name | autoweek.cz

Jízdné v autobusech konečně bezkontaktně

Jízdné v autobusech konečně bezkontaktně

09.02.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Do meziměstského autobusu mohou cestující nastoupit bez peněz či jízdenky. Na zaplacení cesty jim stačí bezkontaktní karta. Systém uvedený do provozu společnostmi Arriva, Visa Europe, Česká spořitelna a Telmax by byl řešením i pro městskou dopravu, například jako náhrada za Open Card.
Jako první v ČR komerčně spustila placení bezkontaktní kartou v meziměstské autobusové dopravě společnost Arriva ve spolupráci s platební asociací Visa Europe, Českou spořitelnou a Telmaxem na trasách Praha-Hradec Králové-Žamberk-Králíky-Jeseník, Brno-Olomouc -Šumperk-Jeseník a Ostrava-Opava-Krnov-Jeseník.
 
V současnosti je bezkontaktními terminály od společnosti Telmax vybaveno 10 autobusů, ale postupně jich bude přibývat. Pro společnost Arriva využívání tohoto systému přinese mnoho zkušeností a tím i konkurenční výhodu do budoucna. Hned od počátku je jasnou výhodou urychlení odbavování cestujících a tím i vždy včasný odjezd.
 
Samotný způsob placení bezkontaktní kartou v autobusu je jednoduchý a rychlý. Stačí přiložit bezkontaktní kartu k bezkontaktní čtečce, která je umístěna vedle řidiče. Jak pro cestujícího, tak pro řidiče jde o mnohem pohodlnější a rychlejší způsob platby, než je platba hotovostí. Bezkontaktní placeni v dopravě zákazníkům umožní platit bezkontaktně i mobilem, hodinkami či jinými chytrými zařízeními. Pro bezhotovostní platbu lze používat nejen bezkontaktní karty Visa, ale i Master Card.
 
Tento moderní odbavovací systém je kromě přijímání bezkontaktních platebních karet vybaven aplikací pro on-line rezervaci jízdenek prostřednictvím internetu. Tedy kromě možnosti platby platební kartou cestující mohou svou jízdenku s místenkou zarezervovat z pohodlí domova nebo dokonce i během jízdy.
 
Z hlediska provozovatele nepřináší systém žádné zvýšení provozních nákladů. Jednotka společnosti Telmax přijde na 35 až 65 000 Kč jako ta současná a modem už v autobusech je k dispozici.
 
Systém rovněž do budoucna umožní správy cestovních nákladů. Ve spojení s cloudem systém umožní i další inovace.
 
Až 300 bezkontaktních autobusů do konce roku
„Naším cílem je rozšířit tuto moderní a pro zákazníka pohodlnou službu do konce tohoto roku na 300 vozů. Ty pokryjí všechny důležité dopravní uzly v České republice,“ uvedl generální ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka.
 
 „V České spořitelně jsme už vydali téměř tři miliony bezkontaktních karet. Věřím proto, že náš společný projekt bezkontaktního placení umožní bezstarostnou a rychlou platbu v autobusech aniž by cestující museli po kapsách hledat drobné nebo si je dopředu shánět,“ řekl  manažer bankomatové sítě a platebních terminálů České spořitelny Jiří Vajgl.
 
„Jsme první na trhu i v tom, že máme odbavovací zařízení, které má v sobě aplikaci pro on-line rezervační systém. Doposud museli mít buď dvě zařízení ve voze - jedno pro výdej jízdenek a druhé pro rezervační systém - nebo řidič dostával před výjezdem tištěný plánek obsazenosti vozidla. Tento plánek ale byl dostupný pouze ve všedních dnech, to znamená, že se netýkal soboty, neděle i svátků. Jakmile řidič vyjel na linku, tak již nešlo plánek aktualizovat,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Telmax Miroslav Slavík.
 
Inspirace Londýnem
Představený projekt placení bezkontaktními kartami se řadí do takzvaného otevřeného systému řešení placení v dopravě. V otevřeném systému s bankovními kartami cestující použije kartu, kterou již má od své banky. Nemusí na ni nic nahrávat ani se předem registrovat. Bankovní kartu přiloží ve vozidle nebo na nástupišti a samotná karta slouží jako jízdenka. Údaje o cestovních dokladech jsou uloženy centrálně a cestující je může spravovat přes web nebo mobilní telefon.
 
Tento systém od prosince roku 2012 s úspěchem funguje v Londýně, kdy se tímto způsobem začalo platit v autobusové městské přepravě. Od září loňského roku mohou cestující hromadnou dopravou svými bezkontaktními kartami Visa platit všude, tedy nejen v autobusech, ale rovněž ve vlakových spojích a na všech tramvajových linkách, v metru i v kolejové dopravě DLR, kde přijímají elektronické karty Oyster.
 
Řešení pro dopravu v Praze
Zavedení bezkontaktních plateb v rámci londýnské sítě hromadné dopravy souvisí se sílící poptávkou zákazníků po digitálních platbách, které jsou pro cestující uživatelsky výhodnější než placení v hotovosti. Nabízí se proto i možnost využití tohoto systému v městské dopravě. Například v Praze by se tento systém dal zprovoznit za možná i setinové náklady v porovnání se současným. Jednání s pražským magistrátem už probíhají.
 
„Bezkontaktní placení jízdného přímo v autobusech je prvním krokem v našem cíli zjednodušit a zároveň i zlevnit cestování. V rámci České republiky se věnujeme i dalším podobným projektům. Otevřený systém využívající bezkontaktní bankovní platební kartu ve všech prostředcích městské hromadné dopravy doporučujeme i Praze. Pro cestující je to jednodušší a komfortnější a město by nemuselo řešit vydávání a správu karet. Podle informací od dodavatelů dopravních systémů by došlo k úsporám v řádech desítek milionů korun,“ dodal manažer pro inovace společnosti Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko David Brendl.