name | autoweek.cz

Jsou e-paliva alternativou?

Jsou e-paliva alternativou?

13.03.2023 | | Aktuality

Mark Richardson se na Auto-Medienportalu zamýšlí nad možnostmi využití syntetických paliv. Porsche je nejsilnějším zastáncem e-paliv jako bezemisního způsobu pohonu automobilů se spalovacím motorem.

V Punta Arenas na jižním cípu Chile je větrno. Fouká tak silně, že když si nedám pozor, otevírané dveře mého Porsche Panamera mě zasáhnou velkou silou. Marcelo Daller mluví o „kvalitním větru“: víc než 70 % času je trvale tak silný, že dokáže vehementně uvést do pohybu lopatky obrovské turbíny. Ve zbylých 30 % je vítr někdy až příliš slabý, ale většinou ještě silnější, takže se při rychlosti vyšší než 90 km/h (Beaufort 10) turbína vypne.

 

Marcelo Daller řídí továrnu Haru-Oni, která je plně poháněna touto turbínou a v současnosti slouží jako demonstrační objekt. Vlastní ji společnost HIF a Porsche do projektu investovalo 70 milionů eur. Většina akcií v HIF patří chilské společnosti AME (Andes Mining and Energy).

 

V tuto chvíli továrna dokáže vyrobit 350 litrů syntetického paliva denně, ale při plném rozšíření s 60 větrnými turbínami a rozsáhlým zařízením na zachycování CO2 by měla z atmosféry odstranit 230 000 tun CO2 a dodávat 66 milionů litrů syntetického paliva.

 

Syntetická paliva vyrobená z uhlíku a vodíku nejsou žádnou novinkou. Proces se neustále zdokonaluje, aby byla levnější. HIF má velké plány. Ještě letos chtějí zahájit pravidelný provoz v Patagonii, příští rok začnou stavební práce v americkém státě Texas a na australském ostrově Tasmánie. V roce 2027 by měly všechny tři lokality dohromady produkovat 150 000 barelů e-paliv (cca 24 milionů litrů) denně a odstranit z atmosféry 25 milionů tun CO2.

 

„Elektromobily jsou velmi dobré, ale auta se spalovacím motorem budeme mít na silnicích ještě mnoho let – nová i stará. Syntetická paliva jsou jediná, která jsou CO2 neutrální. Není to elektřina,“ konstatuje manažer Porsche série Panamera Thomas Friemuth. Odkazuje tak na skutečnost, která je často zamlčována, že elektřina používaná k pohonu elektromobilů se často vyrábí z uhlí nebo plynu.

 

Elektřina z vody, větru nebo solárních článků může být čistá, ale e-paliva vše posouvají ještě o krok dál tím, že se vyrábějí z uhlíku zachyceného z atmosférického CO2. S alternativním palivem mohou zážehové a vznětové motory dokonce odvést z atmosféry více CO2, než vypustí.

 

Projekt v Chile v současné době zatím nemá systém pro zachycování CO2, ale ten má být postaven ještě letos. Zjednodušeně řečeno, továrna stahuje uhlík ze vzduchu a mísí ho s vodíkem, který se získává z mořské vody elektrolýzou, za vzniku metanolu. Energie potřebná k tomu je zcela pokryta větrem. Metanol se syntetizuje na e-palivo, které se pak používá k výrobě paliva pro auta, letadla nebo lodě. Do Evropy se přiváží lodí z Jižní Ameriky. Plánovaná továrna v Texasu bude zásobovat Severní Ameriku, zatímco Tasmánie bude zásobovat Asii.

 

Největším problémem syntetických paliv jsou náklady. Jejich produkce vyžaduje velký objem, ale i tak budou paliva stále dražší než rafinace minerálních olejů. Projektový manažer společnosti Porsche pro e-paliva Marcos Marques k tomu říká: „Nemůžeme být tak levní jako ropa. Náklady na pohonné hmoty ale jsou z velké části definovány daněmi a regulacemi. Proto se vlády musí zapojit a zajistit konkurenceschopnost. Ropa musí zdražit nebo se musí podporovat syntetická paliva.“

 

Mluvčí kanadské společnosti Carbon Engineering uvedl, že palivo by stálo kolem 1,35 eura za litr bez nákladů na dopravu a daní. Carbon Engineering pracuje na zachycování CO2 v Britské Kolumbii a není zapojeno do projektů HIF a Porsche.

 

V konečném důsledku potřebujeme celou sadu nástrojů na snížení uhlíku v ovzduší a opatření na jeho odstranění, abychom svět dekarbonizovali. Kouzlo e-paliv spočívá v tom, že je lze použít jako přímou alternativu k vysokooktanovému benzinu bez jakýchkoliv úprav motoru. Aby to dokázalo, Porsche autora pozvalo do jižního cípu Jižní Ameriky a poskytlo mu vůz Panamera E-Hybrid s e-palivem v nádrži pro jízdu na 500 km kolem národního parku Torres del Paine. Vůz fungoval podle očekávání: žádné nepravidelnosti, žádný pokles výkonu, žádné zvýšení spotřeby. A myšlenky řidiče nejsou o palivu nebo stavu nabití, ale o silnici a krajině.

 

Tržní potenciál pro syntetická paliva se zdá být obrovský, i když vlády chtějí v budoucnu zakázat spalovací motory. I kdyby k tomu došlo, stále bude existovat trh s letadly a loděmi, u nichž je nepravděpodobné, že by smysluplným způsobem fungovaly na elektřinu. A pro auta platí to, co říká Thomas Friemuth: „S e-palivy můžeme nadále jezdit s našimi stávajícími vozy. Koneckonců, ne každý chce řídit elektromobil.“

 

Porsche je nejsilnějším zastáncem e-paliv jako bezemisního způsobu pohonu automobilů se spalovacím motorem ze všech německých automobilek. Generální ředitel společnosti Porsche Oliver Blume označil debatu o e-palivech za emocionální a uvedl, že mezi elektrifikací a budováním výroby e-paliv není žádný konflikt: „Můžeme upravit daňovou politiku tak, aby e-paliva byla levnější. Politika by měla podporovat investice, aby byly ceny atraktivnější. Stojí to za to. Neznám jinou možnost, jak dekarbonizovat automobily se spalovacími motory.“