name | autoweek.cz

Je nejvyšší čas na přezutí pneumatik

Je nejvyšší čas na přezutí pneumatik

26.10.2010 | | Autoservis

Výměnu letních pneumatik za zimní by řidiči již neměli odkládat. Současné počasí i předpověď pro další období plně odpovídají podmínkám vhodným pro zimní pneumatiky. Ty zaručují vyšší bezpečnost nejen na sněhu a náledí, ale i za sucha při teplotách pod 7 °C.

Pro řadu řidičů se tradičně stane signálem pro přezutí pneumatik až první sníh. Přitom počasí, které v současné době v České republice panuje, již odpovídá podmínkám, při nichž jsou zimní pneumatiky doporučovány.

\"Pro použití zimních pneumatik není rozhodujícím faktorem sníh, ale teplota. Pod 7 °C totiž letní pneumatiky vykazují výrazně horší výkonnostní parametry než zimní pneumatiky. To je způsobeno tím, že měkčí běhounová směs použitá u zimních pneumatik si zachovává svou přilnavost při nižších teplotách,\" vysvětluje Boris Tománek, Marketing & PR Manager společnosti Goodyear Dunlop Tires.

Použití vhodných pneumatik během zimního období má výrazný vliv na bezpečnost. I za sucha při teplotě 0 °C je rozdíl v brzdné dráze zimní a letní pneumatiky 3 m, při -10 °C je to 7 m a při -20 °C dokonce 12 m. Na sněhu a náledí se tento rozdíl ještě zvětšuje.

Stále se ještě vyskytuje řada řidičů, kteří používají celoročně letní pneumatiky. Jejich hlavním argumentem je, že jezdí ve městě, kde podle jejich názoru nejsou zimní pneumatiky potřeba.

\"Přejdeme-li argument o výrazně horší výkonnosti letních pneumatik za nižší teploty, na který tito řidiči evidentně nereflektují, pak doufáme, že jejich rozhodování ovlivní zkušenost z loňské zimy, kdy skutečné zimní podmínky panovaly i v největších městech České republiky,\" dodává Boris Tománek. Od listopadu 2009 do března 2010 například v Praze ležela souvislá sněhová pokrývka 70 dní, v Brně 68 a v Ostravě dokonce 71 dní. Její maximální výše dosáhla v Praze úctyhodných 38 cm, v Brně 29 cm a v Ostravě 32 cm.

U zimních pneumatik by řidiči měli věnovat rovněž zvýšenou pozornost hloubce jejich dezénu, která by neměla klesnout pod 4 mm. Je to jednak proto, že v úsecích označených dopravní značkou \"Zimní výbava\" je tato hloubka stanovena jako minimální přípustná, ale hlavně kvůli bezpečnosti. \"Zimní pneumatika s hloubkou dezénu 6 mm má v porovnání s novou zimní pneumatikou o 20 % delší brzdnou dráhu na sněhu. Při hloubce dezénu 4 mm je tato brzdná dráha delší dokonce o 50 %,\" objasňuje Boris Tománek.

 

Zimní podmínky se na území Evropy velmi liší. Od dlouhých mrazivých zim severských, vysokohorských a hornatých regionů přes mírné, vlhké a nepředvídatelné povětrnostní podmínky ve střední Evropě až po mírnější klima Evropy jižní. Počasí, s nímž se řidiči setkávají, když vyrazí na cestu v zimě, je region od regionu velmi rozdílné. Správná volba pneumatik se proto nemusí vždycky jevit jako prostá či jednoduchá.

Je zapotřebí vzít v úvahu mnoho kritérií: nejen klimatické a zeměpisné faktory, ale také individuální chování při jízdě, použitý automobil, počet najetých kilometrů a finanční situaci.

\"Je zásadní, aby si řidiči zapamatovali, že žádné rozhodnutí je rozhodnutím nejhorším,\" říká Pierre Santoul, marketingový ředitel společnosti Goodyear Dunlop v regionu Evropa, Střední východ a Afrika. \"Jízda na špatně zvolených pneumatikách může mít obrovský dopad na výkon automobilu: v zimě můžete uvíznout ve sněhu, způsobit dopravní zácpu, nebo dokonce riskovat nehodu.\"

Společnost Goodyear nabízí různé druhy pneumatik pro různé potřeby svých zákazníků. S ohledem na nadcházející zimní sezonu si spotřebitelé mohou vybrat mezi zimními pneumatikami a celoročními pneumatikami.

Patrick Deblaize, jenž stojí v čele vývojového týmu v Colmar-Bergu v Lucembursku, zná náročnou proměnlivost počasí i vozovky, kterým řidiči v zimě čelí. Jeho tým odborníků má za úkol posouvat hranice technologií zimních pneumatik tak, aby vyvinuli zimní pneumatiky nejvyšší kvality, jež nabídnou řidičům vynikající jízdní vlastnosti, přilnavost a brzdné vlastnosti za všech zimních podmínek. \"Zimní a letní pneumatiky jsou opravdu dvě odlišné skupiny produktů, neboť musí podávat výkon za zcela jiných podmínek. Zimní pneumatiky musí fungovat na suchých, mokrých, zledovatělých, blátivých a zasněžených vozovkách při teplotě pod bodem mrazu, zatímco letní pneumatiky musí podávat vynikající výkon při teplotách až 40 °C na suchých i mokrých vozovkách.

Rozeznáváme několik klíčových technologických rozdílů, které umožňují zimním pneumatikám podávat lepší výkon za chladných povětrnostních podmínek: typ a složení běhounových směsí, speciální technologie lamel, tvar kontaktní plochy a charakteristické dezény běhounu,\" říká Deblaize. \"Díky měkčí, a proto pružnější polymerové směsi dosahují zimní pneumatiky mnohem lepšího výkonu za nižší teploty a na chladném povrchu vozovky. Tato nejnovější generace silikové běhounové směsi zůstává pružná i za velmi nízkých teplot.\"

Zimní pneumatiky však potřebují podávat optimální výkon za mnoha proměnlivých okolností

- poskytovat vynikající přilnavost a krátkou brzdnou vzdálenost na blátě, sněhu i ledu, na suché i mokré vozovce, při jízdě do kopce i z kopce, při brzdění, zrychlování i zatáčení.

\"Dezén běhounu zimní pneumatiky je proto optimalizovaný, aby rozptyloval bláto a vodu co nejrychleji a nejefektivněji. Pokud se na dezén běhounu podíváte, uvidíte různé prvky, jako speciálně navržené drážky a komplexní trojrozměrné lamely. Tyto lamely jsou u zimních pneumatik Goodyear extrémně důležité: naši pneumatiku UltraGrip Performance 2 charakterizuje inovativní adaptivní technologie SipeGrip, která přináší běhoun se dvěma rozdílnými typy lamel - 2D klikaté lamely a 3D vaflové lamely. Má to dva účely: 2D klikaté lamely ve středu pneumatiky nabízejí zvýšený záběr, což znamená, že mají ostřejší záběrové hrany, a tak poskytují vyšší trakci na kluzkém povrchu. Patentovaná technologie 3D vaflových lamel na rameni a středových zónách pneumatiky zase usnadňuje vzájemné uzamykání bloku. Tím se zvýší hustota lamel a zkvalitní jízdní vlastnosti a řízení na suchých i mokrých zimních vozovkách. Současně se také zlepší výkon při brzdění na suchém povrchu,\" vysvětluje Deblaize.

\"Lamely poskytují pneumatice hrany, které se do sněhu a ledu doslova zakusují. Řidič tak vnímá jejich silnou přilnavost a trakci. Aby však podaly vynikající výkon i na suché vozovce, musí být bloky tuhé a pevné. Proto jsme vyvinuli 3D efekt vzájemně se uzamykajících lamel. Lamely se při přímém kontaktu s povrchem vozovky svým speciálním vaflovým tvarem doslova pevně uzamknou, což zajistí požadovanou tuhost bloku pro vynikající jízdní vlastnosti a řízení na suché vozovce.\"

Patrick Deblaize si je úskalí při výběru zimních pneumatik vědom: \"Pro spotřebitele není snadné rozpoznat a posoudit všechny tyto pokročilé technologie zimní pneumatiky. Jako konstruktér pneumatik však vím, jak důležitá může správná volba pneumatik být, zejména v zimě. Moje rada by zněla: promluvte si s prodejcem pneumatik, kterému důvěřujete, popište mu, jak řídíte a co při jízdě požadujete. On by vám měl být schopen poradit, jaké jsou mezi zimními pneumatikami rozdíly, a dát doporučení, které bude odpovídat vašim specifickým potřebám.\"

\"Další důležité pravidlo zní: držte se pneumatik známých značek. Nesnažte se ušetřit pár korun výběrem bezejmenných výrobků. Úsilí, které věnujeme výzkumu, vývoji a testování našich pneumatik, je značné a tato činnost má přímý dopad na výkon vašeho vozidla v zimě. Zima je náročným obdobím pro všechny řidiče - potřebujete proto tu nejlepší výbavu,\" dodává Deblaize.

Aby se spotřebitelé při výběru vhodných pneumatik rozhodli správně, měli by si položit tyto klíčové otázky:

* Potřebuji své vozidlo v kteroukoli denní dobu za všech povětrnostních podmínek, nebo jej mohu nechat doma, pokud je to nutné, a jet vlakem či autobusem?

* Ujedu každoročně mnoho kilometrů?

* Řídím silné a sportovní auto s velkým výkonem?

* Jsem sportovní řidič, který očekává ten nejlepší možný výkon?

* Řídím většinou v městském prostředí, nebo řídím často na venkově, kde se silnice uklízejí nepravidelně?

* Jezdím do vysokohorských či hornatých oblastí za zimními sporty?

* Potřebuji se na své vozidlo spolehnout při důležitých služebních cestách nebo jiných činnostech, kde rozhoduje čas?

* Nevadí mi výměna pneumatik na začátku a na konci zimy, nebo preferuji jednoduché řešení pro \"klid v duši\"?

\"Odpovědi na tyto otázky pomohou vašemu prodejci pneumatik určit nejlepší pneumatiky pro vaše specifické potřeby,\" říká Deblaize. \"Ať už řidič učiní jakékoli rozhodnutí, jsou jak zimní pneumatiky Goodyear, tak celoroční pneumatiky Goodyear skvělou volbou pro nadcházející zimní sezonu. Nejdůležitější je, aby řidiči v oblastech se zimními podmínkami nejezdili na letních pneumatikách,\" uzavírá Deblaize.