name | autoweek.cz

Je už Volkswagen jedničkou?

Je už Volkswagen jedničkou?

04.02.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Otázka, kdo je největším výrobcem aut na světě, bude ještě pár týdnů předmětem diskusí. Definitivní rozhodnutí přinesou až oficiální statistiky OICA. Zatím je pro Američany jedničkou GM a pro Němce VW.

Všechny automobilky sice tvrdí, že jim na pořadí největších světových producentů vlastně vůbec nezáleží. Je ale jasné, že opak je pravdou. Dokládá to i skutečnost, že General Motors nenápadně nápadně využilo zveřejnění prodejních výsledků značky Chevrolet k tomu, aby uvedlo i celkové prodejní číslo, které americký koncern jednoznačně vrací na post největšího výrobce automobilů na světě. GM totiž uvedlo, že za rok 2011 prodalo přes 9 milionů aut, zatímco o tři dny dříve vyšla zpráva Volkswagenu, podle níž německý koncern dodal zákazníkům v roce 2011 8,2 milionu vozů. Volkswagenu se ovšem nebylo možné upřít jednu zásadní přednost. Dosáhl totiž meziroční navýšení prodeje o 14,3 %, zatímco GM, především díky problémům Opelu a poklesu v Latinské Americe, vykázalo nárůst jen o 7,6 %.
Společnost IHS Automotive, zabývající se analýzami a prognózami automobilových trhů, ovšem nyní výsledky zveřejněné GM zpochybnila. Podle jejích statistik (chlubí se tím, že má plně pod kontrolou 97 % prodeje aut na světě) totiž ve skutečnosti Volkswagen dodal zákazníkům 8,44 vozidel, zatímco GM pouze 8,08 aut.
Důvody jsou přesně stejné, jak jsme na ně již před časem upozorňovali. GM i Volkswagen totiž do svých prodejních výsledků zahrnují pouze vozidla do 6 tun. Volkswagen by proto měl ve skutečnosti připočítat i výrobce nákladních aut MAN a Scania, v nichž má rozhodující podíl. Naopak GM by nemělo započítávat užitková vozidla čínské značky Wuling, vycházející ze společného podniku GM a čínské společnosti SAIC, kde ovšem má GM jen menšinový podíl.
Podle IHR se tedy Volkswagen už v roce 2011 stal největším výrobcem aut na světě, ač má v plánu se na toto místo dostat až v roce 2018. GM je druhé. Toyota s prodejem 7,62 milionu vozů opustila vedoucí postavení vzhledem ke známým okolnostem vyvolaným přírodními katastrofami.
Korejský koncern Hyundai Kia rostl dokonce ještě rychleji než Volkswagen a dosáhl prodej 7,38 milionu aut, což jej posunulo na čtvrtou pozici. Pátá by podle IHR byla Aliance Renault-Nissan s prodejem 7,1 milionu vozů. Jenže ta při započtení všech značek, které mají oba partneři pod kontrolou, tedy vč. AutoVAZ a Samsung Motors, sama uvádí celkový prodej 8,03 milionu aut, což by ji řadilo na třetí pozici před Toyotu.