name | autoweek.cz

Kam vlastně míří Chrysler s konceptem Halcyon?

Kam vlastně míří Chrysler s konceptem Halcyon?

16.02.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy

Asi tou hlavní věcí, kterou ukazuje koncept Halcyon, je, že Chrysler stále hledí do budoucnosti. Americká značka koncernu Stellantis zde ukazuje, že přemýšlí o elektromobilu budoucnosti, i když je toto vozidlo hodně vzdálené realitě.

Po ukončení produkce sedanu 300 už má Chrysler ve své nabídce pouze jediný model Pacifica. Přesto Stellantis uvádí, že značka je zisková a připravená na nová vozidla uváděná v rychlém sledu. Platit účty totiž Chrysleru pomáhá Voyager, přeznačená Pacifica prodávaná pouze flotilám, především autopůjčovnám, což je pro americké automobilky klíčový zákazník.

 

V technickém centru v Auburn Hills nyní Chrysler představil svou „vizi zítřka“. To by mělo být důvodem k optimismu. Současně Chrysler uvádí, že se zaměřuje na rok 2028 pro „kompletní nabídku výhradně elektricky poháněných vozidel“. První z nich, elektrický crossover, dorazí v roce 2025.

 

Neomezený dojezd díky indukčnímu nabíjení

Plně elektrický koncept Halcyon je navržen tak, aby jeho dojezd byl neomezený, protože doplňuje energii při jízdě po high-tech silnici vybavené indukčním nabíjením. To je technologie, o které Stellantis tvrdí, že na ní pracuje už několik let. V Detroitu už se dokonce zkouší - ve velmi krátké ulici poblíž bývalého vlakového nádraží Michigan Central. Zatím je ale velmi obtížné si představit pro indukční nabíjení z solidní obchodní model ospravedlňující obrovské investice, vyžadující realizace potřebné infrastruktury.

 

Koncept Halcyon vypadá s křídlovými dveřmi dramaticky - je nízko posazený s velkými koly a aerodynamický tvarovaný. Využívá technologii Active Aero, která zahrnuje posuvný zadní spodní aerodynamický difuzor vytvořený z lehkého kompozitního materiálu. Vzduchové odpružení může vůz zvednout pro usnadnění nastupování.

 

Interiér s autonomním řízením pro rozjímání ve dvou

V interiéru dominuje 15,6“ displej na středové konzoli. Lze jej nastavit na výšku nebo na šířku. Sloupek řízení se i s pedály zasune pro režim autonomního řízení úrovně 4. Je zde i asistent pro rozpoznávání hlasu a také head-up displej využívající rozšířenou realitu.

 

Zadní sedadla mohou skrýt do zavazadlového prostoru. Vzhledem k linii střechy připomínající kupé ovšem na zadních sedadlech zřejmě nebude moc místa pro hlavu. Zasunutím zadních sedadel se zase značně omezí beztak malý zavazadlový prostor.

 

Pod dohledem umělé inteligence

Umělá inteligence dokáže přednastavit ovládání klimatizace a používat prediktivní navigaci k řešení dopravních situací v reálném čase. Využívá biometrickou technologii, která identifikuje řidiče a přivítá ho personalizovaným prvky interiéru a exteriéru a pozdravem na obrazovce infotainmentu. Za jízdy mu zajišťuje nejen personalizované osvětlení, ale i zvuky podle jeho přání. Řidiči a cestující mohou hrát hry, sledovat filmy a algoritmy jim budou vybírat hudbu na základě jejich historie. Protože jde o propojený systém, bude vyhodnocovat i to, co posloucháte doma. HUD také může na základě vaší historie na mapě označovat body zájmu. Vnější osvětlení zase může pomáhat s vyšší bezpečností chodců.

 

Umělá inteligence se používá i k tomu, aby majiteli pomohla organizovat svůj den – systém se může napojit na další zařízení, aby uživatele informoval například o jeho plánovaných schůzkách. Umělá inteligence dokáže zjistit počasí a podle toho nastavit ovládání klimatizaci ještě než nastoupíte. Prediktivní navigace nejen pomůže vyhnout se provozu, ale protože vidí váš kalendář, naplánuje nejlepší trasu dopředu...

 

K dispozici samozřejmě budou bezdrátové aktualizace, přičemž aktualizace ve spojení s umělou inteligencí a v kombinaci s diagnostikou by měly být použity i k opravám v případě problémů.

 

Sny hodně vzdálené realitě

Podrobnosti o hnacím ústrojí nebyly zveřejněny. Víme jen, že je plně elektrické a že Halcyon má používat lithium-sirné 800 V akumulátory. Ty mají mít o 60 % menší uhlíkovou stopu než současné technologie a nevyžadují kobalt, nikl nebo mangan. Mohou se rychle nabíjet stejnosměrným proudem - na 300 km za pět minut. Ani ty ovšem zatím nejsou blízké sériové produkci. K dispozici ale už jsou kola 22“ s pneumatikami Pirelli s nízkým valivým odporem.

 

Je tu tedy spousta skvělých, efektně znějících věcí. Většinu z nich ovšem ještě hodně dlouho neuvidíme, pokud vůbec někdy. Jen se nelze zbavit dojmu, že velká část nabízených technických inovací bere smysl tomu, abychom vůbec někam jezdili - pro zasněný pohled vleže na noční oblohu asi není nutné sedět v autě s autonomním řízením. Díky spojení indukčního nabíjení a autonomního řízení lze s jistotou říci, že Halcyon je méně než realitou či vizí pro blízkou budoucnost. Nelze očekávat, že by se v dohledné době něco takového dostalo na výrobní linku. Přesto se zdá, že je Chrysler připraven na vstup do nové éry mobility.