name | autoweek.cz

Kia předvedla nový EV5 a dvě studie

Kia předvedla nový EV5 a dvě studie

14.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na Kia EV Day v Soulu automobilka předvedla tři nová malá až středně velká elektrická vozidla - plně elektrické kompaktní SUV EV5 a dvě studie. Na akci se také podělila o svou strategii pro elektromobily.

Kia chce do dvou let prodávat po celém světě milion elektromobilů ročně a do konce dekády by to mělo být 1,6 milionu čistě elektricky poháněných aut ročně. Do roku 2025 proto rozšíří svou globální výrobu elektromobilů na osm míst. Také zakládá společné podniky pro výrobu akumulátorů.

 

Pohled do blízké budoucnosti

Kia při Dni elektromobilů v Soulu představila nový model EV5, kompaktní SUV tak trochu jako malé EV9, jehož sériová výroba má začít příští rok. O něco dále do budoucnosti míří dvě předvedené studie - Concept EV3 jako další kompaktní SUV pro rodiny a sportovně stylizovaný čtyřdveřový sedan Concept EV4. Cílem konceptu EV3 je zprostředkovat výhody modelu Kia EV9 ve velikosti kompaktního SUV, zatímco Concept EV4 svým designem ukazuje novou podobu netradičního sedanu.

 

Po uvedení modelů EV6 a EV9 tak Kia ukazuje cestu k dalšímu rozšiřování modelové nabídky o tři nové malé až středně velké vozy s elektrickým pohonem, jejichž cena by se měla pohybovat od 35 000 do 50 000 USD (820 000 až 1 175 000 Kč). Na trzích s pomalejším nástupem elektromobility se Kia zprvu zaměří na modely EV6 a EV9, k nimž se následně přidají další, včetně EV5, EV4 a EV3.

 

Kompaktní crossover EV5

Kia EV5 je postavena na speciální podvozkové platformě E-GMP určené pouze pro elektromobily této značky. Bude se vyrábět v Číně a Koreji. Pro čínský trh jsou k dispozici tři varianty s akumulátorem o kapacitě 64 kWh nebo 88 kWh a trakčním elektromotorem 160 kW nebo se dvěma se 160 kW a 70 kW. Dojezd bude od 530 do 720 kW. Verze pro korejský trh se trochu liší, zejména velikostí akumulátorů. Měly by mít kapacitu 58 nebo 81 kWh. Dojezd bude uzpůsoben na základě požadavků konkrétního trhu. Akumulátory jsou navrženy tak, aby zajistily efektivní fungování ve všech ročních obdobích, tedy i za extrémních veder nebo mrazivých dnů.

 

Počet fyzických tlačítek v interiéru byl omezen na minimum. Součástí výbavy je technologie kokpitu ccNC (Connected Car Navigation Cockpit) s podporou dálkových aktualizací softwaru (OTA). Vpředu je panoramatický displej se dvěma 12,3“ obrazovkami pro sdružený přístrojový panel a pro systém AVNT (audio-video, navigace, telematika). Doplňuje je 5“ dotykový displej ovládání klimatizace. Obchod s aplikacemi Kia Connect kromě nabídky standardních funkcí umožňuje přidávat řadu dalších možností se zaměřením na jízdní schopnosti vozidla nebo komfort uživatelského prostředí.

 

Co nejefektivnějšímu využití energie v akumulátoru napomáhají funkce zpětného nabíjení V2L (Vehicle-to-Load) k napájení externích elektrických spotřebičů a vracení energie do sítě V2G (Vehicle-to-Grid). EV5 nabízí druhou řadu sedadel sklopných do úplné roviny a snadno proměňující zadní část kabiny v malou ložnici. V zadním panelu je zabudovaná chladnička/ohřívač o objemu 4 l. Podlahu zavazadlového prostoru Multi Table lze snadno přeměnit na stůl.

 

Další plány pro podporu elektromobility

Kia zároveň odhalila plány směřující ke zlepšení různých nabídek v oblasti zákaznických zkušeností. V první polovině roku 2024 by měla být k dispozici mobilní aplikace Kia. Zákazníkům nabídne komplexní a bezproblémovou podporu od výběru vozidla přes testovací jízdy až po detaily smlouvy. Aplikace bude obsahovat AI chatbot, který zákazníkům zodpoví dotazy. Jeho součástí budou také slevy na pojistném a hlavně funkce e-routing, která na základě aktuálního stavu akumulátoru vozidla navrhne nejlepší trasu s ohledem na dobíjecí stanice.