name | autoweek.cz

Jeep Cherokee vyrazil dech

Jeep Cherokee vyrazil dech

01.04.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejdůležitější a současně nejvíce rozporných reakcí budící událostí autosalonu v New Yorku bylo představení nové generace vozu Jeep Cherokee. Po takřka 40 letech nenápadných evolucí překvapil kontroverzním radikálně změněným designem.

Konzervativní automobilka s největší tradicí stavby terénních vozidel se vrací do střední třídy v rámci segmentu SUV s radikálně novým, překvapivě agresivním stylem svých přímočarých předchůdců. Znamená návrat jména Cherokee na severoamerické trhy, protože předchozí generace se zde prodávala pod jménem Liberty.

Nový Cherokee, teprve čtvrtá generace od roku 1974, je navržen tak, aby se mohl postavit vozům jako jsou Audi Q5, BMW X3 nebo Land Rover Freelander.
Tradiční poznávací znak vozů Jeep, tedy mřížka chladiče se sedmi svislými otvory, se proměnila šokujícím způsobem, takže nyní klesá dolů šikmo, takže vytváří podobu "vodopádu". Je kombinován s neobvyklými světlomety s extrémně štíhlou grafikou. Výsledkem je neobvyklý vůz, u něhož se média ve vesměs negativních hodnoceních dohadují, jestli jim více připomíná Nissan Juke nebo Porsche Cayenne.

Interiér vozu je mnohem méně radikální než exteriér. Důrazem je kladen na vysokou kvalitu vnímanou prostřednictvím mnoha komfortních vymožeností. Digitální ukazatel s displejem infotainmentu jsou podobné výbavě vozu Dart Dodge.

Nový Cherokee byl navržen na stejné platformě a s využitím obdobných konstrukčních celků jako Dodge Dart (Fiat Viaggio) a Alfa Romeo Giulietta. Všechny tři používají architekturu původně vyvinutou v Itálii u Fiatu jako Fiat C (Compact) resp. C-Evo. Její rozšířená verze se u Chrysleru označuje jako CUSW (Compact US Wide).

Pro Cherokee bude na severoamerických trzích na výběr ze stejných motorů jako u Dodge Dart, tzn. čtyřválec 2.4 l Tigershark o 135 kW (184 k) nebo 3,2 l verze motoru Pentastar V6 o 199 kW (271 k). Cherokee je první crossover používající novou devítirychlostní samočinnou převodovku ZF. Na výběr bude ze tří různých systémů pohonu všech kol - jako základní Jeep Active Drive I, samočinně přiřazující pohon zadních kol pokud je potřeba zvýšení záběrových schopností, Jeep Active Drive II doplněný o redukční převodovku a vrcholný Jeep Active Drive Lock navíc ještě s uzávěrkou zadního diferenciálu.

Přes rozporuplné přijetí novináři lze očekávat, že jeho přijetí zákazníky bude mnohem příznivější podobně, jako tomu bylo médii donekonečna kritizovaného Nissanu Juke, který se setkal s fenomenálním prodejním úspěchem po celém světě. Prodej nového Cherokee v USA začne v pozdním létě.
Nový Jeep Cherokee vyvolal ještě jednu mediální bouři. O novém se dlouho dopředu všeobecně tvrdilo, že je odvozen z crossoveru italského bratrance Alfy Romeo, což bylo pro nejvěrnější příznivce značky nemilým překvapením. Šéfdesignér Jeepu Mark Allen ale toto tvrzení při představení vozu striktně odmítnul: "Je to naprostá lež. Toto auto bylo na 100 % navrženo v Detritu. Naši hoši měli chuť udělat toto auto trochu divočejší a myslím, že je skvělé." Omyl byl zřejmě způsoben záměnou designu a platformy tohoto vozu.
Původní Cherokee se jako stejně velká dvoudveřová verze modelu Jeep Wagoneer vyráběl v letech 1974 až 1983 tehdy ještě pod hlavičkou American Motors. Menší a ještě více hranaté Cherokee AMC uvedlo v roce 1984, tedy dva roky před převzetím Chryslerem. Druhá generace dosloužila v roce 2001 a vedení tehdejšího koncernu Daimler-Chrysler ji nahradilo modelem Liberty, který se na zahraničních trzích prodával jako Cherokee. Výroba tohoto modelu skončila v loňském roce.
Nový Jeep Cherokee se vyrábí v Ohiu v závodě Toledo, do jehož rekonstrukce Chrysler investoval 1,7 dolarů. Jde o továrnu, jejíž části pocházejí z roku 1910 a který kdysi býval sídlem původního majitele Jeep, společnosti Willys-Overland.