name | autoweek.cz

Kde se průmysl nachází po IAA

Kde se průmysl nachází po IAA

15.09.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.

Veletrhy, jako je IAA Mobility, jsou ukazatelem nálady v zemi. V tomto ohledu byl mnichovský autosalon úspěšný. Chmurná nálada německého automobilového průmyslu z posledních let zmizela. Nálada se zlepšila, sebevědomí se vrátilo.

 

Mnohé se předem do veletrhu promítalo. Psalo se o „zániku“ a „posledních křečích“. Nuda. Obraz stavu německého automobilového průmyslu je komplexnější, rozdělený do tří částí: jde o samotné automobilky, o dodavatele a o Německo jako výrobní základnu.

 

Pro dodavatele to zůstává obtížné.

 

První bod: Němečtí výrobci automobilů po období nejistoty na IAA představili nové modely, nové styly a lepší technologie. Přinesli si sebou jistotu, že s tím uspějí ve velké části světa.

 

Staré tržní podíly v Číně jsou sice minulostí, a to je nejbolestivější problém, a v Evropě dnes navíc působí i čínská konkurence, ale němečtí výrobci jsou globálně rozkročeni a ve své strategii jsou velmi flexibilní. Vždycky se někde objeví nové příležitosti. Pokud se jim ještě podaří prostřednictvím programů úspor zvládnout problémy se ziskovostí, získají opět více prostoru k manévrování.

 

Druhý bod: Pro dodavatele je situace mnohem obtížnější. Pokud po jejich stávajících produktech již nebude poptávka, budou muset kompletně přepracovat své produktové strategie. Tlak udržet krok s takto zrychleným technickým vývojem v odvětví je pro některé příliš velký. Počet insolvencí a prodejů podniků výrazně roste. V oboru neuplyne den bez due diligence. Znamení jasně ukazují na konsolidaci.

 

Produkce se zmenší.

 

Třetí bod: Výrobní základna v Německu. Automobilový průmysl je stále největším průmyslovým odvětvím v zemi. Je na něm závislých několik set tisíc pracovních míst, ale jejich počet už klesá. Důvodem jsou mimo jiné digitalizace, automatizace a klesající poptávka v Evropě.

 

Produkce automobilů v Německu – v roce 2023 to stále bylo ještě 4,1 milionu osobních aut s exportní kvótou 75 %! – bude dál klesat. Důvodem jsou jednak vysoké náklady v Německu (kde je na tahu politika), ale také strategie „lokálního rozvoje“ německých výrobců.

 

Otázkou je: Pokud se má v roce 2035 na světě vyrábět 100 milionů aut – kde to bude? A jak bude vypadat struktura německého automobilového průmyslu, pokud nákladové faktory zůstanou takto nepříznivé?

 

Jen jedna věc je již jasná: V sázce je hodně. Automobilový průmysl stojí před svou zřejmě největší zkouškou.

 

Chcete, abych překlad ponechal takto věcný a blízký originálu, nebo ho mám upravit do více „novinářského“ českého stylu, aby působil přirozeněji?

 

Foto: IAA Mobility