name | autoweek.cz

Kdo chce vyhnat Fiat z Chrysleru?

Kdo chce vyhnat Fiat z Chrysleru?

28.09.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéf Fiatu John Elkan zcela jasně prohlásil to, co se zatím jen předpokládalo. Pokud skutečně zdravotní fond UAW podá žádost u uvedení akcií Chrysleru na burzu, přístup Fiat Group k americké automobilce se zásadně změní a nedojde k jejich spojení.

V případě uvedení akcií Chrysleru na burzu Fiat přehodnotí svůj vztah k americké automobilce. Sergio Marchionne, stojící v čele Fiatu i Chrysleru, usilovně pracuje na propojení obou automobilek a jejich proměně v silného globálního hráče schopného konkurovat Toyotě, General Motors, Volkswagenu a Alianci Renault-Nissan.

K realizaci svého plánu ale Marchionne potřebuje získat přístup ke 12 miliardám dolarů, které jsou na účtech Chrysleru a s jejichž pomocí chce oživit skomírající Fiat, trápený poklesem prodeje v Evropě. Jenže aby se tak mohlo stát, musí Fiat Chrysler zcela ovládnout, tedy stát se jeho jediným akcionářem. Fiat zatím vlastní 58,5 %, ale ještě letos chtěl podíl navýšit na 62 %.

Zbývajících 41,5 % akcií kontroluje UAW prostřednictvím různých fondů. Odboráři z UAW si nechali svůj majetek ohodnotit na základě hodnoty Chrysleru z doby před krizí, což představovalo 13,5 miliardy USD. Z toho jim vyšla cena 5,6 miliardy dolarů, které za svůj podíl požadují od Fiatu. Ten ale je ochoten zaplatit maximálně 4,9 miliardu USD.

Pro UAW to je ale hodně riskantní hra, protože pokud by k IPO nakonec došlo, tak bude budoucnost Chrysleru bez spojení s Fiatem pochybná a hodnota akcií by se nakonec mohla propadnout na mnohem nižší hodnotu, než nabízí Fiat.

Nad chováním vedení UAW se zamyslel na stránkách Automotive News David Barkholz. Upozornil při tom na zajímavé souvislosti.

Léta letoucí bylo nemyslitelné, aby si v místech, kde bydleli odboráři UAW, někdo pořídil auto, které nebylo vyrobeno v továrně zaměstnávající členy této odborové organizace. Tady se braly vážně samolepky Buy American. UAW dokonce zveřejňuje seznam aut, z nichž by si pravověrní Američané měli vybírat, aby podporovali domácí průmysl (tedy přesněji americké odboráře).

Proto je velmi zajímavé, že poradcem vedení UAW ve finančních otázkách je Deutschland Bank. Deutschland Bank je přitom známá blízkými kontakty s německými automobilkami včetně Volkswagenu.

President UAW Bob King se snaží do řad své organizace získat i zaměstnance závodu Volkswagenu ve městě Chattanooga.