name | autoweek.cz

Kia na cestě k plně autonomnímu řízení

Kia na cestě k plně autonomnímu řízení

06.01.2016 | Antonín Matějka | Aktuality

Jihokorejská automobilka Kia představila na výstavě spotřební elektroniky CES v Las Vegas technologie pro podporu autonomního řízení.
Zároveň pro ně poprvé použila novou značku DRIVE WISE, která má do budoucna doprovázet komplexní vývoj automobilů s částečně či plně autonomním řízením. Již v roce 2020 chce Kia vyrábět auta s částečným autonomním řízením a o dalších deset ket později zcela samořiditelné automobily. Technologie DRIVE WISE, jejichž smyslem je zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu, umožní automobilce Kia zabudovat do svých budoucích modelů inteligentní bezpečnostní technologie, které napomohou eliminovat nejrůznější nebezpečí spojená s řízením a současně změnit způsob, jakým majitelé se svými vozy komunikují.


Technologie DRIVE WISE vystavené v Las Vegas

Systém autonomního řízení na dálnici (HAD) rozpoznává vodorovné pruhy na vozovce pomocí radaru a kamer, čímž umožňuje vozidlu pohybovat se v daném jízdním pruhu nebo přejíždět do pruhů vedlejších při odbočování nebo předjíždění jiných vozidel – to vše bez jakýchkoli zásahů ze strany řidiče.

 

Systém autonomního řízení ve městě (UAD) pomocí GPS a senzorů rozpoznává aktuální polohu vozidla na silnici, a umožňuje tak bezpečně se pohybovat v městském prostředí plném překážek a současně reagovat na dopravní informace poskytované v reálném čase.

Systém sledování vpředu jedoucího vozidla (PVF) je vyspělou funkcí pro udržování vozidla v jízdním pruhu, která sleduje vpředu jedoucí automobil a podle něj vypočítává svoji vlastní trajektorii jízdy, přičemž si udržuje bezpečný odstup i za situací, kdy je značení na vozovce nečitelné kvůli špatným klimatickým podmínkám nebo uspořádání vozovky.

Systém nouzového zastavení (ESS) pracuje ve spojení se systémem rozpoznávání stavu řidiče (DSM), jenž analyzuje obličej řidiče ve snaze zabránit odvádění řidičovy pozornosti od vozovky na příliš dlouhou dobu. Pokud systém rozpozná, že řidič nevěnuje dostatečnou pozornost jízdní situaci příliš dlouho, ESS dokáže automaticky vůz navést do příslušného bočního pruhu a poté zastavit.

Asistent pro jízdu v koloně (TJA) sleduje vpředu jedoucí vozidlo v dopravní zácpě, udržuje bezpečný odstup a přejíždí do volných míst, aby vůz postupoval vpřed co nejrychleji.

Funkce autonomního parkování umožňuje řidiči vystoupit z vozidla a nechat jej automaticky zaparkovat na dálku, přičemž k aktivaci stačí stisknout tlačítko inteligentního klíčku nebo na chytrých hodinkách.  

Technologie DRIVE WISE zároveň usnadní komunikaci a interakci mezi řidičem a vozidlem díky novým pokrokovým funkcím rozhraní HMI (Human Machine Interface), jako je např. ovládání pomocí gest, snímání otisků prstů nebo konektivita s chytrými přístroji. Nová generace rozhraní HMI automobilky Kia, prezentovaná v rámci speciální expozice I-Cockpit na přehlídce CES, vychází z koncepce „ovládání naslepo“, kdy se ovládání vozu řídí na základě dotykového panelu pro snímání otisků prstů a rozpoznávání gest. Vůz, jenž automaticky rozpozná individuální předvolby řidiče ještě před rozjezdem – na základě otisku prstu nebo signálu chytrých hodinek – může okamžitě upravit prostředí v kabině, tedy spustit oblíbenou hudbu, nastavit optimální teplotu klimatizace a navolit způsob zobrazování informací na přístrojovém panelu. Když se řidič rozhodne některé z nastavení změnit, I-Cockpit rozpozná příslušné gesto, aniž by řidič musel odklánět zrak od vozovky.
 
Americký stát Nevada automobilce Kia již udělil speciální oprávnění k testování nových technologií DRIVE WISE na veřejných komunikacích. Cesta k cíli, jímž je samořiditelný automobil v roce 2030, je tak otevřená.


Video si můžete prohlédnout zde