name | autoweek.cz

K věci: Dobrodružství Fordu

K věci: Dobrodružství Fordu

10.06.2024 | | Aktuality

Šéfredaktor magazínu Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu. Náhlý odchod evropského šéfa Martina Sandera zasáhne Ford v kritické chvíli. Hrozí, že značka v Evropě ztratí význam.

Ford byl v Evropě populární po celá desetiletí: Fiesta, Kuga, pak Sierra nebo Taunus. Jenže v centrále v Dearbornu se vedení vždy dívalo jen na červená čísla. Ford neměl v Evropě dostatečnou tržní sílu, aby mohl levně nakupovat od dodavatelů. Svedl prohranou bitvu s Volkswagenem a (dnešním) Stellantisem, kteří dokáží vyrábět levněji. Proto přišlo motto: Potřebujeme novou strategii. Méně modelů na výběr, odlišení od konkurence jedinečným prodejním argumentem a konečně ziskovost po delší dobu. Zatím to zní dobře.

 

Implementace však hrozí neúspěchem. Ford bude plně elektrický (od roku 2030). Jenže první elektrický model Explorer, který se právě začal vyrábět, má zpoždění. V segmentu přitom jsou již desítky konkurenčních produktů. Jak se zde má dosáhnout ziskový objem je otázkou.

 

Kolínská továrna má kapacitu 250 000 vozů za rok. Zaměstnanci si budou muset položit otázku, kolik směn bude během roku. Aktuálně je po nájezdu výroby plánována jedna směna s 250 vozy denně a na podzim budou dvě směny. Staré zákaznické skupiny, které jezdily v Mondeu a Galaxy, však již nový koncept neoslovuje a ti se tak nevyhnutelně zdarma nabízejí konkurentům. Ford se staví jako sportovní outdoorová a dobrodružství přející značka s americkým nádechem, pro níž nemusí být v Evropě dostatek zájemců. Dobrodružná proměna.

 

V managementu je drama ještě větší. Do koncernu Volkswagen se vrací evropský šéf Martin Sander (na fotografii), který za novou strategii bojoval až do konce. Vydržel tam jen dva roky. A oddělení komunikace už tu není, aby vysvětlovalo, co se děje.

 

Mezitím si v USA generální ředitel Jim Farley zoufá nad elektrickou strategií. Protože s každým prodaným autem se ztráta zvyšuje. Je dobře, že Ford má pickup F150 – nejprodávanější auto v Americe, které spolehlivě přináší peníze do kasy.

 

Před 20 lety byl Ford nejprodávanější značkou na světě. Ty časy jsou dávno pryč.

 

Foto: Volkswagen