name | autoweek.cz

Kia EV9 - SUV s přemírou prostoru

Kia EV9 - SUV s přemírou prostoru

17.11.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Kia debutuje v pětimetrové třídě - nové luxusní rodinné SUV EV9 je dosud největším a nejprostornějším elektricky poháněným modelem značky nabízeným v Evropě. Kia EV9 se české veřejnosti představila na veletrhu čisté mobility e-Salon v pražských Letňanech.

Značka Kia si připomíná 30 let působení na českém trhu. Od uvedení malého laciného sedanu Sephia učinila obrovský posun v designu i technické úrovni do technologické špičky, což dokládá i příchod největšího modelu v současné nabídce, elektricky poháněného luxusního SUV EV9.

 

Mimořádný prostor

První evropský model značky v pětimetrové třídě je k dispozici v šesti- nebo sedmimístné podobě. Stejně jako model EV6 je postaven na speciální platformě pro elektromobily E-GMP (Electric-Global Modular Platform) s technologií 800 V umožňující velmi rychlé dobíjení. Také trakční motory jsou identické, ale zatímco v EV6 jsou akumulátory třetí generace, v EV9 najdeme nové generace čtyři.

 

Podvozková architektura s dlouhým rozvorem 310 cm (délka vozu je 501,5 cm) a plochou podlahou umožnila vytvořit výjimečné rozměry interiéru - větší než u konkurence. Zavazadlový prostor má objem 308 l, po sklopení sedadel třetí řady 828 l. Pokud jsou sklopena i opěradla druhé řady sedadel v šestimístné verzi vznikne zavazadlový prostor s rovnou podlahou a objemem až 2393 l (v sedmimístné 2318 l). Další úložný prostor je vpředu o objemu 90 l u verze s pohonem zadních kol a 52 l u 4WD. Podvozek je klasické koncepce s přední nápravou typu McPherson a zadní pětiprvkovou.

 

Panoramatický displej

Součástí standardní výbavy jsou vyhřívaná a ventilovaná sedadla v prvních dvou řadách a sedadlo řidiče s masážní funkcí. V šestimístné verzi lze sedadla v prostřední řadě otočit o 90° nebo 180°, což usnadňuje připevnění dětské sedačky. V nabídce se budou postupně objevovat i digitální vnější zpětná zrcátka, zatímco vnitřní už je standardem a řidič může jeho zobrazení zvolit místo klasického.

 

Dosud největší panoramatický panel v evropském modelu Kia zahrnuje 12,3“ displej digitálního panelu přístrojů, uprostřed dotykový displej 5,3“ k přímé volbě nastavení klimatizace a 12,3“ displej pro informační a zábavní systém. Je zde i head-up displej. Ovládání usnadňují tlačítka rychlé volby na volantu a haptická pod dotykovou obrazovkou navigace. Pro usnadnění manévrování s pět metrů dlouhým a skoro dva metry širokým kolosem je k dispozici 360° kamera s obrazem ve vysokém rozlišení. K dispozici je také parkovací asistent s ovládáním na dálku.

 

Výkonný pohon a dlouhý dojezd

Akumulátor má působivou využitelnou kapacitu 99,8 kWh (295 Wh/1 kg) - největší, jakou dosud Kia uvedla na trh. Díky maximálnímu nabíjecímu výkonu 240 kW lze akumulátor nabít z 10 % kapacity na 80 % za 24 minut a za 15 minut se dobije pro prodloužení dojezdu o 250 km.

 

Verze EV9 Earth má pohon zadních kol od elektromotoru s výkonem 150 kW (204 k) a maximálním točivým momentem 350 N.m. Umožňuje dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 s a dojezd 563 km (spotřeba energie 20,2 kWh/100 km).

 

Sportovní varianta GT-Line s pohonem všech kol má dva elektromotory po 141,3 kW, přičemž motor na přední nápravě se zapojuje a odpojuje jen v případě potřeby. Dohromady  generují největší systémový výkon 283 kW (384 k) a s maximálním točivým momentem 700 N.m urychlí SUV s hmotností přes 2,65 t na 100 km/h za pouhých 5,3 s. Maximální rychlost je 200 km/h a dojezd 505 km. V této podobě může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2500 kg.

 

Hi-tech inovace

EV9 je prvním vozem Kia, pro který je k dispozici digitální klíč 2.0. K odemykání a startování může řidič použít i chytrý telefon. Digitální klíč mohou současně používat až tři osoby a majitel může určit, které funkce jsou komu k dispozici. Novinkou u značky Kia je i čtečka na otisk prstů při přepínání uživatelských profilů, systém monitorování stavu řidiče pomocí kamery v interiéru vozidla ICC-D či asistent pro zabránění kolizím při parkování PCA se zadními, předními a nově i bočními senzory.

 

Součástí navigačního systému, který lze aktualizovat prostřednictvím online aktualizace OTA (over-the-air) je nový plánovač tras pro elektromobily. Systém průběžně analyzuje údaje o vozidle a zadané trase v reálném čase. Pokud vypočtený dojezd nestačí k dosažení cíle, automaticky navrhne potenciální dobíjecí místa. V chladných dnech spolupracuje s předehříváním akumulátoru když vozidlo směřuje k rychlodobíjecí stanici.

 

Snadný přístup k veřejným dobíjecím stanicím zajišťuje služba dobíjení Kia Charge. Řidiči vozů Kia mají přístup k více než 590 000 dobíjecích míst ve 29 evropských zemích, jen v České republice funguje na 4500 dobíjecích bodů. V České republice pokrývá služba Kia Charge přibližně 99 % veřejných dobíjecích stanic a je jednou z nejdostupnějších dobíjecích služeb na trhu. EV9 je vybaveno funkcí Plug&Charge, tj. automatickým rozpoznáním vozidla u dobíjecích stanic s přímou fakturací prostřednictvím služby Kia Charge. Na kompatibilních dobíjecích stanicích tak lze upustit od ověřování prostřednictvím chytrého telefonu nebo dobíjecí karty

 

Díky funkci Vehicle-to-Load (V2L), kterou Kia představila již u EV6, lze akumulátor použít jako zdroj energie o napětí 220 V a výkonu 3,68 kW prostřednictvím adaptéru v dobíjecím portu nebo zásuvky v zavazadlovém prostoru.

 

EV9 je připraveno i na obousměrné dobíjení, tzv. Vehicle-to-Grid (V2G), takže může zásobovat elektřinou domácnost nebo - jakmile k tomu budou vytvořeny legislativní a technické předpoklady - vracet elektřinu poskytovateli sítě prostřednictvím inteligentního systému řízení dobíjení.

 

Cenová nabídka

V České republice lze EV9, vyráběné v jihokorejském závodě Gwangmyeong s okamžitou platností objednávat. EV9 Earth Launch Edition s pohonem zadních kol stojí ve standardní výbavě od 1 949 980 Kč včetně DPH. Nejvyšší provedení GT-Line Launch Edition je ve standardu nabízeno s cenou od 2 099 980 korun. Sedmiletá záruka Kia se vztahuje i na akumulátor s garancí 70 % kapacity.