name | autoweek.cz

Kancléřské dilema

Kancléřské dilema

07.11.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Cesta německého kancléře Olaf Scholz do Číny vyvolává ve světě mnoho diskusí. Jedno je ale jisté – rychlý přechod k elektromobilitě v Německu, a tím i v celé EU, je bez Říše středu v dohledné době nemyslitelný.

Spolu se spolkovým kancléřem Olafem Scholzem seděli ve vládním letadle při jeho kontroverzní cestě do Číny nejen vrcholní představitelé nejvýznamnějších německých společností Adidas, Deutsche Bank, Siemens, BioNTech, Volkswagen, BASF, BMW, Bayer, Merck and Wacker  s vírou v uzavření mnohamiliardových obchodních dohod. Spolu s nimi se do Číny vydal i osud elektromobility pro nejbližší roky. Německé, a tím pádem i celoevropské, plány na radikální proměnu dopravy doprovázené přechodem k elektromobilitě se totiž bez Číny ve střednědobém horizontu neobejdou.

 

Více než polovina všech surovin pro elektrické pohony a akumulátory elektromobilů pochází z Číny. Ale nejen to. Pokud má mít elektromobilita smysl, pak musí být bezemisní i zdroje elektrické energie. Jenže co se týče větrné a solární energie, není situace o nic lepší – ani zde se bez Číny Evropa neobejde. Generátory ve větrných turbínách totiž potřebují vzácné zeminy a elektrické vedení měď. Jenže Čína těží a zpracovává 87 % světových ložisek vzácných zemin a až 65 % kovů, jako jsou kobalt, měď, lithium a nikl.

 

Alternativy, jako jsou akumulátory bez kobaltu nebo politicky korektní dodavatelské řetězce pro vzácné zeminy, měď a další strategické suroviny, nebudou dostupné v krátké době. Přitom je nejen potřeba budovat nové větrné elektrárny a články fotovoltaiky - je také třeba ve velké míře začít nahrazovat ty, které byly uvedeny do provozu před delší dobou.

 

Kancléř Scholz může v Pekingu připomínat lidská práva, musí ale přitom mít na mysli i to, že smělé cíle Zeleného údělu EU v dopravě a energetice zůstanou jen zbožným přáním pokud do jejich realizace nebude zapojena z evropského pohledu autokratická vláda Číny.

 

„Je důležité pokračovat v komunikaci mezi zeměmi, naslouchat myšlenkám a názorům obou stran,“ konstatoval při odletu do Číny generální ředitel koncernu Volkswagen Oliver Blume, který Scholze do Pekingu osobně doprovází. Pro Volkswagen je Čína, kde působí již 40 let, nejvýznamnějším světovým trhem – letos zde koncern prodal 39 % své celosvětové produkce, přičemž ve 30 závodech tam zaměstnává 90 000 lidí. Aby si Volkswagen udržel resp. posílil své postavení Blume chce především ještě víc investovat do technologického rozvoje přímo na místě.

 

Velká trojka německého automobilového průmyslu (VW, BMW a Mercedes) v Číně každoročně prodá téměř 5 milionů vozidel a dohromady si tam vydělá kolem 20 miliard eur.