name | autoweek.cz

Jsme zpět v akci!

Jsme zpět v akci!

31.01.2024 | | Aktuality

Šéf autosalonu v Ženevě Sandro Mesquita připravuje jubilejní akci připomínající 100 let od svého založení, přičemž se snaží obnovit slávu zmizelou po jejím zrušení v roce 2020 pouhé tři dny před zahájením. Rozmlouval s ním náš portugalský kolega z organizace AutoBest José Caetano.

Mezinárodní autosalon v Ženevě se vrací do kalendáře výstav automobilů čtyři roky po zrušení akce 2020, v předvečer otevření dveří kvůli pandemii Covidu 19, viru, který nás přinutil zůstat zavřeni doma a téměř zastavil svět! Sandro Mesquita, 49letý portugalsko-švýcarský generální ředitel akce, která byla těžce postižena zdravotní krizí a měla následné důsledky, které silně otřásly základy automobilového průmyslu, který prochází dramatickou proměnou od spalovacích motorů k elektromobilitě.

 

Zrušení autosalonu v Ženevě 2020 také silně otřáslo společností stojící za organizací akce, která si v roce 2024 připomene 100 let od svého vzniku. Vnutilo jí schopnost znovuzrození počínaje podpisem dohody s Katarem o uspořádání výstavy se stejným názvem v hlavním městě království na Arabském poloostrově Dauhá v říjnu 2023. Toto partnerství vrátilo část finančních kapacit nadaci zodpovědné za akci, která tak dostala zelenou k uspořádání 91. ročníku mezi 27. únorem a 3. březnem. Mezi zúčastněnými značkami vyčnívají pouze jména BYD, Dacia, Isuzu, Lucid, MG Motor, Pininfarina a Renault. V tomto seznamu nejsou Němci, Korejci, Japonci ani žádný zástupce Stellantisu!

 

V Ženevě bude, jako obvykle, 26. února, tedy den před oficiálním otevřením dveří, den vyhrazený pro média. Organizace ohlašuje pouhých 15 světových a evropských premiér, což je číslo, které kontrastuje se 151 v roce 2019. Před pěti lety na ploše 110 000 m2 vystavovalo 150 značek, které přilákaly více než 602 000 lidí. Nyní panují velmi skromné odhady - Sandro Mesquita nám říká „asi tři desítky vystavovatelů a 200 000 návštěvníků.“ Pro Mesquitu se tato událost musí znovu objevit, aby se během týdne výstavy vrátila do slavných dnů minulosti a znovu získala svůj status světového hlavního města automobilů!

 

Místo novinek tematické zóny

„Není snadné odpovědět, nemám ‚křišťálovou kouli‘, ale jsem velmi pragmatický a rozumím okamžiku, ve kterém žijeme. Máme ambici rychle růst a udělat ze Ženevy velmi důležitou komunikační platformu pro automobilový průmysl, ale také víme, že jsme nuceni zavést jiný model, než jaký jsme měli po desetiletí, a přestat pouze pronajímat prostory výrobcům automobilů abychom vytvořili prostory, které zapojí návštěvníky, abychom jim poskytli atraktivnější zážitky,“ vysvětluje Sandro Mesquita.

 

Pro ředitele švýcarské akce „Ženeva neztratila na významu, ale musí se prezentovat jedinečným způsobem, aby zůstala relevantní pro průmysl, například pomocí prezentace a produkce obsahu, který návštěvníkům zprostředkuje rychlé změny v paradigmatu dominantním v automobilech. To je to, co děláme ve vydání pro rok 2024 se zavedením tematických zón, které „dekódují“ probíhající transformaci: Adrenalinová zóna, Design District, Mobility Lab a Nex World,“ vysvětluje.

 

V první jsou závodní vozy, speciální edice nebo zakázkové výrobky a supersportovní vozy. Ve druhé, s podporou Franka Stephensona (ex-BMW, Ferrari, Fiat, McLaren a Mini) bude komunikace o změnách v designu vyvolaných přechodem od spalovacích motorů k elektrickým. Ve třetí je podporována mobilita budoucnosti a ve čtvrté, ve spolupráci s Polyphony Digital, producentem videohry Gran Turismo, je zábava upřednostňována jako komunikační nástroj.

 

Zkušenosti z výstavy v Kataru

„Ženeva,“ vysvětluje nám Sandro Mesquita, „se letos musela vrátit. Oslavujeme sto let mezinárodní výstavy. Digitalizace se během pandemie zrychlila, značky přijaly nové komunikační vzorce a tradiční výstavy téměř opustily kalendář automobilového průmyslu, ale jsme zase tady, vracíme se k věci! Je zřejmé, že seznam novinek je mnohem kratší než obvykle, ale to je způsobeno především omezeními, s nimiž se potýkají všichni výrobci, protože jsou pod tlakem méně investovat do tohoto typu akcí nebo nemají žádné nové modely k prezentaci, což odráží nestabilitu v sektoru způsobenou „závodem“ směřujícím k elektrifikaci.“

 

Sandro Mesquita slíbil mnohem relevantnější výstavu v roce 2025. „Organizace se musí přizpůsobit situaci… Budoucnost automobilu leží v rukou politiků, ne v našich! Sto let oslavíme kompaktnější výstavou, to je pravda, ale dokonce se nám podařilo dát dohromady některé modely prezentované v Ženevě v minulosti v galerii Classics s 35 ikonami, jako je Jaguar E-Type z roku 1961, a máme mnoho projevů zájmu pro příští rok, což vzbuzuje naděje na znovuzískání našeho statutu! Auta znamenají emoce a my je můžeme lidem poskytnout,“ dodal.

 

A konečně, Mesquita, který se ujal vedení ženevského autosalonu v květnu 2020, pár měsíců po zrušení, které téměř ukončilo existenci výstavy, nám vyprávěl o svých zkušenostech v Kataru. „To rozhodnutí padlo tři dny před tím, než se dveře otevřely. Tím jsme zůstali bez finančních prostředků. Také jsme nenašli žádné banky pro půjčky, ale měli jsme možnost uspořádat výstavu v jiné zemi, jako je tomu v případě Art Basel, který začal ve Švýcarsku a byl již v Miami, Hong Kongu a Paříži. Tato příležitost nám umožnila vydělat peníze a ukázat značkám, že můžeme znovu objevit výstavní model auta! Zkušenost v Dauhá byla pozoruhodně úspěšná a potvrdila tento potenciál,“ uzavřel Mesquita.

 

Text: José Caetano, AutoBest, Portugalsko

Foto: GIMS

 

Seznam vystavovatelů

1. Automobile Club de Suisse (ACS) / Auto Gewerbe Verband Schweiz – Union Professionnelle Suisse de l’Automobile (AGVS/UPSA) / Avenergy / Routesuisse

2. Assura

3. Auto-i-DAT

4. Beeway

5. BYD

6. Caresoft Global Limited

7. Classics Legends Motor

8. DAB Motors

9. Dacia

10. ErreErre Fuoriserie

11. Fédération Internationale de l’Automobile (FIA)

12. Formula 1 Merchandising

13. GP Motorsport

14. Isuzu

15. Kimera

16. Lazareth

17. Legends Magazine

18. Lucid

19. Martin Engler

20. MG Motor

21. Microlino

22. Pininfarina

23. Race World

24. Renault

25. Shenzer

26. Silence

27. Swiss Racing Lab

28. Touring Club Suisse (TCS)

29. Totem Automobili