name | autoweek.cz

Kandidáti na čtyřech kolech

Kandidáti na čtyřech kolech

14.10.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Kandidáti na prezidenta USA se radikálně odlišují i přístupem k autům. Donald Trump jich má ve svých garážích více než 110 včetně několika unikátů. Hillary Clintonová od roku 2000 nevlastní žádné. Na nového prezidenta čeká důležité rozhodnutí o podmínkách provozu autonomních vozidel.
Auta jsou nedílnou součástí života Američanů a současně i vytvářejí jejich sociální status. Proto se redaktoři Detroit News, což je deník do značné míry reprezentující zájmy tří amerických automobilových koncernů, podívali na prezidentské kandidáty z hlediska jejich automobilů.
 
Protiklady i na čtyřech kolech
Hillary Clintonová a Donald Trump rozdělují Ameriku (a nejen Ameriku) tak, jako zřejmě dosud žádní jejich předchůdci. Také jejich vztah k autům je extrémně odlišný.
 
Demokratická kandidátka už od roku 2000 nevlastní žádné auto. Tehdy při odchodu z Bílého domu, když skončilo prezidentské období jejího manžela, věnovala svůj Oldsmobile Cutlass Ciera z roku 1986 hlavnímu zahradníkovi s dokonalým jménem Mike Lawn. Od té doby, jak uvedla při loňském setkání s prodejci aut NADA, neusedla za volant.
 
Zástupce republikánů Donald Trump naopak vlastní více než 110 automobilů, vesměs odpovídajících jeho životnímu stylu. Ty nejlepší kousky má v New Yorku v obří garáži Mahal v Trump Tower na 5. Avenue na Manhattanu za vraty pokrytými zlatem a diamanty. Našli bychom tam vozy Rolls-Royce Silver Cloud z roku 1956 i Phantom ročník 2015, klasický Mercedes-Benz S 600 i SLR McLaren. Nedávno Trump na eBay nabídl na prodej svého Lamborghini Diablo z roku 1997.
 
Má tam také na zakázku vyrobený motocykl z dílny Orange County Choppers televizní hvězdy Paula Teutala Sr. Tento stroj jezdí na kolech vyrobených ze 24karátového zlata. Z americké produkce tu jsou například i Cadillaky Escalade a Allante nebo Chevrolet Camaro - Pace car z 500 mil v Indianapolisu 2011. Tehdy měl Trump tento vůz v Indy dokonce řídit, ale nakonec jen seděl na místě spolujezdce a za volant usedla legenda 500 mil A. J. Foyt.
 
Kritik teorií o globálním oteplování Trump ovšem také vlastní elektromobil Tesla Roadster, s nímž Elon Musk před lety vstoupil mezi výrobce automobilů. Po světě Trump cestuje vlastním Boeingem 757, který si pořídil za 100 milionů dolarů, na kratší vzdálenosti vrtulníkem Sikorsky S-76.
 
Hra na vlasteneckou strunu
Jediné, co oba kandidáty spojuje, je skutečnost, že za potenciálními voliči vyjíždějí v klasických reprezentantech amerického automobilového průmyslu - Donald Trump v SUV Chevrolet Suburban a Hillary Clintonová v obřím vanu GMC Savana Explorer Limited přezdívaný Scooby. Liší se ovšem tím, že Trump většinou usedá dopředu vedle řidiče, zatímco Clintonová sedí ve voze výhradně vzadu.
 
Na otázku, které ze svých aut má nejraději, Trump odpověděl politicky zcela korektně: „Mám rád auto, s nímž teď jezdím. Je to Chevrolet Suburban. Made in USA!“ Na jaře Trump nadzvedl vedení Fordu, když je kritizoval za rozšiřování výroby aut v Mexiku: „Chci, aby se ta auta vyráběla v Michiganu. Mohou být třeba japonská, ale vyrábějte je tady!“ Trump je dokonce připraven, v rozporu s dohodou NAFTA, zatížit všechna auta, která přicházejí z továren za hranicemi, clem ve výši 35 %. Problém ovšem je, že Trumpův Chevrolet Suburban byl vyroben v Mexiku…
 
Další dva kandidáti se politicky korektně nechovají. Kandidát Libertariánů, bývalý guvernér Nového Mexika Gary, Johnson jezdí v Porsche Targa ročník 2003 a Toyotě Tacoma a kandidátka Strany zelených Jill Steinová jezdí v Lexingtonu na předměstí Bostonu stylově v hybridní Toyotě Prius z roku 2010.
 
Nová prezidentská limuzína a zásadní rozhodnutí
Pro 45. prezidenta, ať už to bude kdokoliv, je připravena zcela nová prezidentská limuzína přezdívaná The Beast, postavená na platformě velkého SUV Cadillac.
 
V souvislosti s auty na nového prezidenta, resp. na jeho administrativu, čeká brzy po nástupu do funkce zcela zásadní rozhodnutí o podmínkách, za jakých budou (nebo také nebudou) na dálnice a silnice ve Spojených státech pouštěna autonomně ovládaná vozidla. Připraveno už je 15 návrhů od automobilek a technologických firem, zabývajících se vývojem a testováním autonomních vozidel. Zatím jen státy Michigan a Kalifornie vytvořily vlastní předpisy umožňující jízdu vozidel bez řidiče po veřejných komunikacích. Federální zákon proto bude mít zcela zásadní vliv na další vývoj této technologie, a to nejen ve Spojených státech.