name | autoweek.cz

Ke zvýšení spotřební daně z nafty

Ke zvýšení spotřební daně z nafty

04.05.2023 | | Tiskové zprávy

Návrat vyšší sazby spotřební daně snižuje konkurenceschopnost českých dopravců, uvádí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia.

Vláda rozhodla o zkrácení období platnosti snížené sazby spotřební daně z nafty. Místo konce letošního roku se má sazba daně zvýšit o 1,50 Kč z litru nafty již k 1. červenci.

 

Loňské snížení daně, jímž vláda reagovala na vysoké ceny pohonných hmot a chtěla jím podpořit konkurenceschopnost českých dopravců, se pozitivně projevilo na výkonnosti oboru a státu se vrátilo i ekonomicky. Výběr daně sice zaznamenal výpadek, ale dopravci, kteří v soutěži s hlavními konkurenty z Polska, Maďarska nebo Slovenska dokázali po delší době uspět, platí doma kromě spotřební daně i silniční daň, odvody z mezd, DPH a další poplatky. Pokud zakázku nemají a nahradí je zahraniční konkurent, zaplatí v ČR jen mýto a stát místo téměř milionu korun z jednoho českého kamionu inkasuje 70 000 od cizince.

 

Pro dopravce není nejdůležitější absolutní cena nafty, ale její porovnání s cenou, kterou mají k dispozici dopravci z ostatních států. A my jsme se přiblížili dokonce i k podmínkám nejsilnější flotily vozidel z Polska. Rozhodnutím vlády, které o půl roku zkracuje zákonem stanovené podmínky, o šance vyrovnaně soutěžit čeští dopravci přicházejí.

 

Josef Melzer, prezident Sdružení ČESMAD Bohemia k tomu říká: „Rozhodnutí vlády mě mrzí. Vážím si loňského opatření, kdy vláda daň snížila. Chápu, že státní finance nejsou v dobrém stavu, ale takováto rychlá změna nás poškodí. Dopravci mají nasmlouvané zakázky dopředu a vysoutěžili je s vědomím, že daň bude do konce roku stálá. My se potýkáme o halíře a nafta je klíčovou položkou. Na trhu je navíc nyní převis dopravních kapacit a zhoršení podmínek nás sráží v soutěži s dopravci z jiných zemí. Předpokládám také, že část našeho tankování se opět přesune do zemí s příznivějšími cenami. Řešením by mohlo být i zavedení profesionální nafty, jak to mají například v Belgii,  Španělsku, Maďarsku a několika dalších zemích. Tyto země dopravcům část daně vracejí, a tím tankování dělají atraktivní pro všechny i při vyšší základní sazbě daně.“