name | autoweek.cz

Jedinečná letní pneumatika Nokian

Jedinečná letní pneumatika Nokian

30.09.2012 | Vladimír Rybecký | Trendy

Pneumatika Nokian eLine podle nového evropského systému označování pneumatik dosahuje nejlepšího možného hodnocení AA.

 

Nokian Tyres vyvinul novou letní pneumatiku Nokian eLine. V hodnocení účinnost využití paliva a přilnavosti na mokru dosahuje v novém evropském systému označování pneumatik nejvyšších možných hodnocení - tříd A.

Maloobchodní prodej pneumatiky Nokian eLine bude zahájen na jaře roku 2013. Pneumatika je určena pro menší vozidla a všechny řidiče, kteří oceňují pokroková řešení a kladou důraz na maximální palivovou úspornost a stoprocentní přilnavost.

Moderní pneumatika pro osobní vozidla využívá nejvyspělejších technologií a obsahuje více než stovku různých surovin. Nokian eLine v sobě ideálně kombinuje fyzikální a nanotechnologické postupy s průkopnickými materiály, z nichž každý má ve výsledném produktu své nezastupitelné postavení.

"Pro vývoj nové generace pneumatik jsme zvolili zcela nový přístup. Zjistili jsme, že valivý odpor a přilnavost na mokru se nemusí vzájemně vylučovat. Našli jsme cestu, jak zdokonalit obě tyto vlastnosti najednou, aniž bychom tím ohrozili celkovou vyváženost výkonů. Tento inovační přístup si vyžádal zásadní změny ve stavbě pneumatiky a geometrii běhounu, stejně jako směs pryže využívající moderních technologií," vysvětluje Juha Pirhonen, manažer vývojového týmu společnosti Nokian Tyres.

Pneumatiku Nokian eLine odlišují od běžných letních pneumatik četná inovační řešení. Moment setrvačnosti této technicky vyspělé pneumatiky byl významnou měrou snížen. Proto velmi pohotově reaguje na pokyny řízení. Zatímco setrvačné síly standardní pneumatiky omezují přesnost jejích reakcí na řízení, pneumatika Nokian eLine se velice snadno a bez časové prodlevy ovládá, a to i v nečekaných a extrémních situacích.

Členitý běhoun spolu s pevnou korunou minimalizují prokluz při zrychlování, zvyšují přilnavost na mokrém povrchu a zkracují brzdnou dráhu na kluzké vozovce. Díky těmto vlastnostem si řidič může vychutnat požitek ze stabilní jízdy.

 Tradiční drážky na vnějším rameni pneumatiky Nokian eLine byly nahrazeny lamelami. Liší se rovněž tvar dezénových bloků. Dezénové bloky jsou na délku kratší a naopak širší. Díky tomu se tíha vozidla rozprostírá na větší ploše, čímž se minimalizují jak deformace způsobené kontaktem s vozovkou, tak valivý odpor. Bloky jsou v příčném řezu rovnější, díky čemuž se snižuje valivý odpor pneumatiky.

"Tím, že se pneumatika méně zahřívá, je stavebně pevnější a více odolná vůči opotřebení. Díky pevnosti její stavby jsme mohli nalézt optimální řešení z hlediska valivého odporu," vysvětluje Pirhonen.

Směs pryže se spolupodílí na celkové ekologické šetrnosti pneumatiky. Tato pneumatika se velmi rychle dostane na svou provozní teplotu a po celou dobu jízdy disponuje nízkým valivým odporem. Valivý odpor má na svědomí přibližně 20 % z celkové spotřeby paliva vozidla. Energetická náročnost pneumatik se proto projevuje nejen v provozních nákladech, ale také v množství emisí CO2. Rozdíl ve spotřebě paliva mezi palivově nejúčinnějšími a nejslabšími pneumatikami (A-G) je podle klasifikačního systému EU zásadní - okolo 0,6 l/100 km.

Nový evropský systém označování pneumatik hodnotí brzdné vlastnosti pneumatiky při brzdění na mokrém asfaltu z rychlosti 80 km/h. Rozdíl v brzdné dráze mezi nejlepší třídou A a nejslabší třídou F může být vyšší než 18 m, což představuje délku čtyř osobních vozidel. Evropský systém označování pneumatik bude povinně uplatňován u všech pneumatik prodávaných v Evropě od listopadu 2012.