autoweek.cz

Je libo něco ostřejšího?

Je libo něco ostřejšího?

17.03.2023 | Antonín Matějka | Aktuality

Stačí pár zatáček na okruhu v Sosnové a hned je jasné, že vás nové Subaru BRZ v žádném případě nezklame. Je to skutečně hravý sportovní vůz s parádním odšťuchem a neméně působivým designem.

Kombinace pohonu zadních kol, vpředu uloženého plochého motoru Subaru Boxer a enormně nízkého těžiště se osvědčila již u první generace tohoto sportovního kupé, které vzniklo ve spolupráci s automobilkou Toyota. Nové BRZ modelového roku 2023 na tuto koncepci úspěšně navazuje a možno říci, že je takřka ve všech ohledech dokonalejší. Především je výkonnější, má sofistikovanější podvozek, z něhož pramení lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozu v zatáčkách, a v neposlední řadě se může pochlubit i mnohem atraktivnější výbavou, v níž nechybí ani osvědčený předkolizní asistenční systém EyeSight.

 

Původní dvousetkoňový dvoulitr byl nahrazen motorem o zdvihovém objemu 2,4 l, který má výkon 234 koní a příznivější křivku točivého momentu s maximem 250 N.m při 3700 1/min. Výsledkem je mnohem agilnější akcelerace vozu a velmi sympatický výkonový potenciál pohonné jednotky v širokém spektru otáček, který na závodním okruhu přímo vybízí k efektnímu driftování. Musíte to ovšem umět. Kromě klasické šestistupňové manuální převodovky nabízí nová generace Subaru BRZ rovněž šestistupňovou automatickou převodovku s vylepšeným režimem Sport, s ním lze razantněji projíždět zatáčky.

 

Aby se vyšší hmotnost pohonného agregátu příliš neprojevila na celkové hmotnosti vozu, museli japonští konstruktéři laborovat z hliníkovými komponenty na konstrukci karoserie (kapota, přední blatníky a střecha) a podvozku. Nakonec je nová generace BRZ jen o 10 kilogramů těžší než ta předchozí, což je skutečně úctyhodné. Rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravu má ovšem nové BRZ lepší a také níže položené těžiště. Konstruktéři rovněž výrazně zvýšili pevnost a tuhost karoserie ve prospěch dokonalejších jízdních parametrů a odezvy řízení. 

 

Nová generace BRZ sice nepřináší žádné revoluční změny v designu karoserie a interiéru, ovšem určité rozdíly a nové prvky zaznamenáte doslova na první pohled. Nejnápadnější jsou například vzduchové výdechy za přednímu koly, širší šestiúhelníková maska chladiče, aerodynamicky tvarované prahy a nový integrovaný spoiler na víku zavazadlového prostoru. Rovněž přístrojová deska a přední sportovní sedadla prošla výraznějším face-liftingem, který ještě více umocňuje cestovní komfort posádky a zážitky za volantem.

 

Nové Subaru BRZ modelového roku MY23 se bude prodávat jen na vybraných evropských trzích, včetně České republiky, nutno ovšem počítat s tím, že poptávka bude daleko převyšovat limitovanou nabídku výrobce, která se pravděpodobně bude pohybovat na hranici 800 vozů.  Model s manuální převodovkou nabízí tuzemský dovozce za 1 030 000 korun a verze se šestistupňovým automatem a již zmíněným systémem EyeSight je o 50 000 korun dražší. Obě tyto verze si navíc můžete vylepšit příplatkovým designovým paketem STI v hodnotě 60 500 korun.