v EU i ve Francii, a ty vyžadují pouze přesně definovaný laboratorní test. Měření v běžném provozu za proměnlivých podmínek podle Fordu může přinášet značně odlišné výsledky. Přesto Ford do budoucna podporuje zavedení měření v reálných podmínkách. Jako nejdůležitější uvádí, že se v jeho vozech žádné ilegální ovlivňování měření emisí nepoužívá.
 
Co je za tažením proti Renaultu?
Francouzská vláda už minulý týden nařídila vyšetřovatelům, aby navštívili ústředí firmy Renault, stejně jako její vývojová střediska v Lardy (vývoj motorů) a Guyancourt (Technocentre). Postup vyšetřovatelů vyvolal paniku mezi investory, což způsobilo propad hodnoty akcií Renaultu téměř o čtvrtinu. Renault ve svém komentáři pouze uvedl, že plně spolupracuje s vyšetřovateli.
 
Dramatický pokles hodnoty akcií Renaultu ale vyvolává diskuse o tom, co vlastně za únikem informací o problémech Renaultu do médií může být a zda skutečně jde o emise. Pokles hodnoty akcií totiž může znamenat, že se francouzská vláda bude jen obtížně zbavovat svého podílu v kdysi státem vlastněné automobilce, protože v současné době by prodej státem vlastněných akcií znamenal ztrátu 1,16 miliardy eur. Stát je největším akcionářem Renaultu s podílem 19,7 %, přičemž dalšími významnými akcionáři Renaultu jsou státem kontrolované firmy.
 
Francouzská vláda už delší dobu bojuje s vedením Renaultu, především s jeho nejvyšším představitelem Carlosem Ghosnem. V dubnu 2015 ministr hospodářství Emmanuel Macron posílil vliv vlády na dění v Renaultu zcela nečekaným nákupem akcií. Tím navýšil podíl státu v automobilce z 15 % na současných 19,7 %. Stalo se tak jen několik dní před hlasováním akcionářů. Tím zajistil vládě právo veta proti Ghosnem plánovanému většímu propojení s Nissanem, což se mu o jediný hlas podařilo, protože podle francouzských zákonů tak vláda získala dvojnásobná hlasovací práva. Nissan vlastní 15 % akcií Renaultu, zatímco Renault kontroluje 43,4 % akcií Nissan Motor.
 
Aféra s emisemi nyní další úvahy o prohlubování propojení Renaultu s Nissanem prakticky vylučuje. Renault Group v roce 2015 dodala 2,80 milionu vozidel, což bylo o 3,3 % víc než v předchozím roce, nicméně ani po zveřejnění příznivých hospodářských výsledků akcie nezískávají dřívější hodnotu.
 
Souvislosti z minula
Už president Nicolas Sarkozy před 10 lety kritizoval vedení Renaultu za jeho strategii spojenou s investicemi v zahraničí místo ve Francii. Sarkozy vytýkal Renaultu, že ve Francii je pouze třetina jeho zaměstnanců, zatímco u společnosti PSA Peugeot-Citroën, v níž stát nemá žádný podíl, jsou to dvě třetiny.
 
Současný president Francoise Hollande pokračuje v kritice Renaultu. Právě on totiž stál za výše uvedenou vládní strategií zabránit „Nissanizaci“ Renaultu. V této souvislosti je třeba připomenout, že Hollande se současnou ministryní životního prostředí Ségoléne Royalovou, která stojí za současnými útoky na Renault, má čtyři děti.