name | autoweek.cz

Kancléř Merz slibuje snahu o posun zákazu spalovacích motorů

Kancléř Merz slibuje snahu o posun zákazu spalovacích motorů

09.10.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý kancléř Friedrich Merz se po krizových jednáních s vedením německého automobilového průmyslu vyjádřil proti současnému cíli EU, kterým je postupné vyřazení nových automobilů se spalovacími motory do roku 2035. Merz ale zároveň zdůraznil, že elektromobilita je hlavní cestou.

Kancléř Merz pozval zástupce německého automobilového průmyslu a odborů a představitele několika spolkových zemí na tzv. „automobilový summit“, aby projednali lepší podmínky pro klíčové německé průmyslové odvětví, které se potýká s velkými problémy. Přední představitelé německého automobilového průmyslu již dlouho volají po výjimkách ze zákazu prodeje aut se spalovacími motory.

 

Podle současné legislativy pro trh Evropské unie platí nařízení dohodnuté v roce 2022 za českého předsednictví, že od roku 2035 nesmí být v EU registrovány žádné nové automobily pokud při jízdě produkují emise CO2. Cílem zákazu je snížit emise CO2 z dopravy pro větší ochranu klimatu. Vzhledem k současnému stavu techniky to mohou splnit pouze elektromobily a vozidla na vodík. V poslední době se však vzhledem k obtížné ekonomické situaci mnoha automobilek ozývají stále častější výzvy k uvolnění nebo odložení tohoto požadavku.

 

Merz slibuje boj

V debatě o tzv. postupném vyřazování spalovacích motorů z nových automobilů od roku 2035 kancléř Friedrich Merz (CDU) po automobilovém summitu oznámil, že se bude na úrovni EU zasazovat o větší flexibilitu.

 

„V roce 2035 nesmí dojít k drastickým škrtům. Takový krok je technicky nemožný. K takovému tvrdému škrtu v roce 2035 nedojde, pokud k tomu budu mít co říct – a udělám vše, co je v mých silách, abych zastavil plány EU na zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory od roku 2035,“ řekl Merz v Berlíně.

 

Merz chtěl povzbudit automobilový průmysl a dodavatele v Německu, aby „pokračovali ve výzkumu a vývoji všech myslitelných technologií pohonu a aby zajistili, že společně dosáhneme klimatickou neutralitu různými způsoby. To by vytvořilo nezbytnou globální konkurenceschopnost a příležitost k zachování pracovních míst v Německu.“

 

Zároveň ale dodal: „Neznamená to, že se vracíme ke starým technologiím, ale spíš, že se chceme společně s elektromobilitou a dalšími formami klimaticky neutrálních pohonných systémů posouvat vpřed. Těmito otázkami se budeme zabývat na zasedání Evropské rady v Bruselu za dva týdny. Budeme zde prosazovat komplexní technologický pokrok směrem ke klimatické neutralitě, ale ne s datem v kalendáři, které nemůžeme dodržet, protože je nereálné.“

 

Mírná podpora v koalici

Vzhledem k nadcházejícímu přezkumu cílů snižování emisí CO2 v silniční dopravě na úrovni EU diskutovaly strany vládní koalice CDU/CSU a SPD o postoji Německa. Zatím ale Merz nedosáhl ani úplnou shodu s koaličním partnerem SPD, který by tuto pozici v Bruselu měl prosazovat. Zatímco kancléř Merz chce zákaz spalovacích motorů zrušit, SPD ho chce v zásadě zachovat.

 

Spolkový ministr financí a místopředseda vlády Lars Klingbeil (SPD) ale v Berlíně naznačil svou podporu změkčení současného cíle. Prohlásil, že je nutný pragmatismus a pozornost musí být zaměřena na zachování pracovních míst v zemi.

 

„Situace v automobilovém sektoru je dramatická, jsme pod obrovským tlakem. Je potřeba větší flexibilita a pragmatismus. Zahrnuje to například plug-in hybridy, které mohou jezdit jak na elektřinu, tak se spalovacím motorem, prodlužovače dojezdu a auta využívající inovativní pohonné hmoty jako znamení technologické volby. Nyní musíme rychle učinit rozhodnutí,“ řekl předseda SPD po setkání. To je podle něho také cesta pro jeho stranu, kterou považuje za naprosto schůdnou a kde by chtěl vidět změny v německém postoji.

 

I nadále podpora elektromobility

Na schůzce se nicméně jasně ukázalo, že nikdo nezpochybňuje konzistentní cestu, která důsledně směřuje k elektromobilitě, ani dosažení klimatických cílů EU. Oba němečtí politici zdůraznili, že považují za klíčové rozšíření elektromobility. Merz uvedl, že to bude „pravděpodobně nejdůležitější technologie pohonu v budoucnosti“ a proto je elektromobilita hlavní cestou. „Existují však i jiné technologie, ale jejich otestování bude nějakou dobu trvat,“ dodal.

 

Merz a Klingbeil také zdůraznili plány na pokračování a zintenzivnění pobídek pro kupující elektromobilů. Patří mezi ně pokračující osvobození od silniční daně a nový systém pobídek k nákupům, který by byl přizpůsoben kupujícím automobilů s nižšími příjmy, protože elektromobily jsou stále výrazně dražší než průměr a ty nejlevnější z Číny jsou zatíženy v EU vysokými cly.

 

Rozhodovat se bude v Bruselu

„Potřebujeme rychlá rozhodnutí spolkové vlády a poté jednotný německý hlas v Bruselu,“ uvedla prezidentka Svazu německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová.

 

Klingbeil a Merz uvedli, že chtějí v rámci federální vlády rychle dosáhnout rozhodnutí. Merz chce tuto otázku zařadit na program příštího zasedání hlav států a předsedů vlád EU za dva týdny.

 

Německá vláda ovšem nemůže jednostranně měnit pravidla EU. Nejprve musí Evropská komise iniciovat legislativní změnu. Očekává se, že by tak mohla učinit do konce roku. Poté musí jakoukoli změnu schválit také většina členských států EU a Evropský parlament.

 

Postoje v evropském parlamentu ovšem zůstávají rozdělené. Zatímco například předseda nejsilnější frakce v evropském parlamentu EPP Manfred Weber ve své kampani sliboval zrušení zákazu spalovacích motorů, dalekosáhlé změny předpisů na ochranu klimatu se pravděpodobně setkají s ostrou kritikou ze strany sociálních demokratů a Zelených, ale i mnoha vlád a poslanců EPP.

 

Reakce z různých stran

Spolupředsedkyně německé strany Zelených Katharina Drögeová Merzovo oznámení kritizovala: „Toto je fatální a krátkozraké rozhodnutí, které je špatné pro pracovní místa v automobilovém průmyslu a hrozné pro ochranu klimatu. Ustoupení od plánů znepokojí spotřebitele i investory. Vláda ve skutečnosti ohrožuje automobilový průmysl tím, že uměle udržuje zastaralé technologie při životě.“

 

Nejúspěšnější politik strany Zelených, Winfried Kretschmann, zemský premiér Bádenska Württemberska, kde sídlí Mercedes-Benz i Porsche ale také Bosch, však rozhodnutí uvítal: „Cíl 100% elektromobility do té doby není dosažitelný. Hybridy budou dočasně potřeba jako překlenovací technologie.“

 

Zemský premiér Dolního Saska, kde sídlí Volkswagen, sociální demokrat Olaf Lies řekl: „Toto byl dobrý automobilový summit. Je důležité i nadále podporovat elektromobily, ale hybridní vozidla by měla hrát roli déle než jedno desetiletí, jak se v současnosti předpokládá.“

 

„Místo aby silně bubnovali na podporu německých elektromobilů, nerozhodnutí kupci aut jsou touto debatou o zelených palivech a prodlužovačích dojezdu znepokojeni a jejich zájem o elektromobilitu je podkopána,“ uvedla předsedkyně skupiny Klimatická ekonomika (KlimaWirtschaft) Sabine Nallingerová.

 

Foto (Friedrich Merz): IAA Mobility